Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 22:23   #81
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Det er sösknene og moren som kjöper gaven, synes jeg. Noen av dem har en partner, men so what? Nei, man deler likt. Eller betaler etter evne, men en generell rabatt til dem som er single, synes jeg er latterlig. Da skulle mannen min og jeg betalt singlepris i alle fall. Jeg er jo hjemmevaerende.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:28   #82
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis. Noen er bitre.

Som minst av fire søsken kan jeg fortelle at jeg, som singel, betaler like mye som mine tre søsken som alle er gift/samboere når vi har spleiset på ting til våre foreldre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:30   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke fordommer, aC. Erfaringsbaserte antagelser. Ikke småsøsken generelt, tror jeg, men attpåklatter. Rart at det skal være så mye vanskeligere for dem å ordne opp med banker og studier og bolig og hva-har-du enn det var for oss...

Det verste er at de har et eller annet med seg som gjør at man blir helt sugd opp i det, og støtter og hjelper og trøster og ordner. For stakkars, det er så synd på dem. Det var ingen som kom og hjalp meg da jeg måtte lete under sofaputene etter mynter til å kjøpe middag.

Gammel 19-10-08, 22:33   #84
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster stein i glasshus siden min far har måttet trå svært støttende til for sin yngste datter, men tja. Jeg lurer på (tror) at dette er en slags myte (dvs, jeg håper!), og at det bare er veldig lettere å se alle de gangene yngre søsken (eller søsken generelt) får hjelp enn når en selv får det.

Gammel 19-10-08, 22:40   #85
Kneazle
Passiv

Standard

Det var ikke ment alvorlig fra min side, altså. Vi, dvs jeg, lillebror og lille-fostersøster, har blitt behandlet ganske likt av forendrene våre, tror jeg. Men jeg har definitivt lagt mest i gavepotten ved spleising, ja. :dumsnillogikkesåveldigbitter:

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:42   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er ikke snurt sånn på alvor, altså.

Gammel 19-10-08, 22:43   #87
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er ikke snurt sånn på alvor, altså.

Åjoddah! Furten lillesøster. Typisk.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:44   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Åjoddah! Furten lillesøster. Typisk.

Paaaappaaaaaa! Hun eeeeerter!

Gammel 19-10-08, 22:45   #89
Kneazle
Passiv

Standard

Fnis.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:50   #90
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke fordommer, aC. Erfaringsbaserte antagelser. Ikke småsøsken generelt, tror jeg, men attpåklatter. Rart at det skal være så mye vanskeligere for dem å ordne opp med banker og studier og bolig og hva-har-du enn det var for oss...

Det verste er at de har et eller annet med seg som gjør at man blir helt sugd opp i det, og støtter og hjelper og trøster og ordner. For stakkars, det er så synd på dem. Det var ingen som kom og hjalp meg da jeg måtte lete under sofaputene etter mynter til å kjøpe middag.

Jeg kjenner to attpåklatter, hvorav den ene er denne lillesøsteren til mannen. Min erfaring er at det virkelig ikke er heldig å få en unge til mange år etter den siste. Denne lillesøsteren har som sagt litt for mye puter under armene og er litt for verdensmester og bedreviter. Hun har i mange år vært veldig interessert i hunder (er 25 år nå) og ville nok gjerne blitt hundepsykolog (noe hun heldigvis slo fra seg). Hun mener at å oppdra barn er like lett som å oppdra hunder, og siden hun er så flink til å oppdra hunder vil det bli en enkel sak for henne å være mor en gang - bare hun finner seg en mann og får barn da. Og hun er veldig "flink" til å påpeke alle feilene vi andre gjør i vår oppdragelse av våre barn.

Gjett om jeg gleder meg til hun forhåpentligvis en gang får barn. Jeg kommer nok ikke til å dy meg fra å komme med noen kommentarer når hun oppdager at barn og hunder er to helt forskjellige ting.

Gammel 19-10-08, 22:51   #91
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, det er jo ikke rart om det finnes en viss overrepresantasjon av attpåklatter som faller i den kategorien. De har både storesøsken og foreldre til å passe på, det er lett å gå inn i "minstemann"rollen, de er gjerne den siste som blir boende hjemme hos foreldre som kanskje er litt nostalgiske over en fase som straks er over.

Jeg merker det allerede med minsten her i huset. Han er mye mer "baby" for meg enn de andre var da de bikket halvtannet år...

Gammel 19-10-08, 22:57   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Noe må man ha igjen for å alltid måtte slåss med sånne som er større enn seg.

Gammel 19-10-08, 22:57   #93
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nja, det er jo ikke rart om det finnes en viss overrepresantasjon av attpåklatter som faller i den kategorien. De har både storesøsken og foreldre til å passe på, det er lett å gå inn i "minstemann"rollen, de er gjerne den siste som blir boende hjemme hos foreldre som kanskje er litt nostalgiske over en fase som straks er over.

Jeg merker det allerede med minsten her i huset. Han er mye mer "baby" for meg enn de andre var da de bikket halvtannet år...

Sånn sett er jeg glad at mine minste er tvillinger. Er ikke like lett å være nostalgisk og dullete når det er to av dem.

Gammel 19-10-08, 23:15   #94
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er attpåklatt.

Gammel 20-10-08, 02:16   #95
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener at når fire søsken kjøper til sin far, så er det søsknene som spleiser og da kan de betale like mye. (I dette tilfellet er jeg altså enig med deg.)

Hvis vi er fem venner som spleiser på gave til felles venn, så kan summen deles på fem, selv om to eller fire av de som spleiser er gift. (I dette tilfellet er jeg altså enig med svigermor.)

Vi delte ca på tre da vi kjøpte gaver til foreldrene våre for et par år tilbake. I tillegg var en ekstra flott middag en del av gaven, men da betalte jeg og mannen en god del mer - siden vi tross alt er to voksne og tre barn, mens lillesøster er bare en. Den tredje søsteren vår kunne ikke være med på den festen.

I venneflokken er det standard at vi gir gaver til store bursdager, da er det kr 200,- per person. Det fungerer helt greit for alle oss, men man kan sikkert lage andre regler i andre venneflokker...

Når man ikke er samstemte i slike saker, må man nesten enten vlege å bli med på det flertallet bestemmer, eller å kjøpe egen gave. Jeg tror det blir vanskelig for HI å forklare sitt syn og få forståelse for det i en slik sak - rett og slett fordi dette ikke dreier seg om hva som er rett eller galt, men hvilke følelser ulike personer av hva som er rett eller galt. Og følelser er det vanskelig å gjøre noe med.

Jeg ville bare sagt meg enig i hva "slekta" finner ut av og deretter lagt den bak meg.

Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 06:46   #96
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Gjett om jeg gleder meg til hun forhåpentligvis en gang får barn. Jeg kommer nok ikke til å dy meg fra å komme med noen kommentarer når hun oppdager at barn og hunder er to helt forskjellige ting.

Jeg tror faktisk ikke det er så helt forskjellig jeg. Å belønne ønsket adferd, være konsekvent osv er ikke så veldig dumt å ha med i bagasjen.

Jeg har "vært" svigerinnen din, untatt det hundefokuset. Og jeg fikk barn sent og forventet å svelge mange kameler. Det er nesten skremmende hvor få kameler jeg har måttet svelge, og hvor mye jeg har lært av å observere og reflektere over andres feil.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 08:53   #97
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Notert...

:mamma-til-attpåskatt:

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 09:35   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hun mener at å oppdra barn er like lett som å oppdra hunder, og siden hun er så flink til å oppdra hunder vil det bli en enkel sak for henne å være mor en gang - bare hun finner seg en mann og får barn da. Og hun er veldig "flink" til å påpeke alle feilene vi andre gjør i vår oppdragelse av våre barn.

Åh herregud, sånne folk får jeg flass av. Klart mange barnløse kan uttale seg og faktisk følge opp meningene sine når de en gang får barn, men når de er direkte belærende overfor de med barn, på en usympatisk måte, blir jeg forbanna. Har vært borti sånt selv, og jeg gleder meg også til den dagen de får barn. Jeg gleder meg spesielt til den dagen svogeren min blir pappa.

Gammel 20-10-08, 09:43   #99
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Enig.

Umiddelbart tenker jeg at familie = dele beløp på antall søsken. Imidlertid har vi i vennegjengen gjort det anderledes, når vi har spleiset til hverandre. Da har vi gitt en sum pr hode, der single altså betaler halvparten.

Slik har det vært i vår vennegjeng også.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 10:48   #100
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I familien til mannen er det teknisk umulig å kjøpe spleisegaver. Attpåklatter, stesøsken, halvsøsken, enorme inntekstforskjeller ...... you name it. Det er uendelig mange kilder til konflikter.

Verst av alt er mannens yngste søster. I alder er hun voksen nå. Hun bare oppfører seg som hun fremdeles er barn. Behøver jeg å nevne at hun er 14 år yngre enn mannen min?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.