Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?
Ja 52 24,41%
Nei 153 71,83%
Annet 8 3,76%
Deltakere: 213. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 12:36   #61
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Jeg vil pressisere at de 2 av vennene mine som ikke har lappen så er det gode grunner til det. En har sykdom som gjør at hun ikke får bruke det, men har det egentlig. En annen har en annen grunn til å ikke ta det som er vanskeligere å forklare. Jeg kjører de med glede om det passer sånn, men det gjør det MYE vanskligere å være med de fordi om jeg er alene hjemme en kveld så kan jeg ikke kjøre de hjem, eller kjøre til de for å være med de. Er mange km mellom oss og det går ikke busser. Og når man er student eller bare ung med lavlønnet arbeid er det ikke lett å bruke penger på taxi for gå på besøk noen timer.

Jeg forventer ikke at folk har setvikat og bil, men det er en stor ulempe å ikke har det. Og det gjør det vanskelig for oss rundt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:45   #62
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg forventer ikke at folk har setvikat og bil, men det er en stor ulempe å ikke har det. Og det gjør det vanskelig for oss rundt.

Eh. Det kommer vel litt an på hvor viktig biltransport er i hverdagen? Jeg lager veldig sjelden problemer for folk ved ikke å ha lappen. Jeg frakter meg selv og ungene dit vi trenger å dra uten problemer. Det er fullt mulig når man bor sentralt.

Gammel 17-10-08, 12:53   #63
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg forventer ikke at andre har lappen, men samtidig kan jeg ikke forstå at noen kan klare seg uten lappen og bil. Selvsagt blir det noe annet hvis man bor midt i tjukkeste Oslo.

Gammel 17-10-08, 12:53   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, siden jeg er 34 og verken har eller planlegger å ta lappen, forventer jeg ikke det, nei. Men jeg bor i Oslo og mener bestemt at jeg ikke trenger den. Og jeg forventer slett ikke at folk skal kjøre meg rundt omkring.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 13:03   #65
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Forvente kan man ikke, men det er jo stor forskjell på hvor man bor.
Her vi bor ville det vært helt håpløst uten, særlig med tre barn. Alle i klassen min på gymnaset tok lappen i løpet av de to siste årene. Jeg kjenner kun to voksne som ikke har lappen.
De årene vi bodde i Oslo brukte vi ikke bil, der hadde vi fint klart oss uten lappen.

Gammel 17-10-08, 13:06   #66
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Forventer ikke at alle over 20 år har lappen. Men hjelpes hvor mye enklere det er med den. Søsteren min og mannen hennes har det ikke. De bor langt ute på landsbygden og blir kjørt hit og dit av faren til mannen. Jeg kunne aldri tenkt meg det, jeg hater og være avhengig av andre mennesker. Når datteren dems gikk i barnehage hentet og bringte han barnet hver dag. Det var nesten en mil mellom barnehage og hjem. Min søster, som nå er 27 år har nettopp begynt å ta kjøretimer.
Jeg tok selv lappen når jeg var 21 år.
Jeg synes det er mye verre med dem som ikke tør kjøre når de først har lappen. Mulig jeg tråkker på noen tær nå, men har man først tatt lappen, bør man også tørre å kjøre både sommer og vinter. Skjer det en nesten uliykke så får man bite tennene sammen og kjøre videre. Jeg snakker faktisk av erfaring. Litt utenom temaet, men...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 13:17   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Jeg synes det er mye verre med dem som ikke tør kjøre når de først har lappen. Mulig jeg tråkker på noen tær nå, men har man først tatt lappen, bør man også tørre å kjøre både sommer og vinter. Skjer det en nesten uliykke så får man bite tennene sammen og kjøre videre. Jeg snakker faktisk av erfaring. Litt utenom temaet, men...

Ja, nå tråkker du virkelig på mange tær her. Mange! Jeg skrev et innlegg om min kjøreskrekk for en stund siden og det var utrolig mange her som slet med det samme. Jeg ble bedre av å tvinge meg selv til å kjøre, du har rett i det. Men samtidig synes jeg det er UTROLIG arrogant å hevde at det bare er å skjerpe seg når det faktisk i mange tilfeller er snakk om reell angst, enten det er kjøreskrekk eller flyskrekk eller andre typer. Jeg er ikke "frisk" enda, selv om jeg tør å kjøre min egen bil nå, og gjør det ofte. Jeg tør ikke kjøre andres biler, og vet at mange venner seg på meg som helt idiot for det, men sånn er det bare. I går ble jeg bedt om å kjøre en venninnes bil og jeg prøvde å holde maska mens jeg holdt på å grine og hun trodde det hadde rablet for meg da jeg nektet. Jeg er rett og slett livredd. Angst er desverre ikke alltid rasjonell.
Det er forresten ikke alle som bare har vært i "nesten-ulykker" heller. Ei venninne av meg var involvert i en ganske alvorlig bilulykke i sommer, og jeg har selv vært involvert i en ulykke som gikk bra men som hadde gått vanvittig galt om den hadde skjedd et annet sted. Etter det ble jeg redd. Man vet ikke alltid hva som ligger bak.

Gammel 17-10-08, 13:26   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei - det synes jeg ikke man skal forvente. :tok lappen da jeg var 27:

Gammel 17-10-08, 13:41   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, nå tråkker du virkelig på mange tær her. Mange! Jeg skrev et innlegg om min kjøreskrekk for en stund siden og det var utrolig mange her som slet med det samme. Jeg ble bedre av å tvinge meg selv til å kjøre, du har rett i det. Men samtidig synes jeg det er UTROLIG arrogant å hevde at det bare er å skjerpe seg når det faktisk i mange tilfeller er snakk om reell angst, enten det er kjøreskrekk eller flyskrekk eller andre typer. Jeg er ikke "frisk" enda, selv om jeg tør å kjøre min egen bil nå, og gjør det ofte. Jeg tør ikke kjøre andres biler, og vet at mange venner seg på meg som helt idiot for det, men sånn er det bare. I går ble jeg bedt om å kjøre en venninnes bil og jeg prøvde å holde maska mens jeg holdt på å grine og hun trodde det hadde rablet for meg da jeg nektet. Jeg er rett og slett livredd. Angst er desverre ikke alltid rasjonell.
Det er forresten ikke alle som bare har vært i "nesten-ulykker" heller. Ei venninne av meg var involvert i en ganske alvorlig bilulykke i sommer, og jeg har selv vært involvert i en ulykke som gikk bra men som hadde gått vanvittig galt om den hadde skjedd et annet sted. Etter det ble jeg redd. Man vet ikke alltid hva som ligger bak.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 17:19   #70
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvem betalte den?

Jeg svarer for meg selv her, men jeg betalte førerkortet selv, fikk førerkort 14 dager etter fylte 18, med unntag av 1 time, kr 270,- som jeg fikk av faren min for å ha vasket bilen hans. Jeg har jobbet siden jeg var 15, så det var ikke noe problem. Så det er nevnt så dro jeg 1 mnd til Australia samme sommeren, for selvopptjente penger.

Var det dette svaret du tenkte på? :nysgjerrig:

Og med å forvente at noen har lappen etter 20, så gjør jeg vel bare det om noen skulle søke på en jobb hvor de trenger førerkort, så bør de ha det. Ellers går jeg lite rundt og tenker på om andre har førerkort.

Gammel 17-10-08, 17:29   #71
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ut i fra meg selv ville jeg nesten det, men det er ikke noe en kan forvente.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 17:38   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, kan man det?

Jeg har ikke lappen og kjenner flere som meg. Regner meg som både voksen og oppegående. Ingen kjøreskrekk, kan kjøre og alt, men bare aldri tid eller råd samtidig, og bodd sentralt i mange år uten behov for lappen.

Gammel 17-10-08, 17:41   #73
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nei man kan ikke forvente det, men samtidig kjenner jeg ikke mange uten lappen.
Mannen har ikke lappen og det er mange som nesten blir himmelfallen når de hører det.
Vi slipper i det minste å krangle om hvem som skal kjøre hjem fra fest

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 17:42   #74
Albertine
Passiv

Standard

Jeg innrømmer glatt at jeg blir litt overrasket når jeg hører om voksne folk som ikke har lappen. Men det er nå meg da.

Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 17:44   #75
VårVill
Fullverdig medlem

VårVill sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
VårVill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes det kommer litt an på. Hvis man bor på et sted med bra kollektivtilbud, er det jo rett og slett ikke nødvendig. Hvis man bor i gokk, derimot...

VårVill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:22   #76
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer det ikke. Jeg var selv over 30 og hadde to barn før jeg hadde lappen. Jeg skal innrømme at jeg utnyttet venner ved to flyttinger før det, men det gjør jeg egentlig fremdeles, for selv om jeg kan kjøre bil så liker jeg ikke å kjøre varebil.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:27   #77
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Eh. Det kommer vel litt an på hvor viktig biltransport er i hverdagen? Jeg lager veldig sjelden problemer for folk ved ikke å ha lappen. Jeg frakter meg selv og ungene dit vi trenger å dra uten problemer. Det er fullt mulig når man bor sentralt.

Jeg snakker ut fra hvor jeg bor. Jeg har en bror som bor sentralt i oslo, han har ingen problemer med å ikke ha lappen. Han snakker om å ta den, men det er bare et problem at han ikke har den når han er hjemme på ferie. Derfor blir den ikke tatt.

Men her er man avhengig av bil. Bussene går direkte til Bergen. Skal man fra et sted i kommunen til et annet må man bruke biltransport av et eller annet slag. om det ikke ligger på vei til Bergen.

Man kan fort bruke 1 timer på en tur som med bil tar 5 min. Fordi man må ta bussen til "sentrum" og vente på en buss som kommer fra Bergen og skal ut på en av de andre sideveiene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:45   #78
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I området hvor vi bor, forventer jeg at voksne personer har lappen, da kollektivtiludet begrenser seg til skoleskyssen. Så ja, jeg forventer det her.

Men, jeg hadde nok ikke forventet det i byene, kjenner mange som bor i by som ikke har lappen (og mange synes det jo er helt avskrekkende å ikke ha en butikk i "gang-avstand", og får sjokk av å komme hit ).

Jeg har en del eksempler på folk som absolutt skulle hatt lappen, for dersom man bor her vi bor og ikke har førerkort, blir det drevet mye veldedighetsarbeid, for å si det slik

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:53   #79
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper vel ikke stort å forvente det, når man vet at det faktisk er en god del over 20 år som ikke har lappen? Min eldste sønn er snart 22 og har ikke tatt den ennå. Han begynte, men så skulle han i militæret og fikk et avbrudd. Etter det har han liksom ikke vært så ivrig på å bli ferdig, men nå har han planer om å få tatt sertifikat før neste sommer. Han er ikke noen fart-og-spenning-gutt, men jeg har overhodet ikke mast, og tenker at det er mange attenåringer som med fordel kunne modnes litt før de begynner å kjøre bil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 19:28   #80
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Syns ikke man kan forvente det nei, men samtidig blir jeg jo alltid overrasket når jeg møter noen som ikke har det.
Jeg føler vel at de fleste har lappen, er kun min bestevennine jeg kjenner over 18 som ikke har det. (Og hun er vel den eneste av oss som bor sånn til at hun absolutt burde hatt det, stakkars...)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.