|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Ingen tvil om det, nei.
Helt enig. Jeg trakk meg jo ut av diskusjonen fordi jeg opplevde at folk ble helt rabiate og angrep som gale katter, helt uten gangsyn.
Og jeg lar igjen Irma formidle mine tanker.
Blås det gjerne opp i fet for min del, for jeg mener du har helt rett.
Det tror jeg også. Og det viste seg jo også at Farah hadde brukt hasj den dagen.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenNå har jeg lest kronikken og jeg hvis dette er måten mange oppfatter det norske samfunnet synes jeg det er fryktelig trist. Dette er harde ord fra Ali Farah og dessverre ligger det nok mye sannhet i det. Men som flere har skrevet blander han i mine øyne to saker: effekten av heksejakt i media på den ene siden og systematisk rasisme på den andre siden. Som så mange andre saker har også denne saken mange ofre. |
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Dette er jeg veldig enig i!
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Sannhet? Hvor? Her?
Jeg har sakset de avsnittene som jeg mener går direkte på samfunnskritikk og ikke på personen Shjenken. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenBalanse og Kaskis sier mye av det jeg tenker.
|
|
|
#6 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJo, det stemmer nok. Jeg har i alle fall hørt et lydopptak hvor sykepleieren blir irritert fordi AMK nekter å hente.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenHm. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, de eldre skal på skraphaugen! Eller hva det nå var han tilla meg, som alle andre etterkommere etter koloni-folk. Og rasist. Du verden :roll: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
En Som Trener
|
Jeg har tillatt meg å quote meg selv i ett innlegg tidlig i debatten, jeg føler her at jeg klargjør hvor jeg står i forhold til rasisme. Ut fra hvordan jeg har uttrykt meg skjønner jeg ikke helt neste spørsmål fra Balanse:
Jeg tror deg når du sier at du ikke kaller meg rasist, men samtidig synes jeg dine definisjoner av hverdagsrasisme gjør at det overhodet ikke er mulig å diskutere forskjellsbehandling uten å kunne risikere at noen roper opp om rasisme. For det det er klart at det er vanskelig å skille forhåndsantagelser (gjort ut fra tidligere erfaring) fra rasisme, dersom erfaring tilsier at endel rusede, mørkhudede personer ofte er i konflikt på dette stedet i byen på tilsvarende tidspunkt. Det er vel da en erfaring basert på tidligere erfaring og rene fakta, og ikke rasisme i mine øyne.
|
|
|
#14 |
|
Vaklende
|
Jeg synes det er fint at du ser at jeg ikke kaller deg noe, men selv om du har klargjort ditt prinsippielle standpunkt (og jeg hadde lest det) så var mitt spørsmål relatert til det du faktisk skrev. Jeg leste det du skrev som at "x er ikke rasistisk" og så i en annen sammenheng rett etterpå "men y er like rasistisk som x". Jeg mener det er selvmotsigende, du må gjerne oppklare. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenAltså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har ingen forståelse, jeg synes det er forkastelig at han bruker Schjenken på denne måten. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Jo, det kan jeg til en viss grad være enig i, men det var mer den generelle beskrivelsen av det norske samfunnet som du og bønna tydeligvis mente var så latterlig, som jeg kan forstå. Ikke nødvendigvis være enig i, men forstå. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenLykken og Skremmern: Det er bønne og bina jeg mener som argumenterer som om disse to tingene har sammenheng.
|
![]() |
|
|