Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 15:22   #61
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly?

Det sto i det info heftet som lå ved plassen vår i flyet, at seteryggen skal rettes opp under letting, landing og under måltider, slik at alle passasjerer får plass til spisebrettet.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:37   #62
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har reist nok med små til å vite at det å bli tatt hensyn til er så utrolig hyggelig! Sist jeg dro hjalp jeg en mor med bagasje ut av flyet. Hun var SÅ takknemlig, og jeg satser på god karma Når vi var på retur fra Italia i sommer, var jeg skikkelig pissed på et pensjonistektepar som klora seg vei for å komme først på flyet. De skulle holde av 9 seter!! De la håndbagasje i den ene seteraden, sto i den andre, og la håndvesker og taxfreeposer i den tredje. Når jeg slet meg innover i midtgangen med en syk Lillebror på armen og Storesøster rundt låret vek de ikke en tomme for å la oss få plass. De holdt av. Da skal jeg si det falt noen mindre pene gloser... (som jeg etterpå pedagogisk forklarte ungene at man aldri egentlig bør si, og at jeg angret på å ha sagt)

Spør ikke om å legge setet bakover, og sjekker ikke bak heller. Tenker liksom at "sånn er det bare". Passer på å ikke gjøre det rett etter servering. Jeg reiser stort sett med Ryanair, og der sitter man jo i 90 graders vinkel uansett, så problemstillingen er eliminert.

Jeg prøver å ikke ta plass i midtgangen så godt det lar seg gjøre.

Gammel 07-10-08, 16:27   #63
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Når man sitter på bakerste rad (der man ofte blir plassert med barn under 2 år på innenlandsruter) så er det litt irriterende at personen foran legger settet sitt bakover. Bakerste seterad har ikke mulighet til å legge setet bakover, det står en vegg i veien.

Ja, hva er det for noe? Jeg irriterer meg over å være nødt å sitte barkerst å riste bare fordi jeg reiser med barn! Nå sist var vi 2 par som reiste sammen, de andre var 2 m og 1,8 m med barn på fanget, bakerts inntil veggen.

Jeg forventer ikke å bli tatt hensyn til når vi flyr, men jeg setter selvfølgelig veldig pris på om folk spør om det er greit at de legger ned ryggen (med barn under 2 år som må sitte på fanget) og sier da ja, og da legger de som oftest bare ned litt. Jeg er ikke spesielt glad i fly, så jeg er aldri så avslappet at jeg har lyst å legge ned ryggen. :Hvor er nærmeste nødutgang:

Gammel 07-10-08, 16:31   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fordi personalet lett skal kunne hjelpe dere ut i en nødssituasjon, tror jeg.

Gammel 07-10-08, 16:33   #65
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er fordi personalet lett skal kunne hjelpe dere ut i en nødssituasjon, tror jeg.

Okei, så det er en logisk grunn. :vil heller sitte fremst, men helst ikke betale for det:

Gammel 07-10-08, 16:57   #66
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøver alltid å ta hensyn til andre, om jeg flyr eller er i andre situasjoner. Men jeg må bare få si at det er utrolig ubehagelig når den foran tar bakover setet sitt, for mine bein er så lange at de går helt bort til setet foran. Skal da personen foran absolutt ta bakover setet, så er mine bein helt most og jeg får ikke rørt på meg i det heletatt. Slik har jeg sittet under flere flyturer, og er helt maroder når jeg endelig får flyttet på meg.

Gammel 07-10-08, 17:58   #67
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns folk generelt skal ta hensyn tilhverandre, unger eller ei.

Veldig god leve-regel!

Ettersom jeg jobber ombord, så vet jeg at problematikken med seter ned eller opp, ikke er av de største irritasjonsmomentene eller problemene vi har ombord. Det er sjelden at det ikke lar seg fikse for å si det slik. Noen er slik at de skal ha det på sin måte uansett hvor de er, og uansett hvem som sitter foran eller bak, eller hvilke hensyn man normalt bør ta ombord i et såpass trangt lokale, som fly faktisk er. De fleste passasjerer tar hensyn til med-passasjerer som reiser med små barn, men noen gjør det ikke. Slik er det. Man kan ikke forvente å få særbehandling fordi man reiser med barn, men man kan kanskje forvente at folk er forståelsesfulle og hjelpsomme, men slik er dessverre ikke alltid virkeligheten.

For en uke siden hadde vi med en passasjer ombord som nektet å flytte seg fra sitt favoritt-sete, 8D. På 8E og 8F satt en mor med et barn som hadde skikkelig omgangssyke (oppkast og diarè) og som trengte å komme fort ut og inn av setet for å gå på toalettet. Vi tilbød passasjeren (en mann) å flytte til et annet D-sete, men det nektet han. Løsningen ble at vi flyttet om på x antall andre mer medgjørlige passasjerer enn drittsekken, for å hjelpe moren med sykt barn, og spanderte velvillig og raust på de som hjalp oss. Strengt tatt kunne vi beordret drittsekken om å flytte seg, men ettersom det ville tatt lenger tid enn å omrokkere de andre, så ble det nest-beste løsning.
Annen god skikk og bruk på fly er:
- selvsagt at man går til side når man har funnet plassen sin, og legger deretter opp bagasjen. Mange synes å tro at det er veldig vanskelig, og tar seg gooooooooood tid med stadig voksende kø bak seg, og klokke som tikker og går mot avgangstid. Hvis alle ombord i et fly hadde hatt en slik tankegang, ville samtlige fly vært forsinket.
- Annen høflighet er å forsyne seg med 1-en avis, ikke alle 3 typene bare fordi det gratis, som resulterer i at de passasjerer som kommer sist ikke får noen avis i det hele tatt.
- Ta bryet å si "hei" og "ha det!" tilbake til flypersonalet når man går ombord/stiger av.
- Rydde opp etter seg på fly-toalettet.... uuuææææ så bedritent uhygieniske enkelte blir når de entrer et flytoalett. Tiss på gulv og toalettring, vask fylt med skittent vann, og helst baby-bæsje-bleier uten pose rundt rett oppi søppeldunken. Det er IKKE rart at det lukter ille på fly-do.
- Unnlate å ta av seg svette stink-sko. Til stor sjenanse for medpassasjerer og flybesetning, heller ikke lakke tå-negler (slik en av landets håndballspillende landslagsjenter gjorde på et fly jeg jobbet på her forleden.....)
- Ikke skifte bleier på barn i setet der man sitter, men benytte stellebordet på toalettet. Det er greit at man ikke synes ens egnes barns bleier lukter så vondt, men andre passasjerer kan bli rasende. Svært ofte får vi tilsnakk av medpassasjerer som tilbakemelder om slik uhørt oppførsel.
- Gjøre forsøk på å rydde opp litt etter seg før man forlater flyet. Dvs. kanskje forsøke å plukke opp og ta med seg tegnesaker og stifter når man går, plukke opp matrester, kjeks og brukte bleier før man lander, slik at kabinpersonalet kan kaste det.
-Begrense håndbagasjen til tillatt medbrakt mengde. Altfor mange, har for mye håndbagasje med seg, og husk det neste gang det ikke er plass til mer i hyllen over der du skal sitte, så er det ikke fordi det er for små fly eller for liten plass, men fordi at en annen passasjer har hatt med seg mer enn nødvendig.

God tur!

Gammel 07-10-08, 18:05   #68
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg har forresten heller aldri hørt om dette forbudet. Hvilke flyselskap er det som har det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Men noen velger glatt å overse dette forbudet :hissig:

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Da bare sier du ifra til en kabinansatt.

Jeg har aldri hørt om et sånt forbud, og jeg flyr mye.

Det er ikke noe forbud mot å legge ned flysetet, selv ikke under matservering, men personalet spør de passasjerene som har setet nede om de kan være så vennlig å rette opp seteryggen mens man spiser, slik at det blir bedre plass til den som sitter bak. Noen fnyser da og blir irriterte, men de, og de aller fleste andre, retter da opp seteryggen sin.

Gammel 07-10-08, 18:07   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aviser?? Hvor?

Gammel 07-10-08, 18:07   #70
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har opplevd endel småbarnsforeldre på fly (både når jeg har reist med og uten barn selv) som forventer at alle andre skal ta hensyn til dem, samtidig som de stiller veldig lite krav til seg selv og egne unger. Jeg ble sparket i ryggen under en hel tur, uten at faren løftet en finger for å få jenta til å slutte - heller ikke så veldig etter at jeg hadde bedt henne slutte å sparke. Og jeg har også opplevd unger som får henge over seteryggen og smule kjeks og kaste leker uten å bli hindret.

Jeg syns folk generelt skal ta hensyn tilhverandre, unger eller ei.

Helt enig. Sånne ting som du har opplevd hadde jeg blitt irritert over og jeg passer på at mine unger ikke er til plage for andre.

Gammel 07-10-08, 18:13   #71
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Ja, hva er det for noe? Jeg irriterer meg over å være nødt å sitte barkerst å riste bare fordi jeg reiser med barn! Nå sist var vi 2 par som reiste sammen, de andre var 2 m og 1,8 m med barn på fanget, bakerts inntil veggen.

Det er ingen som helst grunn annen en ren uflaks. Boarding skjer enten elektronisk (ved at passasjerene selv velger sete) og da blir naturlig nok slike plasser værende igjen til slutt, eller man sjekker inn i skranke, og da får man de seter som "maskinen leter opp for en", og er man da mange er ofte bakerste rad ledig, og er man tidlig ute på flyplassen OG sjekker inn ved skranke, er sjansen ganske stor for at man får plass enten langt bak eller langt foran. Det har litt med vekt og balanse på flyet å gjøre.

Gammel 07-10-08, 18:15   #72
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan svare på mine egne spørsmål

Jeg tar hensyn til folk som reiser med barn til en viss grad. Jeg slipper de frem så de slipper å stå lenge med en unge på armen, jeg slipper de foran på do om ungen er veldig trengt o.l.

Jeg legger sete ned om det er plass til det. Jeg spør som regel ikke de bak, men jeg sjekker at det er plass. Mannen min spør de bak og mener det er normalt. Jeg mener det ikke er vanlig.

Jeg slipper folk frem hvis det er ombordstigning. Når vi skal av flyet sitter jeg gjerne igjen mot slutten for jeg gidder ikke presse meg frem når jeg må vente på bagasjen likevel.

Gammel 07-10-08, 18:15   #73
Elin

Elin sin avatar

Standard

Aviser?? Hvor?

SAS har aviser på alle sine avganger uten-og innenlands, bortsett fra på charter-avreiser FRA Norge. Så har du ikke fått avis, så er det vel en anne som har forsynt seg grådig..... Det er jo gratis...

Gammel 07-10-08, 18:27   #74
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit å vise hensyn sånn generelt. Det å legge setet bakover uten å se seg for ville jeg aldri gjort. Jeg har sett at det har blitt gjort en gang i en slik fart at personen som satt bak fikk kaffen sin i fanget.

Jeg synes også det å slippe barn fram i dokø på fly bør være en selvfølge (med mindre man er i ytterste nød selv).

En ting jeg skulle ønske at flere hadde tenkt på før de satte seg ombord i fly er mengden parfyme de øser over seg. Det hjelper ikke akkurat at mange dusjer seg med mange ulike typer i taxfree før take-off.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 18:56   #75
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

SAS har aviser på alle sine avganger uten-og innenlands, bortsett fra på charter-avreiser FRA Norge. Så har du ikke fått avis, så er det vel en anne som har forsynt seg grådig..... Det er jo gratis...

Det er mange år siden jeg så gratis avis ved utgangen på en SAS-flight. Selv på en flyplass med bare SAS-avganger.

Gammel 07-10-08, 19:24   #76
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er ikke noe forbud mot å legge ned flysetet, selv ikke under matservering, men personalet spør de passasjerene som har setet nede om de kan være så vennlig å rette opp seteryggen mens man spiser, slik at det blir bedre plass til den som sitter bak. Noen fnyser da og blir irriterte, men de, og de aller fleste andre, retter da opp seteryggen sin.

Kanskje ikke hos alle flyselskap, men det sto ihvertfall i et hefte som lå i setet vårt, men det er jo mulig det var en slags anbefaling men jeg tok det som at sånn var det.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:02   #77
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tro hvordan forskjellen er mellom forskjellige flyreiser?
Jeg reiser som regel SAS innenlands, og Lufthansa, SAS, KLM utenlands og opplever at det er god plass og har egentlig ikke tenkt så nøye etter dette med å lene seg bakover for å ta hensyn til de bak og slikt Og jeg reiser.... tja, 20+ turer i året Kanskje det rett og slett er fordi jeg er vant til fly med (relativt) god plass, selv på de billigste billettene?

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Kanskje det er derfor vi har så forskjellige erfaringer om dette?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:13   #78
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aviser?? Hvor?

Polyanna pleier sikker å komme sist ombord.

Når vi er ute og flyr både med og uten barn så prøver vi å ta hensyn til våre medpassasjerer, og jeg blir veldig glad når andre gjør det samme for oss. Ungene for lov å henge over seteryggen til de som sitter bak så lenge de ikke søler kjekssmuler eller drar dem i håret, eller plager dem på noen annen måte. Samme gjelder at de får titte forover, men da ikke henge på seteryggen siden den ikke er vår. I alle fall så lenge ikke de foran oppfordrer til det og vil snakke med dem.

Når det gjelder å oppholde seg i midtgangen så gjør vi det litt under flyturen når det ikke er mye annen trafikk der og vogner som skal frem og tilbake.

Når det gjelder seteryggen så legger jeg sjelden sete helt bakover, men et hakk er jeg helt avhengig av å ha det bakover. Jeg synes heller litt synd på de som sitter foran mannen min på flyet, for de får ikke setet sitt bakover en eneste millimeter. Han er så lang at beina står i spenn mot setet foran, og ut i midtgangen får han ikke ha dem (ikke fast i alle fall). Det er veldig behagelig å reise med rutefly istedenfor charterfly, for da er det ofte litt ledige plasser sånn at en kan breie seg litt.

Når det gjelder plassering, så har vi hatt helt borti natta plasseringen noen ganger, men stort sett ordner det seg. Eneste gangen det ikke ordnet seg var når mannen og jeg ble plassert i hver vår ende av flyet når vi var på tur alene, og jeg ble plassert mellom to andre som reise sammen. Jeg tilbød meg å bytte plass med en av dem, men nei da. De hadde det helt fint. Virket ikke som de var like gode venner etter ferien for å si det sånn det paret.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 00:04   #79
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Jeg reiser ofte Norwegian innenlands og kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell på plassen der og på SAS. På Widerøe er det jo ikke noe problem: Der kan jo ikke setene legges bakover i det hele tatt.

Jeg forventer i grunnen ikke at andre passasjerer skal huske å ta ekstra hensyn til meg, enten jeg nå har med meg unger, er høygravid eller går med krykker. (Jeg har prøvd alle varianter.) Derimot anser jeg det for min oppgave å kommunisere mine behov til de jeg trenger hjelp eller hensyn fra. Hvis persjonen foran meg legger ned setet slik at jeg ikke får plass til ettåringen, ber jeg vedkommende så pent jeg kan om h*n kan tenke seg å holde setet oppe. Hvis jeg trenger hjelp til å legge bagen i bagasjehylla når jeg har et barn på armen, så ber jeg pent om vedkommende ved siden av meg kan gjøre det for meg. Jeg har til og med bedt medpassasjerer om å holde babyen min så jeg får satt meg og festet beltet (men da ser jeg folk an først og spør bare hvis jeg ser noen som ser ut som de egentlig kan tenke seg å tilby seg hjelpen, men ikke helt tør gjøre det).

Forretningsreisende er en egen rase, som ofte ikke er oppmerksom på så veldig mye annet enn at de er på vei hjem etter en lang og ofte ganske slitsom arbeidsdag. Mange av dem er mer opptatt av å ta igjen søvn enn å se så veldig nøye på folk rundt seg. Jeg forventer ikke at folk skal skjønne helt av seg selv at jeg trenger hjelp, og min erfaring er at man kommer veldig langt ved å smile og spørre pent. Og fungerer ikke det på medpassasjerene, fungerer det stort sett bestandig på kabinpersonalet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 00:41   #80
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Jeg var jævlig muggen da jeg høygravid, med bekkenløsning og vond rygg ble nektet å legge ryggen bakover av damen bak. Ei heller fikk jeg sitte ved en nødutgang, hvor det er god plass.

Det er ikke lov for (synlig) gravide å sitte på Exit. Evakueringshinder.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.