Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vi er ikke sånne bokmennesker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-08, 13:31   #33
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Med tanke på at alle barn skal gjennom minimum 10, men i de aller fleste tilfeller 12-13 års skolegang, kan jeg vanskelig tenke meg noe som er mer viktig enn lesning, leseglede og leseforståelse.

Kan man sette det opp mot ernæring og soial mestring? Er vi ikke på grunnleggende behov her?

Du motsier deg selv i disse to avsnittene. For i avsnittet over sier du at du vanskelig kan tenke deg noe som er mer viktig enn lesing, leseglede og leseforståelse. Det er en implisitt rangering av lesing. Og i neste avsnitt sier du at man ikke kan sette de opp mot hverandre.

Det jeg sier er at lesing er ikke det viktigste for alle. Vi kan godt diskutere meg og min familie eksplisitt hvis det er nødvendig med eksempler. Etter min mening har vi ikke behov for å fokusere mer på lesing enn vi gjør i dag. Da synes jeg det blir litt vanskelig å si at lesing er det viktigste for oss.

Opprinnelig lagt inn av Zoe

Klart man kan vektlegge flere ting samtidig. Vi tenker vel ikke at vi må velge mellom å gi spedbarna våre a)trygghet b)kjærlighet c)nok søvn d)riktig ernæring e)tilstrekkelig påkledning?

Ja, man kan vektlegge flere ting samtidig, men ikke alle ting samtidig. Poenget mitt var ikke å oppmuntre analfabetisme akkurat. Mer å si at det at man ikke er "noe bokmenneske" ikke nødvendigvis er urimelig. Jeg kjenner flere folk som jeg definitivt ikke vil kalle for "noen bokmennesker", og etter min mening har de helt greie liv. De kan lese altå, men de foretrekker kanskje å bruke fritiden på musikk, hobby, høre på radio, se film etc. Jeg synes rett og slett ikke det er problematisk i det hele tatt.

Mulig vi diskuterer på to nivåer her. Jeg synes selvfølgelig at barn skal lære å lese, men ikke at de nødvendigvis skal bli (det som jeg definerer som) bokmennesker.

For at jeg skal definere noen som bokmennesker, så vil jeg si at de har lesing som hobby. (Slik som Belle i Disney - heretter min yndlingsprinsesse. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.