Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Er det virkelig grunn til å være hjemme i tre dager fordi rektor mener at alle kontaktlærere som er friske bør være med på fjelltur?
Det kan du i utgangspunktet ikke vite noe om. For alt du vet kan det være ting som gjør at denne læreren ikke fungerer på fjelltur. Og som han ikke har gått ut med offentlig.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Vet du at det er det som er årsaken, eller kan det ligge noe annet bak. Det er ganske drøyt å beskylde kollegaer for å fuske med sykemelding, syns jeg. Det er vel en lege inne i bildet også, som vurderer det dit hen at vedkommende har behov for en sykemelding.
Det er ikke alltid man vet alt om kollegaene sine, selv om man tror man gjør det.
Enig. Det er mye som ikke syns på utsiden, og som man ikke nødvendigvis har lyst til å spre informasjon om. Men jeg tviler ikke på at det fins folk som utnytter systemet.
Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger.
Jeg fikk ikke sykemelding da jeg som gravid med bekkenløsning og spytokter måtte på jobb hos en arbeidsgiver som ikke tok hensyn og som nektet å tilrettelegge. Jeg sto på do mesteparten av dagen, og spydde. Og hva bekkenløsningen angikk - hun mente det ikke eksisterte.
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Jo, karensdager er en veldig dum idé. Folk som sier at de alltid klarer å karre seg på jobb, så derfor burde alle andre klare det også, bør prise seg lykkelige over sin gode helse og ellers holde kjeft.

Har noen høner å plukke med gravide også jeg for den del. :dukker:
Basert på et par eksempler?
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Jeg har (i løpet av mitt yrkesaktive liv, ikke i det siste, så jeg utleverer ingen nå) vært borti lærere som konsekvent er "syke" når det er turdag/skidag/vinteraktivitetsuke osv. Da blir man mistenksom.
Har det slått deg at det fins noen som har fysiske årsaker til dette? Jeg er en av dem, og dette er ikke noe jeg går ut og snakker om offentlig. Sånne holdninger er noe av det som gjør min hverdag vanskelig.