Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-08, 22:05   #21
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Jeg syns også det er snodig at man skal være nødt å ta vare på introvert-venner i større grad enn ekstrovert-venner. En introvert kan tilføre et vennskap minst like mye som en ekstroevert, og jeg tar vare på de av mine bekjentskaper jeg vil beholde, uavhenig av om vedkommende er ekstrovert eller introvert.

Jeg er for øvrig ekstrovert og gift med en veldig introvert. Jeg må innrømme at de kan by på utfordringer når jeg helst vil tenke høyt og sammen med noen, mens han helst skal ha tenkt gjennom ting alene på forhånd før han sier noe. Jeg er sikkert veldig irriterende sånn. Jeg skal helst tenke høyt og lenge på alt sammen med flest mulig. Sånn ca.

Gammel 28-09-08, 22:30   #22
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er introvert,
men har en veldig ekstrovert jobb, om det går an å si det sånn
så på fritiden (= når barna har lagt seg og mannen forhåpentligvis er på joggetur) er jeg nødt til å dyrke introvert-heten min

Det er velig teit, for jeg oppsøker sjelden venner når jeg har det travelt og ser mange mennesker i ukedagene, og har en tendens til å miste kontakten med de jeg liker aller best, bare fordi de er "folk"
- hvis noen forstod dette surret her

Akkurat sånn er jeg også (bortsett fra at jeg ikke har noen mann som jeg trenger å få ut på joggetur ). Jeg er skravlete og sosial og kan være morsom sammen med folk jeg kjenner og er trygg på, og elsker å være lærer og møte mange ungdommer og mange kolleger hver dag - men jeg føler også at jobben bruker opp hele den sosiale delen av meg sånn at jeg ikke har noe overskudd igjen til venner når arbeidsdagen og -uka er over. De helgene ungene er hos faren hender det rett som det er at jeg ikke møter andre mennesker fra jeg går fra jobb fredag ettermiddag til de kommer hjem søndag ettermiddag - og det er helt frivillig. Det er sånn jeg lader batteriene.

Gammel 28-09-08, 22:47   #23
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Som introvert føler jeg at ansvaret for å ta vare på vennskap jeg setter pris på ligger hos meg. Jeg elsker å være sosial og omgås folk. Men det er ikke et behov jeg har. Derimot har jeg behov for å være alene innimellom (eller snarere ofte), og det er sånn jeg henter krefter.

Jeg tenker egentlig ganske ofte på at jeg burde være flinkere til å ringe venninner eller ta initiativ til sosialt samvær for å holde liv i vennskapet og ikke ha en masse å ta igjen når man endelig møtes.

Gammel 28-09-08, 23:21   #24
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

"Å ta vare på" er jo satt litt på spissen så klart, og ja det var humoristisk skrevet. Men man forstår hvor forfatteren vil.

Trenger vi å bli tatt vare på? Nei, ikke i uttrykkets direkte betydning, men det er greit å vite om forskjellene. Mange ekstroverte mennesker har ofte problemer med å forstå og ikke minst respektere de forskjeller som ligger mellom personlighetstypene. Dette har jeg erfart gjentatte ganger, og dermed også trodd at jeg på en måte kunne øve meg bort fra dette. Men ved å reflektere over "hvem jeg er" over mange år, og så gjennom forum som dette komme over begrepene introvert og ekstrovert, så falt ting på plass. Jeg tror også at jeg er ganske ekstrem på en del ting. Kanskje derfor jeg ble så gira av å lese dette. Skikkelig supersær.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:24   #25
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg tror ikke jeg har noen introverte venner.

Gammel 28-09-08, 23:25   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis. Vi ekstroverter er fæle.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:27   #27
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fnis. Vi ekstroverter er fæle.

Ja mange av dere er det.

Gammel 28-09-08, 23:29   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det veldig godt, altså, Electronica, jeg syntes det var veldig opplysende da jeg leste om introversjon første gang, nettopp fordi det var så mange ting som falt på plass. Særlig fordi det gjorde det så tydelig at en del egenskaper ved meg som jeg tidvis har ansett som ganske kjipe, åpenbart henger tett sammen med en del av de egenskapene som jeg setter aller mest pris på hos meg selv, og som er mest definerende for meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:29   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener ikke dette seriøst, Electronica? Som i "nå må dere E-er lære dere å ta hensyn til oss I-er?" I såfall tror jeg du har misforstått noe.

Gammel 28-09-08, 23:29   #30
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Åh. Du er så nydelig og sosial og har de besteste av de beste kommentarene, så jeg regnet ikke helt deg som introvert. Sorry.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:29   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smarte og morsomme ekstroverter er helt ok.

Gammel 28-09-08, 23:29   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Mange ekstroverte mennesker har ofte problemer med å forstå og ikke minst respektere de forskjeller som ligger mellom personlighetstypene.

...men, tror du ikke at det også gjelder motsatt vei?
Det er min erfaring.

Gammel 28-09-08, 23:30   #33
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Gammel 28-09-08, 23:31   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

aC: Jeg synes ikke ekstroverter skal lære seg å ta hensyn til introverter per se, men noen ekstroverter kunne sikkert trenge å innse at det finnes annet enn ekstroversjon og at introversjon ikke er en funksjonshemming.

Gammel 28-09-08, 23:32   #35
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Åh. Du er så nydelig og sosial og har de besteste av de beste kommentarene, så jeg regnet ikke helt deg som introvert. Sorry.

Dette måtte jeg bare quote, slik at ingen går glipp av de fine komplimentene.

Gammel 28-09-08, 23:34   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

aC: Jeg synes ikke ekstroverter skal lære seg å ta hensyn til introverter per se, men noen ekstroverter kunne sikkert trenge å innse at det finnes annet enn ekstroversjon og at introversjon ikke er en funksjonshemming.

Ja, selvfølgelig. Du tenker på bergensere, ja?

Nei, jeg skjønner hva du mener. Det blir bare så sært når det legges frem som "nå må alle dere ekstroverte tenke over om dere er snille med de introverte".

Gammel 28-09-08, 23:35   #37
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og den går selvsagt begge veier.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 23:36   #38
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg skjønner det veldig godt, altså, Electronica, jeg syntes det var veldig opplysende da jeg leste om introversjon første gang, nettopp fordi det var så mange ting som falt på plass. Særlig fordi det gjorde det så tydelig at en del egenskaper ved meg som jeg tidvis har ansett som ganske kjipe, åpenbart henger tett sammen med en del av de egenskapene som jeg setter aller mest pris på hos meg selv, og som er mest definerende for meg.

Ja det handler jo om både å bli trygg på hvem man er og godta dette, og falle til ro på en måte. Jeg blir aldri den den skravlende humørsprederen som er festens midtpunkt. Jeg er den sære i en krok som snakker om de få tingene jeg interesserer meg for. Kanskje jeg ikke er der en gang. Kanskje jeg er hjemme i fred.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...men, tror du ikke at det også gjelder motsatt vei?
Det er min erfaring.

Jeg tror vel at samfunnet i større grad framhever ekstroverte egenskaper som ønskelige, og at derfor det motsatte er mindre akseptert.

Gammel 28-09-08, 23:37   #39
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, selvfølgelig. Du tenker på bergensere, ja?

Egentlig tenkte jeg mest på stillingsannonser. Hvordan er ratioen av «blid, utadvendt lagarbeider» versus «perfeksjonistisk, reflektert analytiker», tro?

Nei, jeg skjønner hva du mener. Det blir bare så sært når det legges frem som "nå må alle dere ekstroverte tenke over om dere er snille med de introverte".

Jepp, og akkurat det fikk meg til å oppfatte artikkelen som i overkant sutrete og selvforherligende.

Gammel 28-09-08, 23:38   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Du legger det frem som om introversjon er en funksjonshemming, Electronica.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.