|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() LivskvalitetHva legger du i begrepet livskvalitet, og hva vil du definere at det er for deg? |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: LivskvalitetHer var det lite livskvalitet eller? |
![]() |
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: LivskvalitetTja - vi har jo diskusjonen "livskvalitet" tett innpå livet, i og med at vi har en liten gutt på snart fire år, som ikke kan løfte hodet, ikke har viljestyrte bevegelser, som knapt fester blikket og ikke har språk. Det finnes nok de som vil hevde at han ikke har livskvalitet, er jeg redd.
![]() |
#4 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: LivskvalitetDet jeg synes blir feil, for å nevne det først, med "livskvalitet", er når andre skal bedømme det for deg. Det er en av grunnene til at jeg blant annet er imot aktiv dødshjelp, for det er ikke opp til deg og meg å avgjøre hva som er livskavlitet og et verdig liv for en annen. Så dette blir veldig individuelt. For meg er livskvalitet å være frisk og oppegående, ha penger nok til å ikke ha det som en bekymring, samt trygge og til dels forutsigbare rammer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: LivskvalitetJeg føler jeg har en annen opplevelse av livskvalitet enn andre, når vi stadig hører folk uttale ting som "Ja, vi har det bra, så lenge alle bare holder seg friske", eller "Vi er lykkelige, vi har fått friske, velskapte barn".
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LivskvalitetTja - det er på en måte å føle at jeg lever, at det kommer opplevelser og erfaringer på godt og vondt, at jeg blir utfordret på livet. Motsatsen er at det den ene dagen er den andre lik... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
By the Sea
|
![]() Sv: LivskvalitetLivskvalitet for meg er at i tillegg til å få dekket basisbehovene som mat, søvn, trygghet og kjærlighet, er det også nødvendig med selvrealisering. I form av å få brukt seg på områder som gir utvikling, mening og glede.
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Livskvalitet
Ja, mens for meg er livskvalitet og ikke alltid komme meg opp av sengen og kunne være med familien min, men være tilfreds med livet likevel.
![]() |
![]() |
#12 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LivskvalitetJeg har hatt diagnose "alvorlig depresjon", og begrepet livskvalitet var noe jeg funderte mye over den tiden. Jeg var ikke fornøyd med livet mitt slik det var, ei heller fornøyd med hva jeg valgte å gjøre med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: LivskvalitetLivskvalitet? Det er et rart ord. At livet har kvalitet? Høy kvalitet? At det kvalifiserer for noe? At det gir andre kvalitet av noe slag i sine liv? (Som Inaghs lillemann - han gir en ekstra dimensjon inn i mitt liv, økt kunnskap og økt forståelse, og jeg har ikke engang møtt ham!).
![]() |
#14 |
Ferdig!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LivskvalitetAt man har det så bra man kan ha det i den situasjonen man er i kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Opp og ned
|
![]() Sv: LivskvalitetLivskvalitet for meg er når dagene er fine, når barna ler og har det bra. Når eldste fikser verden litt mer en i går og når kroppen min funker godt gjennom en dag og smertene ikke gjør meg gal. Det er de små tingene som gjør hverdagen, det at sola skinner når man står opp gjør dagen god. Når favortittsangen spilles på radioen og man har det godt i det øyeblikket.
![]() |
#16 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2008
![]() |
![]() Sv: LivskvalitetJeg har livskvalitet når jeg har det bra med meg selv og de som jeg er glad i har det bra. Akkurat nå er jeg ikke helt fornøyd med hvor jeg er karrieremessig i livet og det må jeg jobbe med for å føle at jeg har livskvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
By the Sea
|
![]() Sv: LivskvalitetJeg hører ofte det bli sagt at det er så merkelig om man ikke er lykkelig når man har hus,bil,familie og jobb. Alt er på plass - hvordan kan man være ulykkelig da?
![]() |
#18 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LivskvalitetFor meg innebærer begrepet at livet har meningsfylt innhold, utifra hva man selv definerer som meningsfylt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fabelaktig
|
![]() Sv: LivskvalitetLivskvalitet er subjektivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|