Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 20:54   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg tror spørsmålet er feil stilt. Veldig få synes det er "lov" å ha fordommer mot grupper de enten a) er en del av, eller b) sympatiserer med.

Dessuten er det forskjeller på fordommer ut fra gruppe og fordommer ut fra adferd. Når jeg ser en SUV vet jeg at vedkommende eier prioriterer stor bil foran miljø og andres trafikksikkerhet. Jeg vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har. Ser jeg noen som bor i et 20 millioner kroners hus med designerklær og flere dyre biler i garasjen vet jeg eierene synes det er greit å bruke mye spenn på seg selv. Det er ikke fordommer, det er å ta folks adferd til etterretning.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:55   #2
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg kan kun legge til grunn mine observasjoner da jeg skulle lage en fotoreportasje sak om fancyschamncy biler på "riktig" side av byen. Det var botox. Det var bleket hår. Det var solbrun hud. Ikke peroksidblond og ikke brunkrem, neida. Og jeg gir vel beng, det var bare litt festlig. Ikke minst at jeg fikk streng beskjed om å IKKE FÅ MED BAKGRUNNEN, FOR GUDS SKYLD! da jeg fant en kul bil på Løkka som jeg tok bilde av. Man måtte nemlig ikke kunne se at det var på feil side av Hegdehaugsveien.

Garantert nyrike innflyttere. :fordomsfull:

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:57   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjeptisk til nyrike og lav kulturell kapital.

Gammel 17-09-08, 21:00   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Skjeptisk til nyrike og lav kulturell kapital.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

Gammel 17-09-08, 21:06   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.

Gammel 17-09-08, 21:28   #6
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Oi! Jeg føler meg truffet av halvparten av fordommene her. Kan ta bort orange hudfarge med botox, østfolddialekt, bobleboing og SUV heldigvis...

Er innflytter (1), har bodd på vestkanten (2), foreldre i Bærum (de har SUV, men det tells ikke) (3), oppvokst i kyststrøk med fordommer mot feriefolk (sloss ikke, men hadde lyst til å lugge Bærums/Oslojentene bare litt...) (4), bodd på bondelandet (5), fødd opp på Toro flere ganger i uka (6), har til tider liggi strødd i Sofienbergparken (7) og hva mer... jo, ser på Hotel Caesar når jeg rekker det (8).

Merker at barndomsfordommene sitter en smule i enda, så det er godt jeg har "balansert" familien litt med å bo på østkanten, ikke eie bil og er altfor blek (ifølge min farmor).

:sparker sidlengs:

Gammel 17-09-08, 21:04   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ingen er mer superduperurbane enn innflytterne, i hvertfall.

Guilty as charged.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg tror spørsmålet er feil stilt. Veldig få synes det er "lov" å ha fordommer mot grupper de enten a) er en del av, eller b) sympatiserer med.

Dessuten er det forskjeller på fordommer ut fra gruppe og fordommer ut fra adferd. Når jeg ser en SUV vet jeg at vedkommende eier prioriterer stor bil foran miljø og andres trafikksikkerhet. Jeg vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har. Ser jeg noen som bor i et 20 millioner kroners hus med designerklær og flere dyre biler i garasjen vet jeg eierene synes det er greit å bruke mye spenn på seg selv. Det er ikke fordommer, det er å ta folks adferd til etterretning.

Vel. Du vet ikke om man ikke bruker en krone på huset selv, fordi det er arvet. Du vet ikke om de gir astronomiske summer til de fattige i Afrika. Det eneste du vet, er at de ikke har gitt bort hus og hjem.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:28   #8
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vel. Du vet ikke om man ikke bruker en krone på huset selv, fordi det er arvet. Du vet ikke om de gir astronomiske summer til de fattige i Afrika. Det eneste du vet, er at de ikke har gitt bort hus og hjem.

Det er riktig. Så som jeg prøvde å si med "vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har" så må jeg være åpen for å revurdere helhetsinntrykket. Men få arver designerklær og nye biler (derfor jeg ikke bare sa hus), og jeg forbeholder meg retten til å se statistiske sammenhenger. Som om jeg ser noen gå til kirken hver søndag kan det hende de er ateister som henter en syk bestemor til middag, men jeg kommer til å mistenke et religiøst engasjement.

Gammel 17-09-08, 21:59   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig. Så som jeg prøvde å si med "vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har" så må jeg være åpen for å revurdere helhetsinntrykket. Men få arver designerklær og nye biler (derfor jeg ikke bare sa hus), og jeg forbeholder meg retten til å se statistiske sammenhenger. Som om jeg ser noen gå til kirken hver søndag kan det hende de er ateister som henter en syk bestemor til middag, men jeg kommer til å mistenke et religiøst engasjement.

Ah. Statistikk som ledd i fordomsberegning. Generalisering i tallform.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:13   #10
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ser jeg en person med hvit frakk inne på et sykehus tror jeg det er en lege/sykepleier/bioingeniør/el. Jeg kan ta feil, men hvor drar man ellers slutningene sine fra?

Det er påvist en sammenheng mellom lungekreft og røyking, så jeg vet det er en større (og ganske presist tallberegnet) sjanse for at mannen som sitter der på benken får lungekreft enn ikke-røykeren ved siden av. Det er en fordom -røykeren kan bli truffet av en meteor og ikke-røykeren ha en fortid i asbestbransjen og få lungekreft - men skal jeg uten andre opplysninger enn røyker/ikke-røyker gjette hvem som får det har jeg oftest rett om jeg gjetter røykeren.

Så det er etter mitt syn mer et spørsmål om å sile dårlige markører fra gode (for eksempel er hudfarge en elendig markør for intelligens), være seg bevisst hva man gjør, og alltid være villig til å oppdatere sitt syn etter som man finner ut mer. For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.

Gammel 18-09-08, 17:56   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er teit og fordummende å ha fordommer / forventninger, uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være. Men, de færreste av oss kan kalle seg fordomsfri. (Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot fordomsfrie mennesker.) Men jo, jeg synes det er teit å ha fordommer nettopp fordi det setter begrensninger for en selv. Som f.eks. Ulvefars fordommer mot de som kjører Hummer. Han vet kanskje ikke at mange Hummere går på Propan, som har et lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Fordommene sier altså veldig lite om andre, men veldig mye om den som ytrer de, spesielt hvis man ikke evner å se nyansene (som i dette tilfellet: miljøvennlige SUV-er).

Det var Polyanna som var inne på dette med nyanser, og jeg mener at det er evnen til å se nyanseforskjeller som skiller de smarte fra de domme. Det spiller ingen rolle hvor utdannet du er hvis du synes "neger" er et helt OK begrep å spre rundt seg. Hvis du til tross for kunnskapen (eller muligheten til å innhente kunnskapen) velger å bruke fornærmende ord og uttrykk, bare fordi du kan, hjelper det fint lite med 20 år på skolebenken.

Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Ok, can't agree with you there.

Og siden halvparten av innleggene mine har dreid seg om å være bevisst begrensningene i disse, falske sammenhenger og viktigheten av å hele tiden oppdatere sitt syn, så skjønner jeg ikke helt hvordan du tolker det jeg har skrevet. Men enig i at Polyanna sier mye bra.

Hummere er ikke kjent for å gå på propan, men takk for at du nevner det, det hadde fungert like bra som det eksemplet jeg brukte for å si akkurat det samme:

(...) For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.

Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.

Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 18:04.
Gammel 18-09-08, 22:38   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Ok, can't agree with you there.

Det er helt greit. :raus: Forventninger (og fordommer) låser en i faste tankemønstre og hindrer en å tenke utenfor boksen.

Siste del av innlegget mitt var mer generelt.

Hummere er ikke kjent for å gå på propan, men takk for at du nevner det, det hadde fungert like bra som det eksemplet jeg brukte for å si akkurat det samme:
Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.

Flott at vi har med oss en Hummer-ekspert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:18   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, det var nordkanten du var fra, ja? Tenkte jeg det ikke. :tsktsktsk:

Kan vel strengt talt ikke kalles for kanten, engang. Nord for Oslo i en lokal smeltedigel. Jeg går for stor fisk i liten bolle, og kækser inn annengenerasjons kulturell kapital for det det er verdt. Ellers er jeg tildels snobbete og har liten empati, men er ganske lett å like likevel.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Plutselig synes jeg statistikk hørtes så … sexy ut.

Gammel 17-09-08, 23:07   #14
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Plutselig synes jeg statistikk hørtes så … sexy ut.

Nuh, der er en setning man sjelden hører! Kan jeg få sitere deg? :Sliter med rekruttering til kurs i biostatistikk:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.