Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 21:00   #281
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg kan skjønne hva du tenker. Men spørsmålet om abort eller ikke kan nok ikke forklares rasjonelt, det er til syvende og sist et spørsmål om livssyn.

Det har du fullstendig rett i.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:06   #282
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg er veldig enig i det Olympia sier i denne debatten, til og med sammenligningen mellom veggis og antiabort, rett og slett fordi det føles naturlig for meg å sammenligne f.eks en kylling med et embryo mtp. det som sies her om bevissthet, et forhold til hva døden er og valget om å leve eller dø.
Abortsynet som kommer fram i denne tråden gjør meg uvel og kvalm. Helt ærlig. Det er helt i orden at det er en mening noen av dere har,men jeg klarer ikke å se det etiske og humane i et så ekstremt antiabortsyn. Jeg klarer heller ikke å se logisk på det fordi det opprører meg.

Gammel 27-08-08, 21:09   #283
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig må jeg nok en gang få berømme mine fantastiske med-debattanter her på forumet.
Det har kommet mange gode innlegg både fra dem jeg er enig med og dem jeg er uenig med, og jeg kjenner at jeg er glad for å være på et forum der slike ting kan diskuteres på en så fin måte som det har blitt her.
Jeg får stadig nye nyanser på og refleksjoner over mine tankesett her, så også i denne saken.

Gammel 27-08-08, 21:24   #284
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Abortsynet som kommer fram i denne tråden gjør meg uvel og kvalm. Helt ærlig. Det er helt i orden at det er en mening noen av dere har,men jeg klarer ikke å se det etiske og humane i et så ekstremt antiabortsyn. Jeg klarer heller ikke å se logisk på det fordi det opprører meg.

Jeg er den eneste som har sagt at jeg er imot abort i denne tråden, alle andre er vel for selvbestemt abort, så med andre ord gjør mine synspunkter deg kvalm. Greit å vite.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:25   #285
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er den eneste som har sagt at jeg er imot abort i denne tråden, alle andre er vel for selvbestemt abort, så med andre ord gjør mine synspunkter deg kvalm. Greit å vite.

Det må du tåle, Skremmern. Det er det samme med meg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:30   #286
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler det meste, Lykken, jeg er bare spørrende til valg av ord.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:37   #287
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg klarer ikke å se at Plipps kvamleuttalelser er særlig saklige. Men ellers synes også jeg at dette ble en fin diskusjon, mye i tråd med hva jeg ønsket meg da jeg startet den.

Gammel 27-08-08, 21:48   #288
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Skremmern er tøff som står frem så direkte med synet sitt, jeg kjenner mange som har samme syn som henne men som ikke tør å si det høyt. Jeg er nesten der hun er, men jeg velger, som Alfa, litt motvillig å være for fri abort selv om jeg blir knivstukket i hjertet av det.
Skulle jeg blitt kvalm av noe i diskusjoner om abort, må det være synet mange har på embryoet og fosteret, at det bare er en betydningsløs celleklump, eller en kroppsdel som moren bare kan kvitte seg med uten skrupler.

Gammel 27-08-08, 21:58   #289
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes Skremmern er tøff som står frem så direkte med synet sitt, jeg kjenner mange som har samme syn som henne men som ikke tør å si det høyt. Jeg er nesten der hun er, men jeg velger, som Alfa, litt motvillig å være for fri abort selv om jeg blir knivstukket i hjertet av det.

Helt enig.

Sist redigert av kiki : 27-08-08 kl 22:06.
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:01   #290
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes generelt det er ganske teit å bli kvalm av syn på abort som er ganske vanlige. Det er i hvertfall ikke spesielt fremmende for en god diskusjon å kalle andres synspunkt kvalmende. Dog er man jo alltids fri til å tenke sitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:04   #291
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes generelt det er ganske teit å bli kvalm av syn på abort som er ganske vanlige. Det er i hvertfall ikke spesielt fremmende for en god diskusjon å kalle andres synspunkt kvalmende. Dog er man jo alltids fri til å tenke sitt.

alfa sa det.

Gammel 27-08-08, 22:51   #292
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Døden er da ikke det verste her i verden. På langt nær det verste.
Jeg kunne ramset opp en lang rekke verre ting som kan hende et barn.
Vi ser det på nyhetene hver eneste dag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:53   #293
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke henge med i alle aborttrådene her i dag.

Gammel 27-08-08, 23:05   #294
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Døden er da ikke det verste her i verden. På langt nær det verste.
Jeg kunne ramset opp en lang rekke verre ting som kan hende et barn.
Vi ser det på nyhetene hver eneste dag.

Det har du helt rett i.

Gammel 27-08-08, 23:07   #295
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jo, men det er når man definerer fosterets menneskeverd etter hvor ønsket og planlagt barnet er at det skurrer kraftig i mine øre.

Det skurrer kraftig i mine ører også, og jeg vil nesten gjette at de som står i situasjonen og sier slikt, sier det for å distansere seg selv fra det at det er et liv. For å gjøre valget enklere, på en måte...

Men jo; et foster er jo et liv. Ikke et liv slik mange definerer liv, i starten, men det er jo starten på noe som skal bli et selvstendig og levedyktig menneske.

Tenker bare på de gangene jeg har vært gravid...jeg bar på en baby fra første dag...

Nå tror ikke jeg det er mange som velger abort som synes dette er et lett valg. Noen er det nok, men jeg tror de aller fleste oppfatter det som veldig vanskelig og traumatisk, selv om man aldri så mye vet at abort er den eneste utveien for dem.

Og jeg tror også at uansett hvilken holdning man på forhånd har til abort, så vet man ikke før man står i den situasjonen at man er uønsket gravid, og at det på en eller annen måte er tilnærmet katastrofalt.

Jeg har full forståelse for at mange er motstandere, men samtidig tror jeg at det i alle mennskers liv kan oppstå situajoner hvor man faktisk sitter og må vurdere det.
Jeg tror rett og slett ikke man kan vite helt sikkert, før man er i situasjonen...

Som sagt så synes jeg det er helt ok at mange er motstandere, men jeg synes alikevel at det er fryktelig trist at mange motstandere så til de grader dømmer de som har tatt abort. (sier ikke at noen her inne har gjort det. Har ikke lest svarene så inngående)

Denne dømmingen gjør at mange som har tatt abort ikke tør snakke med noen om det, og det gjør nok situasjonen langt verre for dem. For jo; jeg tror at uansett årsak til valget, så gjør det noe med kvinnen. Hun vil nok få reaksjoner og tanker i ettertid, og da trenger man noen å prate med. Bare for å tømme seg. Men det er svært vanskelig, fordi man vet at man risikerer å bli dømt nedenom og hjem...

Synes også det er litt feil å dømme andre pga årsaken til det valget de tok. De fleste som tar abort har nok en, for dem, tungtveiende grunn for valget. Men den samme grunnen kan være bullshit for andre, pga at de står i en annen livssituasjon, eller ser løsninger som andre ikke ser...

(Jeg sa, i tråden om abort pga tvillinger, at det ikke var noen grunn for meg. Og det står jeg for. Men samtidig så dømmer jeg ikke de som tok det valget. Jeg støtter det ikke, og jeg forstår det ikke, men jeg dømmer heller ikke...)

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:28   #296
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Usaklig eller ikke, det er min fysiske reaksjon. Jeg kan godt fortelle at det er fordi jeg får assosiasjoner til Ludvig Nessa og katolisisme i praksis(mulig noen her er det, men man kan ikke alltid unngå å sparke i en eller annen retning), og det i seg selv er et syn på menneskers rett til selv å bestemme over egen kropp som , nettopp, gjør meg fysisk uvel.

Diskusjonen kan sikkert holdes på et rent saklig plan, med gode og muligens logiske argumenter for og i mot og vi kan sikkert vær vennlige mot hverandre hele tiden. Men, for meg, er det ikke til å unngå at en diskusjon rundt en så viktig sak setter i gang noen menneskelige følelser og reaksjoner.

Gammel 27-08-08, 23:32   #297
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Usaklig eller ikke, det er min fysiske reaksjon. Jeg kan godt fortelle at det er fordi jeg får assosiasjoner til Ludvig Nessa og katolisisme i praksis(mulig noen her er det, men man kan ikke alltid unngå å sparke i en eller annen retning), og det i seg selv er et syn på menneskers rett til selv å bestemme over egen kropp som , nettopp, gjør meg fysisk uvel.

Diskusjonen kan sikkert holdes på et rent saklig plan, med gode og muligens logiske argumenter for og i mot og vi kan sikkert vær vennlige mot hverandre hele tiden. Men, for meg, er det ikke til å unngå at en diskusjon rundt en så viktig sak setter i gang noen menneskelige følelser og reaksjoner.

Akkurat som andre får menneskelige følelser og reaksjoner av tanken på abort.

Gammel 27-08-08, 23:33   #298
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Akkurat som andre får menneskelige følelser og reaksjoner av tanken på abort.

Jupp!

Gammel 27-08-08, 23:37   #299
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig med Plipp, og jeg finner det merkelig at man reagerer på dette. Diskusjonen har vært saklig og fin, men at man har reaksjoner på abort-mostand og det som ytres i den forbindelse er da ikke noe mer merkelig enn at motstanderne har en god del reaksjoner på hva som foregår ved en abort. Jeg får også noe Nessavibber, og jeg klarer rett og slett ikke å henge med i følerier rundt egg og nettopp unnfangede embryor.
Er det bare lov å reagere sterkt på abort, ikke motstand mot abort?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 00:06   #300
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg får også noe Nessavibber, og jeg klarer rett og slett ikke å henge med i følerier rundt egg og nettopp unnfangede embryor.
Er det bare lov å reagere sterkt på abort, ikke motstand mot abort?

Eg synest det er rart å få Nessavibbar av folk som er for abortlova. Så vidt eg veit er det berre Skremmern som er mostandar av den.

Vi er fleire som ser på eit unfanga embryo som meir enn ei nagl eller hudflass, og det er ikkje så voldsomt mykje som skiller mitt og Skremmern sitt abortsyn (på personleg basis). Du må gjerne reagere sterkt på motstand mot abort, men eg synest du gjer det på feil grunnlag. Dei aller fleste av oss er for lova som ho er.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.