Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 22:48   #41
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Alle har vel fjernet saltet i barnematglassene nå? Det drev de jo på med da storebror var spedbarn.

Jeg tror glassene opp til 12 mnd er uten salt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:48   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ferdiggrøtene er ikke tilsatt sukker, men derimot jern og vitaminer.

Småfolkgrøtene var tilsatt sukker, hvertfall for tre år siden.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Altfor mye salt og dritt i mange av de glassene.

Så vidt jeg husker var det ikke salt i noen av de glassene jeg har sett. Eller annet snusk, for den saks skyld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:49   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste jeg kan tenke meg som faktisk er bedre enn å lage selv, er at man får kjøpt økologiske barnematglass. Jeg kjøper ikke alltid økologiske grønnsaker, siden jeg som regel handler på dagtid og da tar den nærmeste butikken, som ikke har sånt (). Men det er vel kanskje bedre å lage det fra bunnen av med vanlige, friske grønnsaker, enn å bruke glass med økologisk mat, eller? *undrer*

Gammel 25-08-08, 22:49   #44
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NOe er det sikkert.

Gammel 25-08-08, 22:49   #45
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg tror glassene opp til 12 mnd er uten salt.

Og etter 12 måneder kan de jo spise vår mat uansett, og den inneholder jo salt?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:49   #46
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den var til glitter.

Gammel 25-08-08, 22:49   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salt inneholder de nok ikke nei, det kjente jeg fort da jeg skulle prøve et slikt glass i moset-mat-perioden min etter operasjonen. Holdt på å gå amok i saltbøssa.

Gammel 25-08-08, 22:49   #48
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Det er ingen problemer å lage bedre barnemat enn i butikken, om man har litt evner på kjøkkenet. Altfor mye salt og dritt i mange av de glassene.

Og litt ernæringskunnskap.
Man kan bruke økologiske ingredienser foreks. og slippe helt unna sprøytemidler.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:50   #49
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting er disse middagsglassene, de er kanskje ikke det store problemet. Problemet er hvordan babyer og småbarns kost er satt sammen hos mange. Det går i grøt, grøt og grøt, skiver (i beste fall mellomgrovt) med prim eller i beste fall leverpostei, lite frukt (bortsett fra en Frutti i ny og ne) og svært lite grønnsaker, og ufattelig lite proteinrik mat, samt fettsyrer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:51   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NOe er det sikkert.

Jeg tror faktisk jeg har diskutert det samme med deg en gang før.

Gammel 25-08-08, 22:51   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

En ting er disse middagsglassene, de er kanskje ikke det store problemet. Problemet er hvordan babyer og småbarns kost er satt sammen hos mange. Det går i grøt, grøt og grøt, skiver (i beste fall mellomgrovt) med prim eller i beste fall leverpostei, lite frukt (bortsett fra en Frutti i ny og ne) og svært lite grønnsaker, og ufattelig lite proteinrik mat, samt fettsyrer.

Ja. Jeg er faktisk litt skeptisk til all denne grøten, og synes det er litt merkelig at spedbarn på død og liv skal begynne med grøt, når vi egentlig ikke er biologisk tilpasset det. Jeg har jo gitt minsten grøt, men da Holle hirsegrøt (og litt Hipp, men helst ikke), men jeg gir ham også endel fett og skal introdusere avokado og litt mer middag nå. Jeg sette grensen ved ETT grøtmåltid daglig.

Gammel 25-08-08, 22:55   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvorfor er vi ikke biologisk tilpasset grøt? :domm:

Gammel 25-08-08, 23:00   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen få måneder med ferdigmat har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for. Jeg har brukt usøtede fullkorns- eller havregrøter, og noe Holle-grøter (til dem som har villet hatt det).

Jeg har aldri fått til å lage hjemmelaget middag som ungene ville ha - hvis det ble finmost nok så ble det or seigt. De har hatt klumpenoia hele gjengen. Mellomsøster ville forresten ikke ha NOE mat, utenom pupp.

De har fått masse fett og alt mulig annet fra morsmelk, forresten.

Gammel 25-08-08, 23:02   #54
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ingen problemer å lage bedre barnemat enn i butikken, om man har litt evner på kjøkkenet. Altfor mye salt og dritt i mange av de glassene.

Jeg er klar over det, men mange har altså ikke evner på kjøkkenet.... Ihvertfall i følge min venn ernæringsfysiologen, som har hatt plenty av samtaler med folk som fremhever hvor flinke de er til å lage barnematen selv.

De glessene vi har brukt har ikke salt.

Gammel 25-08-08, 23:02   #55
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vårt problem også nå Polyanna. Lillesøster elsker gulrot, men når jeg koker og moser den selv blir den ikke så finmost som hun vil ha. Hun brekker seg av selv mikroskopiske klumper. Vi prøvde oss på å lage mat til storebror da han var mindre (men større enn henne) - men han ville ikke ha, uansett hva det var.

:ikke kom her og si at jeg ikke har prøvd i allefall :

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 23:05   #56
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Gutten år begynte å gråte når han fikk hjemmelaget mat en periode. Og jeg som føltemeg sååå flink, hehe.

Gammel 25-08-08, 23:05   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor er vi ikke biologisk tilpasset grøt? :domm:

Jeg tenker bare på dette med korn, at vi ikke har hatt det i mer enn 10.000 år, noe som er altfor kort tid til å at vi har tilpasset oss det skikkelig. Menneskene ble jo ikke foret opp på grøt i de 3 millioner årene før det. Jeg er bare litt skeptisk, uten at jeg er noen ekspert altså. Jeg synes bare dette er veldig interessant. Jeg mener ikke at grøt er skadelig altså, for all del, jeg bare stusser over at grøt er det STORE til spedbarn.

Gammel 25-08-08, 23:06   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Gutten år begynte å gråte når han fikk hjemmelaget mat en periode. Og jeg som føltemeg sååå flink, hehe.

Denne helgen skal jeg bruke en hel dag på kjøkkenet og lage opp MASSE babymat og fryse ned. *flink*

Gammel 25-08-08, 23:07   #59
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tenker bare på dette med korn, at vi ikke har hatt det i mer enn 10.000 år, noe som er altfor kort tid til å at vi har tilpasset oss det skikkelig. Menneskene ble jo ikke foret opp på grøt i de 3 millioner årene før det. Jeg er bare litt skeptisk, uten at jeg er noen ekspert altså. Jeg synes bare dette er veldig interessant. Jeg mener ikke at grøt er skadelig altså, for all del, jeg bare stusser over at grøt er det STORE til spedbarn.

Men Iset, du vet da vel at nordmenn har egne gener som gjør at vi trenger melk og brød.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 23:08   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men Iset, du vet da vel at nordmenn har egne gener som gjør at vi trenger melk og brød.

Ja, det er jo sant. *fiskedasker seg selv*. Ja, og poteter og brunost.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.