Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 01:54   #121
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg fniser og himler ofte. Særlig når enebarnforeldre diskuterer tidsklemma eller når småbarnsforeldre uttaler seg bombastisk om tenåringsoppdragelse.

Man kan helt fint ha tidklemme med bare et barn, hvis man har en litt for "tøff" jobb, syke foreldre, søsken, holder på med videreutdannelse mens man går i full jobb etc. Og man kan også fint diskutere tenåringsoppdragelse. Selv har jeg en 17år yngre søster, og jeg er tante til flere tenåringer. Så man er ikke "helt ute", selv om man ikke bor med dem. Man kan jo ha et meget nærmt forhold til dem fordet.
Vel, nå har ikke jeg vært oppe i akkurat disse diskusjonene som jeg husker, men jeg kunne glatt ha gjort det . Men selvfølgelig utifra den kjennskapen jeg har på området.
Men du mener vel ikke at man ikke kan uttrykke seg, men du irriterer deg sikkert over hvis noen er for bombastisk....?!

Nå er jeg langt på viddene i forhold til det HI spurte om. Jeg forstår henne til en viss grad. Vi har vel alle her inne noen områder som vi er bedre på enn andre, og da kan det lett virke som man er veldig PK, eller kanskje jeg heller vil si snusfornuftig. For jeg kan selv bli litt irritert over de som er veldig "prektige", og rakker ned på dem som ikke har samme synspunkt.
Ellers så må jeg si at det er her på FP, en får ordentlige og gode svar/refleksjoner rundt et tema :bombastisk:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:57   #122
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Finnes det en annen grunn til å lære unger å rydde, vaske og lage mat? Sånn helt seriøst: hovedmotivasjonen for å lære ungene slikt er at jeg ikke gidder å gjøre det for dem lenger enn høyst nødvendig.

Og der var du plutselig ikke så PK lenger

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:59   #123
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det en annen grunn til å lære unger å rydde, vaske og lage mat? Sånn helt seriøst: hovedmotivasjonen for å lære ungene slikt er at jeg ikke gidder å gjøre det for dem lenger enn høyst nødvendig.

Det er jo veldig deilig at barna vasker badet, da slipper jo jeg.

Sånn helt seriøst: Barn har selvsagt godt av å lære seg å ta i et tak, og at for at Familien a/s skal fungere best mulig, må alle gjøre sitt og dra lasset sammen. (Men det er unektelig veldig deilig at 14-åringen har ansvar for plenklippingen, og ikke mor. )

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:59   #124
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærer dem å rydde og sånt for å forberede dem på det livet som kommer om noen år, samt for å poengtere at i et fellesskap må man bidra.

Gammel 24-08-08, 02:01   #125
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Man kan helt fint ha tidklemme med bare et barn, hvis man har en litt for "tøff" jobb, syke foreldre, søsken, holder på med videreutdannelse mens man går i full jobb etc. Og man kan også fint diskutere tenåringsoppdragelse. Selv har jeg en 17år yngre søster, og jeg er tante til flere tenåringer. Så man er ikke "helt ute", selv om man ikke bor med dem. Man kan jo ha et meget nærmt forhold til dem fordet.
Vel, nå har ikke jeg vært oppe i akkurat disse diskusjonene som jeg husker, men jeg kunne glatt ha gjort det . Men selvfølgelig utifra den kjennskapen jeg har på området.
Men du mener vel ikke at man ikke kan uttrykke seg, men du irriterer deg sikkert over hvis noen er for bombastisk....?!

Alle har selvfølgelig rett til å uttale seg/diskutere, på lik linje med at jeg har rett til å fnise litt når jeg leser det de skriver.

Gammel 24-08-08, 02:02   #126
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Alle har selvfølgelig rett til å uttale seg/diskutere, på lik linje med at jeg har rett til å fnise litt når jeg leser det de skriver.

Det å geipe er ikke PK Liven. Nå ble jeg helt satt ut

Gammel 24-08-08, 02:02   #127
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Dessuten for at de skal være forberedt på voksenlivet, og ikke gå på trynet ved første anledning. Det er da ikke en eneste fordel med å kunne lite?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 02:05   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ja; Da tar jeg av meg OddMolly-kjolen min og rusler til sengs... I morgen blir det scones til frokost, eller i det minste litt økologisk grøt....med olje. Og så litt kakedeig til barna da...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 02:07   #129
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke om det kan kalles PK eller kanskje heller fornuft: Nå må jeg legge meg, altså! Plutselig var klokka 1 i natt også...

Gammel 24-08-08, 02:07   #130
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det å geipe er ikke PK Liven. Nå ble jeg helt satt ut

Nei, der ser du. Nå kommer alt for en dag.

Meg PK? Hallo? Jeg har en fotballlogo som avatar.

Gammel 24-08-08, 02:19   #131
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Nei, der ser du. Nå kommer alt for en dag.

Meg PK? Hallo? Jeg har en fotballlogo som avatar.

Ja, det er jo PK vel . Du tviler vel ikke på det?

Gammel 24-08-08, 02:20   #132
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Det er jo veldig deilig at barna vasker badet, da slipper jo jeg.

Sånn helt seriøst: Barn har selvsagt godt av å lære seg å ta i et tak, og at for at Familien a/s skal fungere best mulig, må alle gjøre sitt og dra lasset sammen. (Men det er unektelig veldig deilig at 14-åringen har ansvar for plenklippingen, og ikke mor. )

Mine er blitt racere på egenlaget havregrøt, sofastøvsuging og lapskaus. I begynnelsen er det minst like mye arbeid å instruere som å gjøre det selv, men etter hvert blir innsatsen deres en reell hjelp, og det er litt godt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 02:25   #133
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Jeg blir faktisk overrasket når jeg får høre hvor lite plikter enkelte ungdommer har hjemme. Noen har rett og slett ingen. Hva er deres synspunkter på dette. hva mener du at man fra 12-13 år bør bidra med hjemme? Og hvor gammel bør de være fra de må ta ansvar for å holde sitt eget rom ryddig?

Gammel 24-08-08, 02:31   #134
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Må innrømme at jeg er meget forvirret over hva som er FP PK og RL PK og tenkte egentlig ikke så mye om jeg var det eller ei før jeg kom inn her.

Er litt trøtt nå, så har veldig lyst til å sette en ø inn i alle forkortelsene over, krysse øya litt og lese: FøKK og RøLP.

Gammel 24-08-08, 02:37   #135
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det er nok stor forskjell på RL PK og FP PK.
Jeg vil tro at mye av det som er PK her inne blir oppfattet som hysterisk og hva_har_du i RL. Men at om et par år så har store deler av røkla fulgt etter.
Jeg synes for eksempel at det er storveis at flere og flere blir opptatt av matlaging fra bunnen av, og håper virkelig at trenden fortsetter.
Det skjærer meg i hjertet å se/høre om folk som lever på grandiosa fordi de ikke kan bedre.

Gammel 24-08-08, 02:38   #136
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Må innrømme at jeg er meget forvirret over hva som er FP PK og RL PK og tenkte egentlig ikke så mye om jeg var det eller ei før jeg kom inn her.

Er litt trøtt nå, så har veldig lyst til å sette en ø inn i alle forkortelsene over, krysse øya litt og lese: FøKK og RøLP.

FP = ForeldrePortalen
PK= Politisk Korrekt
RL= Real Life

Men jeg synes din definisjon var god

Gammel 24-08-08, 02:52   #137
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

FP = ForeldrePortalen
PK= Politisk Korrekt
RL= Real Life

Men jeg synes din definisjon var god

Å sier du det?

Forkortelsene er jo greie, hva det innebærer er noe annet.

Hva som er politisk korrekt (her og ellers) er jo ikke akkurat definert ett sted. Og korrekt etter hvilken politikk? Det var vel egentlig det jeg var forvirret over...

:ble for mye plisefikkeri fra meg så sent på natta at både fingre og øyne krysser seg igjen, holder meg derfor til FøKK og RøLP:

Gammel 24-08-08, 02:53   #138
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Å sier du det?

Forkortelsene er jo greie, hva det innebærer er noe annet.

Hva som er politisk korrekt (her og ellers) er jo ikke akkurat definert ett sted. Og korrekt etter hvilken politikk? Det var vel egentlig det jeg var forvirret over...

:ble for mye plisefikkeri fra meg så sent på natta at både fingre og øyne krysser seg igjen, holder meg derfor til FøKK og RøLP:

Faen her skulle jeg være snill og forklare og så skal du ha definisjoner.....
FøKK og RøLP er helt ok på denne tiden av døgnet skjønner jeg

Gammel 24-08-08, 02:57   #139
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Standard

FøKK og RøLP er helt ok på denne tiden av døgnet skjønner jeg

Så jeg er kanskje PK for denne tiden av døgnet? Eller?
Sitter å spiser sjokoladekakeglasur (bakte tidligere i dag og av en eller annen grunn lagde alt for mye glasur?) så kan ikke garantere at jeg ikke er på en eller annen sukkertur akkurat nå.

Gammel 24-08-08, 03:18   #140
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er god nok mor, jeg. Det holder for meg og jeg gråter meg ikke i søvn over at jeg ikke er perfekt.

MEN. Og det er et men her.
Selv om jeg kanskje ikke gjør alt riktig til enhver tid i RL så er det ikke så vanskelig å mene noe om hva som er lurt og argumentere for synet sitt når man diskuterer ting på generelt grunnlag. For meg handler det om refleksjonsevne og er bedre enn å skulle forsvare sine egne feiltrinn på død og liv. Og igjen funker det som bevisstgjøringsprosess som jeg tror vil gjøre meg til en bedre mor i neste omgang.

Fordelen ved at det er en viss forskjell på liv og lære er jo at man da har noe å strekke seg etter. Man har fått innspill, man har blitt mer bevisst på hva man synes er riktig og man tar det med seg videre. Det har vel noe å gjøre med det at "den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig". Altså ville det å standhaftig forsvare alle mine feil heller være tegn på stagnasjon enn ærlighet.

Jeg er ærlig når jeg diskuterer og argumenterer for hvorfor man bør unngå usunn mat og være et godt eksempel for barna. Det betyr ikke at jeg aldri spiser junk. Det betyr at jeg mener det ikke er bra med for mye av det. Det kan jeg mene selv om jeg "synder" noen ganger.

Når det gjelder andre ting, så tror jeg kanskje at jeg må ha vært sløv med å lese tråder, for de gangene jeg har vært dønn ærlig om noe jeg sliter med å få til så kan jeg faktisk ikke huske å ha fått annet enn gode råd og heiarop tilbake her på FP.

Jeg må forresten innrømme at en del sånne "se så mange feil jeg har"-tråder minner meg litt som koketteri på linje med syltynne jenter som krangler om hvem som har den største bilringen...

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.