Sv: Dobler engangsstøtten, fjerner kontantstøtten, utvider fedrekvoten
Engangsstønaden, det er den de får de som ikke har rett på foreldrepenger (lønn under permisjon) - sant?
Jeg ser ikke logikken i å øke den. Rett og slett. Lønn under permisjon syns jeg er logisk. Både fordi de som er yrkesaktive allerede har betalt mye i skatt, og fordi man må kompensere for inntektstapet dersom folk (kvinner) skal ha råd til å få barn. Lønn under permisjon syns jeg også er et viktig likestillingsvirkemiddel.
Men engangsstønaden... nei. Greit at det er en liten sum, men den bør ikke bli så høy at unge jenter, sosialklienter eller andre opplever det som fristende å få barn fordi de da får en hel masse penger så de kan reise til syden lizzom.
Kontantstøtten har jo SV vært ute etter hele tiden. Jeg syns det er mange gode argumenter både for og i mot. I hovedsak er jeg for, fordi det fremstår som mer "rettferdig" i forhold til at noen får og noen får ikke barnehageplass. Men samtidig er jeg litt i mot også, fordi også dette er å premiere folk for å gjøre ingenting, og det er jeg jevnt over i mot.
Utvidelse av fedrekvoten - jeg er egentlig litt i mot det også. Jeg syns man primært burde gå for frivillige løsninger og at foreldrene kan avtale seg i mellom hvordan de vil ha det. Jeg ser ikke noe poeng i å presse igjennom like ordninger for alle.
|