Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Navnepoll: Har du dobbeltnavn - og kommer du fra by eller bygd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange fornavn har du? - Og er du fra bygd eller by?
Jeg har ett navn og kommer fra byen 88 29,83%
Jeg har to navn og bruker begge. Jeg kommer fra byen 17 5,76%
Jeg har to (eller flere) navn, men bruker bare det ene. Jeg kommer fra byen 48 16,27%
Jeg har to navn og bruker begge. Jeg kommer ikke fra by 15 5,08%
Jeg har to (eller flere) navn, men bruker bare ett. Jeg kommer ikke fra by 32 10,85%
Jeg har ett navn og kommer ikke fra by. 93 31,53%
TøyseBauche! 2 0,68%
Deltakere: 295. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 00:40   #21
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navnepoll: Har du dobbeltnavn - og kommer du fra by eller bygd?

Jeg er fra byen og har to navn men bruker kun det ene. Samme med mine yngre brødre. Samboeren min har to navn, bruker begge og kommer fra landet. Broren hans har to navn, bruker et navn og kommer selvsagt også fra landet.

Gammel 06-08-08, 00:54   #22
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg og min bror har begge ett navn hver og vi kommer fra bygda.

Gammel 06-08-08, 00:59   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Det stemmer på meg, men ikke på barna mine.

Samme her, bortsett fra at jeg har bare ett barn.

Gammel 06-08-08, 01:00   #24
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg er ikke fra byen. Jeg har ett navn, men broren min, som visseligen vokste opp i samme hus, og dermed bygd, som meg, har to. Betyr det noe?
Han er yngre enn meg. Det regner jeg med er en vesentlig opplysning og sånn...

Gammel 06-08-08, 01:01   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke stemme. :vanskelig: Jeg har to navn, er fra Bygdehelvetet men går i 98 % av tiden under initialene mine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 01:25   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både jeg og brodern har ett navn, født og oppvokst i by.

Gammel 06-08-08, 01:34   #27
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ett navn og kommer ikke fra by.

Gammel 06-08-08, 02:04   #28
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg svarte Jeg har ett navn og kommer ikke fra by, men stedet har fått bystatus etter at jeg ble voksen.

Ja, blir vel det samme her.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 02:07   #29
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to navn. Kommer ikke fra landsbygda men fra en Hydro by nord i landet.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 02:28   #30
lowrider
Velger å ignorere idioter

lowrider sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
lowrider bør skjerpe seg
Standard

Har 1 navn og kommer og bor i by

Gammel 06-08-08, 03:38   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To navn og kommer fra by.

Gammel 06-08-08, 08:06   #32
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ett og er fra byen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 08:29   #33
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

To fornavn, bruker begge, og er fra en vestlandsby.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 08:51   #34
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to navn, bruker bare ett og kommer (strengt tatt) fra by. Dvs. jeg bodde i Oslo frem til jeg var syv år og har levd en flakkende tilværelse, hvorav en rekke år både i utlandet og på bygda, etter det. Som voksen har jeg bosatt meg i Oslo. Foreldrene mine brukte begge navnene på meg til jeg i en alder av fire nektet å svare hvis de brukte begge navnene. (Det er egentlig en ganske pen kombinasjon, så jeg vet ikke hvorfor. Muligens et utslag av vranghet.) Broren min har tre navn, bruker ett og har samme bakgrunn som meg, dvs. han kommer også fra by. Det navnet han bruker er det eneste av de tre som ikke er oppkalling. Mamma kommer fra gård og er veldig opptatt av at det er viktig å kalle opp, men yndlingsnavnet hennes fantes ikke i familien. Jeg er oppkalt etter fire oldemødre, to het det samme (det navnet brukes ikke), jeg fikk fornavnet til den tredje og den fjerde het nesten det samme som den tredje. Pappa er veldig bygutt, men er tilhenger av flere fornavn.

Mannen og hans mange søstre kommer helt klart fra bygda, de har bare ett navn og har kun gitt sine barn ett navn (men så er også to av dem lærere og vet hva lange navn gjør med navnelister. )

Jeg kunne nok gitt barna mine to navn, men mannen har vært veldig bestemt på at han kun vil ha ett navn. Så da har jeg (i realiteten) fått velge det ene. Hadde vi vært uenige så hadde han gitt seg på sitt navn fremfor at vi hadde valgt begge. Barna mine er bybarn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 09:07   #35
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har to navn, men jeg bruker bare ett. Jeg kommer fra by.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 09:16   #36
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Har et navn og kommer fra bygda. Begge mine søstre har ett navn også Men alle våre søskenbarn har dobbeltnavn, enkelte rimelig tunge også - og de er også fra bygda

Mannen har tre fornavn, født og oppvokst i en liten by, men foreldrene er fra bygda. (Alle deres 5 barn har flere navn)

Gammel 06-08-08, 09:47   #37
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ett navn og kommer fra bøgda. Mannen kommer også fra bøgda. Han har to navn, men bruker kun ett av dem. Ungene har ett navn og kommer fra byen.

Jeg har en lignenede teori, og den går ut på at veldig mange med rare kombinasjoner i dobbeltnavn (eks Finn-Frank eller Else-Bente) ofte får rusproblemer.

Navneeksemplene er tatt ut av min frie fantasi, altså.

Gammel 06-08-08, 09:50   #38
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Så langt tyder pollen på at teorien er feil. Det ser snarere ut til at dobbeltnavn er mer utbredt i byen enn på landet.

Som den analytiske sjel jeg er har jeg noen teorier om hvorfor det ser sånn ut også.

Det er jo ikke barna som velger navn, men foreldrene. Så spørsmålet blir jo hvor er foreldrene vokst opp? Selv om de bor i by når barna kommer, så kan de jo godt ha vokst opp på landet. Det vil alltid være en forholdsvis stor andel "oppvokst på landet, flyttet til byen", og dermed vil ikke "byfolk" uten videre VÆRE byfolk.

Dessuten kommer spørsmålet om fødselsår inn i bildet. I enkelte tidsepoker har dobbeltnavn vært mer "in" enn i andre perioder. Antagelig er en forholdsvis stor andel av brukerne på FP født i perioden 1965 - 1980, og spesielt på 70-tallet var jo de korte, greie, enkle navnene veldig populære (Heidi, Marit, Elin, Hilde, Trond, Geir og Morten).

Inntrykket mitt er at oppkalling nok er noe mer vanlig på landet enn i byen, mens man i byen oftere velger dobbeltnavn med begrunnelse "kjedelig å være Sander nr. 4 i klassen...".

Så egentlig burde man heller spurt - har du dobbeltnavn, og kommer foreldrene dine fra by eller land? I tillegg kunne man godt spurt - har barna dine dobbeltnavn, og kommer du og partneren fra by eller land? Problemet her er selvsagt at en fra byen godt kan finne seg en fra landet, og mange velger jo å flytte til byen fordi de syns landsbygda er for ett-eller-annet. Så kanskje burde man EGENTLIG spurt om man føler seg som et bymenneske eller ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 10:40   #39
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst i byen og har et fornavn, mannen er fra ei bygd og har et fornavn. Vi har to barn, det første med 2 fornavn, mens det siste har bare ett.

Gammel 06-08-08, 10:41   #40
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teorien stemmer ikke helt nei ser jeg!
Den stemmer forøvrig på oss - Mannen har dobbeltnavn og kommer fra ei bygd uti havgapet. Jeg og ungene har enkeltnavn og er fra by.

Det er jo en kjennsgjerning at noen navn er mer "belastet" enn andre. Hvorfor har det seg, forresten?

(Mora til halvbroren min jobber i BUP - hun kan forøvrig opplyse om at Sander er det nye "mappebarn-navnet" som har overtatt etter Ronny, Tommy og Kenneth)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.