Sv: Når lærte barna å svømme?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er ikke helt overbevist om at det å svømme (vel, dette kommer nok litt an på hvordan man definerer det å svømme) vil hjelpe i en drukningssituasjon. (Nå høres jeg sikkert ut som min gamle lærer som fortalte at i gamle dager var det de som ikke kunne svømme som berges seg ved havari, fordi de ble ved båten. De som kunne svømme prøvde å komme seg i land.)
Hvis man havarerer med båt i kaldt vann (dvs. norske forhold) et stykke fra land skal man holde seg ved båten og ikke prøve å svømme i land. Varmetapet er veldig stort når man svømmer i kaldt vann, og faren er mye større for å drukne om man prøver å komme seg til land, enn om man blir ved båten.
Når det gjelder å forhindre drukningsulykker, så er det vel så viktig å kunne håndtere uventede situasjoner som å kunne svømme et visst antall meter. Med uventede situasjoner mener jeg å kunne svømme under vann, få vann i nesa, svømme med klær på, komme seg opp av vannet med klær på, flyte på rygg og mage osv. Svømmekurs for barn ivaretar dette, den gangen jeg kjørte slike kurs het de Barnas Svømmeskoler, vet ikke helt hva de heter nå, men både Norges Svømmeforbund og Livredningsselskapet har slike kurs. Anbefaler alle om har mulighet til å sende barna på kurs.
|