Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilken film forandret livet ditt?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-08, 22:12   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken film forandret livet ditt?

Inspirert av Cinematekets sommerbok, hvor de har fått 75 norske kulturpersonligheter til å velge ut filmen som forandret livet deres, spør jeg dere om det samme. Det må ikke være yndlingsfilmen, dere kan godt ha hatet den, men den må ha ført til en endring.
Cinemateket skriver:

Sitat:

Snart begynte vi å lure på om oppgaven var så enkel som vi trodde, "Jeg elsker film, men ingen har forandret livet mitt" var den umiddelbare reaksjonen vi fikk fra de aller fleste da invitasjonene ble sendt ut. "Tenk deg om" sa vi. Og så begynte historiene å tikke inn i postboksen vår. Historiene om filmopplevelser som har staket ut kursen for våre utvalgte, fått dem til å skifte karriere, iføre seg uformelige frakker eller møte seg selv i døra.

Mer om prosjektet kan dere lese i Dagbladet.

Jeg velger meg to stykker. Først Pretty in Pink. Nyttårsaften 1986-87, 12 år gammel, var hele familien hos et vennepar, og jeg og bestevenninnen min skulle få se film for "store jenter", med innleid movieboks og TVen flyttet opp på jenterommet. Andie var så pen, Duckie var så søt og Iona var så kul og elegant. De gikk på klubber, hadde råkule klær og jobbet i platesjappe. Jeg skjønte at man burde ikke hige etter å være en del av den kule gjengen for å bety noe. Jeg begynte å sy mine egne klær, og høre på annen musikk enn jentene i klassen. Filmen var starten på virkelig selvstendig tankegang, egen fashionsense inspirert av femtitallet, god musikksmak og ledet meg nok i retning av den jeg har blitt i dag.
Film nummer to er Millers Crossing, også på video, på et nachspiel på begynnelsen av nittitallet. Jeg var den eneste som likte den, og jeg skjønte at det var på tide å ta en "Andie" igjen, og fjerne meg fra mengden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 22:27   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken film forandret livet ditt?

Jeg tror ikke noen film har forandret livet mitt, men noen har gjort noe med meg.
En jeg kommer på nå er When Harry met Sally (Da han møtte henne). En klisje av en film, men det med venner som blir kjærester og komplikasjonene rundt forholdet - det traff meg midt i min egen situasjon. (Jeg var på date med barndomsvennen og sammen så vi denne filmen...Vi ble forøvrig kjærester og har vært gift i snart 16 år.)

En annen film er Så som i himmelen. Jeg har sett den mange ganger, og bruker den i undervisningsammenheng. (Lærer på VGS.) Den sier mye om livet, bygda, røtter, drømmer, svik, savn og håp. I tillegg er Gabrielas song en av de vakreste sangene jeg vet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 22:30   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Dead poet society", fordi den fikk meg til å skjønne betydningen av å ta egne valg, ikke la andre velge for meg.

"Reality Bites", fordi jeg kjente meg så godt igjen i mye av frustrasjonen som filmen forsøkte å formidle da jeg så den. Jeg var ung og forvirret og bodde i et småskrudd kollektiv. Og da er det godt å se at det er andre som sliter med det samme, om enn på film.

"Titanic", fordi å se den sammen var vendepunktet i en veldig tøff periode i mannens og mitt forhold. I bilen hjem etter å ha sett filmen sa mannen at han hadde skjønt, mens han satt og så filmen, at jeg var verdt å kjempe for.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 22:33   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe så rart som "Stekte, grønne tomater". Jeg var i en situasjon hvor jeg var i ferd med å få omdefinert mitt syn på vennskap, da jeg så denne filmen.

Og "Dead Poets Society", som gjorde meg modigere akkurat da jeg trengte å være det.

Gammel 27-07-08, 23:31   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Vanskelig spørsmål. Den må jeg tenke på. Umiddelbare svar er "American History X" som viste meg viktigheten av å tenke selv, og "Thelma og Louise" som lærte meg et og annet om vennskap kvinner i mellom, og ikke minst feminisme. ...men jeg kommer tilbake til denne, når jeg får sovet litt på den.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 23:41   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

"Dead poet society", fordi den fikk meg til å skjønne betydningen av å ta egne valg, ikke la andre velge for meg.

Jeg ble helt oppslukt av den filmen. Så den som tenåring, og tenker fortsatt på den med jevne mellomrom. Gjorde inntrykk på mitt unge sinn - og som lærer elsker jeg slike inspirerende lærerfigurer som R. Williams i den filmen.

Gammel 27-07-08, 23:45   #7
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Noe så rart som "Stekte, grønne tomater". Jeg var i en situasjon hvor jeg var i ferd med å få omdefinert mitt syn på vennskap, da jeg så denne filmen.

Og "Dead Poets Society", som gjorde meg modigere akkurat da jeg trengte å være det.

Første som slo meg var stekte grønne tomater her også. Husker ikke helt når jeg så den første gang, men filmen er brent inne hos meg.

Gammel 27-07-08, 23:49   #8
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

"Christiane F", het den ikke det? Egentlig både filmen og boka når jeg tenker etter. Tøff skildring av hvordan livet kan utvikle seg.

Å være ung er for jævlig het den ja.

Sist redigert av Ariel : 27-07-08 kl 23:57.
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 00:25   #9
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

"Breaking the waves" - fordi det var den første daten med Herr Snurp.
(og pga. den brutale måten kjærlighet, uskyld, offer og lengsel blir presentert)

Må egentlig også nevne:
"Stekte grønne tomater" - fordi det var den første filmen (med litt mer dypde enn Pretty Woman og Dirty Dancing) jeg kunne se om og om igjen.

"Some kind of wonderful (Det beste valget)" - fordi det skulle lite til for å endre livet til en på 14...

Gammel 28-07-08, 00:25   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt med Monty Python, spesielt "Life of Brian" og "Holy Grail" da jeg gikk på ungdomsskolen eller tidlig gymnaset eller så. Fordi det totalt endret hele mitt syn på hva humor kunne være og innebære.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 00:51   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vanskelig spørsmål, syns jeg...

Det første som faller meg inn er My Girl. Det gjorde noe med meg, som 10-åring, å se at man kan miste venner...

En som jeg føler har forandret meg nå nylig er Brokeback Mountain. Føler at den ga meg svar på ting jeg har lurt på de siste årene, og det gjør at jeg nå er endel roligere i forhold til fremtiden, osv. Vanskelig å forklare uten å si for mye om meg selv... Helt fantastisk film, iallfall. Må se den igjen snart.

Gammel 28-07-08, 14:26   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Breakfast Club" må også nevnes. Tenåringsutgaven av undertegnede elsket den filmen og den ble sett på igjen og igjen. Litt småforelsket i Judd Nelson - og det lille dypdykket i ulike tenåringssinn fascinerte.

Gammel 28-07-08, 23:27   #13
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

The color purple er en film som gjorde et sterkt inntrykk på meg.
Likte også Stekte grønne tomater

Gammel 28-07-08, 23:28   #14
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Ingen film har forandret livet mitt, men "så som i himmelen" gjorde enormt inntrykk på meg. Fordi den handlet om det den gjorde. Mennesker.

Gammel 28-07-08, 23:30   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg hadde lest noen av svarene, tenkte jeg umiddelbart på Stekte grønne tomater! Den definerte på en måte forholdet og var en fellesnevner mellom meg, min søster og moren min og vi kan alle tre se den om igjen og om igjen!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 00:01   #16
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken film forandret livet ditt?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh. Vanskelig spørsmål. Den må jeg tenke på. Umiddelbare svar er "American History X" som viste meg viktigheten av å tenke selv, (..)

Det var min første tanke også.
Og neste var "Så som i himmelen", den gjorde sterkt inntrykk av personlige årsaker, og jeg kan fortsatt måtte tørke en tåre bare jeg hører/synger Gabriellas Song.
Men det er nok ingen som har forandret livet mitt egentlig.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 00:10   #17
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror egentlig at Pulp Fiction var en slik film for meg. Den endret meg ikke, men bare mitt syn på hva man kan underholdes av. BTW så likte jeg filmen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.