Sv: Løfter du en finger?
For meg kommer det veldig an på situasjon, for meg. Klart jeg ville hjelpe noen som har skadet seg eller som trenger hjelp på andre måter, men jeg ville ikke ha vært førstemann i køen til å tilby meg. Jeg ville ha sett meg forsiktig rundt etter folk som var mer kompentente til å takle situasjonen enn meg, og jeg ville ha kviet meg for å starte f.eks. hjerte-lungeredning rett og slett fordi jeg er redd for å gjøre det feil. Det betyr ikke at jeg ikke ville ha gjort det, etter en ørliten nøling for å se om andre satte i gang med det først.
Det har litt med selvtillit å gjøre, det er skummelt å skulle ta kontroll over situasjonen, det innebærer jo at man påtar seg ansvaret for at dette blir riktig gjort. Jeg tenkte mye over dette da jeg var på et helgekurs på Røde kors og lærte førstehjelp, er dette noe jeg faktisk klarer å sette ut i praksis? Kan jeg ta de riktige valgene i en kaotisk og desperat situasjon? Jeg ville nok det. Jeg ville nok ha tatt tak i den gamle alkisen, tørket vekk spyet og satt i gang med livredning, men jeg ville ikke ha dyttet vekk andre for å få gjøre det selv, for å si det sånn.
Ble litt rotete dette, halve hjernen min er på jobb, resten surfer FP.
 -06
|