Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Babybikini fra Ellos

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-08, 20:19   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybikini fra Ellos

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg tenker det er folk som tenker som deg det er noe galt med, ikke de som putter disse plaggene på småjenter.

Å, heisann?! Så fordi jeg ikke er naiv i fht seksualiseringen av små jenter og kroppen deres, så er det noe galt med meg?

All forsking rundt temaet viser at seksualiseringen av jenter i vårt samfunn er skadelig. Og dette er ikke noe jeg har funnet på, fordi jeg er så kjip, dette er forsking som er utført av tunge fagmiljøer. Sjekk linkene jeg har lagt ut og se. Google seksualisering av barndom eller seksualisering av jenter og se litt på treffene. Dette er et av hovedarbeidsfeltene til Redd Barnas ungdom, Press, og det er vel heller ikke uten grunn?

Seksualisering defineres som tilstedeværende når en persons verdi kun bedømmes ut ifra hennes eller hans seksuelle appeal, utseende eller oppførsel, dette utelukker andre karakteristika og en person brukes kun som et seksuelt objekt.

Nyere forsking refereres her:
Alt handler om sex

Seksualisering kan føre til tapt selvtillit når det gjelder egen kropp, samt depresjoner og spiseforstyrrelser. Forskerne mener at seksualiseringen også har en negativ effekt på sunn seksuell utvikling hos jentene.

Forskningsgruppen ble etablert etter måling av publikums bekymringer rundt seksualiseringen av unge jenter. Forskningsmateriale på innholdet i TV, musikkvideoer, musikalske tekster, magasiner, filmer, videospill og internett ble analysert. Nylige reklamekampanjer og markedsføring av produkter rettet mot unge jenter ble også gransket.

BarneVaktens kommentarer til rapporten

Litt om kleskjedene i fht dette:
Seksualisering av barndommen

Og man kan si mye rart om Dagrun Eriksen, men hun har skrevet et klokt og innsiktsfullt innlegg om dette: (Hele finner du her)

Jeg ser klare tendenser til seksualisering i samfunnet og kommersialisering av barn og unges hverdag. Seksuelle undertoner dukker opp i de merkeligste sammenhenger, gjerne koblet til svært unge jenter eller barn. Denne seksualiteten framstår som en slags forbruksvare. (...)

Seksualisering av barndommen har gått for langt. Det er skremmende at fem-seksåringer vil ha bh. Sexy plagg i stadig mindre størrelser, blondeundertøy for småjenter og kroppsnær mote er blitt trukket fram i media denne våren. Selv små jenter går sexy kledd i all slags vær. De blir diktert av moten. Jeg ønsker ikke å kritisere barna, men dem som kler opp småjentene. De voksne må ta ansvar. Verdien av at barn skal være barn må vi verne om.

(...)Barn helt ned i sju-årsalderen lider av spiseforstyrrelser i Norge i dag. Jeg er bekymret over det jeg kan observere som skjer med jentekroppen som resultat av kommersialiseringen. Seksuell image til stjerner, klesmoter, jenteblader, andre moter, media; kort sagt kommersialisering i vid forstand har fått jenter i alderen 5-9 år til å ligne mer på 15-16-åringer i kroppslige uttrykk, både i klær og kroppsbevegelser.

(...)Vi har alle et ansvar for å medvirke til verdibevissthet på dette området. Det handler ikke om åpenhet om seksualitet. Det handler om at sex selger.

Emneord
baby, badetøy, bikini

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.