Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor bestille billigst mulig dåpskake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 00:15   #21
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor bestille billigst mulig dåpskake?

her er vår dåps kake. enkelt pyntet. med marmoret marsipan.
Laget av min konditorvenninne. Hun jobber på butikkbakeren. Men hun har laget bryllups kaken vår hjemme på sitt kjøkken

*poff*

Sist redigert av Honda : 22-07-08 kl 00:35.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 00:19   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den var søt ja.

Kan sukkerbrødet blir GRØNT av blåbær? :domm: Jeg tenkte å lage denne, bare i rund form:

http://detsoteliv.no/searchresults_o...ppe.php?id=783

Men jeg vet ikke ... Kanskje det er bedre med jordbær? Eller hermetiske ferskner?

Det er mulig jeg blander med noe annet :svimmelogtrøtt:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 00:20   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult med marmorering!

Gammel 22-07-08, 02:43   #24
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Blåbær gir ofte grønn/muggen farge ja. Det ser skikkelig udelikat ut, men smaker godt.
Jeg vil tro at om du legger blåbærene på kaken vil du unngå det, det er somregel blåbærsyltetøy og blåbær som bakes sammen med kaken som gir den ekle fargen.
Lykke til med bakingen! Håper du legger ut bilde av resultatet.

Gammel 22-07-08, 02:57   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett og slett ikke lov å bestille kaker på FP.

Gammel 22-07-08, 08:22   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sukkerbrødet fra Schønberg Erken som heter hertuginnekake i boken er det nesten umulig å feile med. Det er dessuten klart best.

Oppskriften har jeg ikke her, men minn meg på det på ettermiddagstid så skal jeg grave det frem. (En morsomhet er at det ikke står på den siden det skal i boken, ei heller i opptrykket).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 09:30   #27
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns disse ferdiglokkene ikke er særlig gode, jeg da. De er for tykke, og virker ofte litt tørre, syns jeg (ihvertfall de jeg har prøvd). Ville nok heller kjevlet selv var jeg deg, det er litt mer jobb men det er helt greit å få til. Klipp opp en vanlig bærepose og kjevle marsipanen med en "poseside" under og en over. Bruk masse mel, så unngår du at lokket blir blankt og klissete. Melet kan børstes av etterpå. Å lage marsipanroser selv er heller ikke noe problem, her er en videosnutt som viser det veldig greit. Du som er så flink til å bake klarer dette flotters, vet du.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 09:33   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Lykke til med bakingen! Håper du legger ut bilde av resultatet.

Tusen takk. Jepp det gjør jeg.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er rett og slett ikke lov å bestille kaker på FP.

Nei det ser ikke slik ut.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Sukkerbrødet fra Schønberg Erken som heter hertuginnekake i boken er det nesten umulig å feile med. Det er dessuten klart best.

Oppskriften har jeg ikke her, men minn meg på det på ettermiddagstid så skal jeg grave det frem. (En morsomhet er at det ikke står på den siden det skal i boken, ei heller i opptrykket).

Ja takk!

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg syns disse ferdiglokkene ikke er særlig gode, jeg da. De er for tykke, og virker ofte litt tørre, syns jeg (ihvertfall de jeg har prøvd). Ville nok heller kjevlet selv var jeg deg, det er litt mer jobb men det er helt greit å få til. Klipp opp en vanlig bærepose og kjevle marsipanen med en "poseside" under og en over. Bruk masse mel, så unngår du at lokket blir blankt og klissete. Melet kan børstes av etterpå. Å lage marsipanroser selv er heller ikke noe problem, her er en videosnutt som viser det veldig greit. Du som er så flink til å bake klarer dette flotters, vet du.

Åh tusen takk, da kjevler jeg selv og prøver meg på roser! Ser jo egentlig lett ut, og de kan jo lages dagen i forveien. Så trikset for å unngå svett marsipan er hvetemel altså?

Gammel 22-07-08, 09:35   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Forresten, det er den lilla fra Odense som er best på smak og forming, sant?

Gammel 22-07-08, 09:38   #30
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Så trikset for å unngå svett marsipan er hvetemel altså?

Ja, det funker ihvertfall fint for meg. Mine marsipankaker blir aldri svette.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:09   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den lilla fra Odense er absolutt best på smak, men den er ikke så god å forme syns jeg. Det er faktisk en billig en fra Rema eller ett eller annet som er kjent for å være bra til å lage figurer av.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:11   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ah, greit å vite. Men til ren utkjevling er det greit å bruke den lilla? Siden den smaker best, mener jeg. Den smaker jo som Nidar julemarsipan. :sikle:
Så kan jeg kjøpe Landlord eller lignende til å lage roser av.

Gammel 22-07-08, 10:12   #33
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det ville jeg gjort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:56   #34
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Man skal bruke hvetemel med utbaking IKKE melis.
Det lærte min konditor venninne meg
Så skal masipanen kjevles til 2 mm. Og man tar en pensel å koster av melet.
Og så har man en lag REN krem rett under masipanen opp på bunnen, ikke med noe i. eks jordbær. for da blir det klumpet og masipanen trekker til seg ting fra den.

og sukkerbrød trikks. Er å ha stiv eggedosis. og så bare vende inn mel med slikkepott. ikke røre

glemte å si i går. lykke til

Sist redigert av Honda : 22-07-08 kl 11:01. Årsak: Fans unge som er å leker seg med tastaturet så ikke tastene funker. og tror jeg skal ta på meg briller så jeg ser;)
Gammel 22-07-08, 10:57   #35
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Enkle blomster å lage selv er kala blomster. Bruker de ferdig rullene når jeg lager runde kaker. Sist laget jeg langpanne marsinpankake. En sterk mann og vips så har man rullet ut en firkantet marsipanlokk.

Gammel 22-07-08, 10:58   #36
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så skal masipanen kjevles til 2 mm. Og man tar en pnser å koster av melet.
Og så har man en lag REN krem rett under masipanen opp på bunnen, ikke med noe i. eks jordbær. for da blir det klumpet og masipanen trekker til seg ting fra den.

Samme gjør jeg også.

Gammel 22-07-08, 11:00   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så skal masipanen kjevles til 2 mm. Og man tar en pnser å koster av melet.

Ja, jeg trodde alltid man skulle bruke melis før, for det står det i enkelte oppskrifter, men da blir jo lokket garantert svett. Så hvetemel skal bli!
Hva er en "pnser"?
Takk for tipsene, forresten.

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Enkle blomster å lage selv er kala blomster. Bruker de ferdig rullene når jeg lager runde kaker. Sist laget jeg langpanne marsinpankake. En sterk mann og vips så har man rullet ut en firkantet marsipanlokk.

Haha ja, jeg lar alltid mannen kjevle, nesten samme hva det er.
Jeg har også litt lyst å lage marsipankaken i langpanne, men ser for meg at det å dele den bunnen i 3 lag blir et helvete. Men det hadde vel holdt meg 2 lag, og jeg kunne jo muligens bakt den i en svær langpanne og bare delt den rett over på midten og lagt bunnene oppå hverandre?

Gammel 22-07-08, 11:03   #38
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Pensel. og børster bort overflødig mel.

Melis smelter så marsipanen blir klissete. Jeg får ikke kjevlet marsipan om man har melis.

Jeg har noen blomster former fra cacas kjøpt på jernia som jeg bruker om jeg skal lage marsipankake, å ikke har min høyere makt tilgjenngelig. Sånn som når hun bodde lengre nord
hun har prøvd i 5 år å lært meg å lage masipanroser. Kan si det sånn at jeg er flink å lage marsipan fotballer

Haha ja, jeg lar alltid mannen kjevle, nesten samme hva det er.
Jeg har også litt lyst å lage marsipankaken i langpanne, men ser for meg at det å dele den bunnen i 3 lag blir et helvete. Men det hadde vel holdt meg 2 lag, og jeg kunne jo muligens bakt den i en svær langpanne og bare delt den rett over på midten og lagt bunnene oppå hverandre?

et lag holder om du har langpanne. Vi hadde det i bryllupet vårt.
med jordbær og banan
Ha en god kniv. lang. så holder du på kaken og kjærer igjennom. så godt du kan

Sist redigert av Honda : 22-07-08 kl 12:19.
Gammel 22-07-08, 11:11   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Kjempefine kaker! Jeg tror kanskje jeg lager langpanne ja, og skjærer den i 2 lag istedet for 3.
Men holder det med EN pakke Odense-marsipan til en langpanne?

Gammel 22-07-08, 11:36   #40
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Landlord-marsipan fra Rema er den beste til kjevling. Billig er den også. Ferdiglokkene er for små synes jeg.

En rask og lettvint måte å skjule eventuelle stygge skjærekanter nederst er å knytte et bredt bånd rundt kaken. Sånt bånd med ståltråd i kantene, så det kan formes lett og knyttes i en pen sløyfe. Har et bilde av en fin sånn kake på hjemme-pc'en, men jeg er selvfølgelig ikke hjemme nå...

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.