Sv: FrP med regjeringsmakt - en skremmende tanke... (med poll)
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Det du sier er at de fleste SV-velgere egentlig ikke er på linje med det politiske grunnlaget i partiet de stemmer på (hence dyp kløft...). Da må det vel være enkeltsaker som gjør at SV samler stemmer? Ikke tro noe annet enn at store og viktige signatursaker kaprer velgere, uavhengig av hva resten av partiprogrammene sier (EU, klima, kontantsstøtte osv), og det drar alle partiene nytte av.
Jeg leser her inne at de som støtter FrP blir ansett som rasistiske og hjernedøde. Jeg tror at bildet er noe mer nyansert enn som så, og kan til en viss grad forstå at flere og flere velgere søker alternativer til det som mange etterhvert oppfatter som en gjennombeskattet og avgiftsdeklarert hverdag.
Folk vil ha flere sykehjemsplasser og kortere sykehuskøer. Foreldre vil ha skoler med bra inneklima og nye lærebøker. Folk skjønner ikke at vi ikke kan bruke noen oljekroner NÅ. Er det ikke da innlysende at når et politisk parti legger disse faktorene sammen og sier nettopp det folk vil høre, ja, så gir partimålingene entydige svar? Uten at dette nødvendigvis har noen som helst sammenheng med hva Frp har i sitt partiprogram vedr innvandring.
Det er forøvrig veldig dumt at mange drar rasist-kortet opp, med en gang noen stiller spørsmålstegn ved innvandringspolitikken i Norge. Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig, og det blir underlig at enkelte ikke synes å evne å se NOE, for eksempel, som kan gjøres annereledes ift dagens politikk...
Nå nevnte ikke jeg veier altså 
Jeg er enig i at ikke alt politikere kommer med henger på greip, og at mange ev utspillene synes lite gjennomtenkt.
MEN hovedpoenget mitt var altså at folk har sympati med partier som sier de er villige til å gjøre noe med de sakene som DE brenner for og som de synes er uakseptable for et rikt land som Norge. Det betyr allikevel ikke at man i sum er mørkeblå og fremmedfiendtlig.