Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spyler bort de narkomane

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-08, 11:01   #61
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spyler bort de narkomane

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tror ikke det tilbudeter helt borte.
Broren min jobber også for trygd. Men jeg tror det er forskjell fra bydel til bydel og hvor i landet.
Det kommer også helt sikkert an på NAV og saksbehandleren der.
Hadde ikke foreldrene mine vært såpass oppegående som de er og stått på, tviler jeg på at broeren min hadde fått til dette. I det hele tatt levd.
Men dette er en annen diskusjon : avsporer litt:

Tilbudet har de her også, ble bare overrasket ovet at et slik tilbud har blitt borte i andre kommuner. Det går vel sikkert på økonomi vil jeg tro.

Her er det min bror som har stått på selv. Han har virkelig ønsket dette og det har ikke vært like lett for det er mange hindringer i det offentlige.

Gammel 04-07-08, 11:02   #62
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting er jo det at det er ikke alltid at det er sånn at man blir hektet på harde stoffer først og blir hjemløs. Noen faller utenfor systemet fordi de ikke evner å ta vare på seg selv, en leilighet eller alt papirarbeidet som det tross alt er i et «vanlig» A4 liv, havner på gata og begynner med harde stoffer etter hvert.

Tross alt så har hjemløse ofte ganske mye penger mellom hendene i løpet av et år, det er ikke økonomien alltid som er hovedproblemet for dem, det er andre faktorer som spiller vel så stor rolle.

Jeg har tenkt ganske mye på dette, hvor mye administrasjon det kreves for å leve et vanlig liv nå i forhold til hvordan det var før i tiden. Vi skal administrere og organisere regninger, forsikringer, selvangivelse, husleie, bilkontroller etc etc. Det kreves en egen form for selvdisiplin som en del ikke har, og jeg tror at dette ganske høye kravet til selvadministrasjon, som også er økende, kommer til å gjøre at flere ikke greier å følge med, og havner på gata.

Gammel 04-07-08, 11:08   #63
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting er jo det at det er ikke alltid at det er sånn at man blir hektet på harde stoffer først og blir hjemløs. Noen faller utenfor systemet fordi de ikke evner å ta vare på seg selv, en leilighet eller alt papirarbeidet som det tross alt er i et «vanlig» A4 liv, havner på gata og begynner med harde stoffer etter hvert.

Tross alt så har hjemløse ofte ganske mye penger mellom hendene i løpet av et år, det er ikke økonomien alltid som er hovedproblemet for dem, det er andre faktorer som spiller vel så stor rolle.

Jeg har tenkt ganske mye på dette, hvor mye administrasjon det kreves for å leve et vanlig liv nå i forhold til hvordan det var før i tiden. Vi skal administrere og organisere regninger, forsikringer, selvangivelse, husleie, bilkontroller etc etc. Det kreves en egen form for selvdisiplin som en del ikke har, og jeg tror at dette ganske høye kravet til selvadministrasjon, som også er økende, kommer til å gjøre at flere ikke greier å følge med, og havner på gata.

Det tror jeg du har helt rett i Esme.
Det er mange som mangler boevne og det er sikkert en grunn til at Jeppe drikker.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 12:13   #64
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

For å hive inn litt PK, siden det pleier å være noen som er opptatt av det her. Jeg syns egentlig ikke «narkoman» er en ok betegnelse på folk, det kommer litt i samme klasse som «neger» og høres ut som et slags dyr. Og det i tillegg ganske upresist, siden betydningen i dagligtale ser ut til å dekke alt fra de virkelig tunge brukerne av heroin til noen som en sjelden gang røyker marijuana. Nå er jeg ikke helt sikker på hva som er riktig betegnelse, men jeg bruker gjerne «heroinist» når jeg prøver å høres seriøs ut. Jeg håper og tror, som Skilpadda, at vi som samfunn kommer til å skjemmes over hvordan vi behandlet disse menneskene, og også over hva vi kalte dem egentlig.

Jeg har gått av T-banen på Oslo S daglig i mange år, og hvis jeg må velge vil jeg heller ha heroinistene der enn de vekterne som frekventerer området. Både vekterne selv, og den privatiserigen av politioppgaver som de representerer, virker for meg mye mer truende og samfunnsnedbrytende enn heroinistene. Helst burde naturlgivis de som kjøper, selger og bruker tunge rusmidler der fått et bedre tilbud, og andre steder de kunne være, men det skal i så fall være av hensyn til dem, og ikke av hensyn til folk som ikke tåler å se noen som har klart seg dårligere enn dem selv.

Ben "any questions?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 12:46   #65
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Heroinist høres mye værre ut enn narkoman.
Jeg kaller ikke en som røyker marijuana en sjelden gang for narkoman.

Gammel 04-07-08, 13:06   #66
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt usikker på bruken av ordet "narkoman", jeg synes det kan være en grei samlebetegnelse på en tilstand mennesker kan være i, men ikke en grei beskrivelse av et enkeltmenneske.
Nå har jeg også vært på fylla i Oslo i taxikø uten kjernefamilien til stede, og det gikk bra med meg. Å gå rundt og være redd på dagtid i Oslo, selv i downtown (eller Downtown, for den saks skyld), det skjønner jeg ikke helt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 13:22   #67
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Angående bruk av begrepet "narkoman" er ikke det på linje med bruk av ordet "alkoholiker"? En narkoman lider av narkomani og en alkoholiker lider av alkoholisme. Og begge går inn under betegnelsen rusmisbruker.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 13:31   #68
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke å gå i Oslo sentrum alene på nattetid, men det skyldes ikke de såkalt narkomane. Det er nok av andre gærninger rundt omkring. Narkomani dreier seg om avhengighet til et illegalt stoff, da snakker man ikke om å ta seg en pipe i ny og ne. De som befinner seg på gata er gjerne de som er heroinavhengige, og som i tillegg bruker rohypnol og andre stoffer i tillegg. Når man snakker om narkomane, så snakker man jo da gjerne om de heroinavhengige, selv om begrepet strengt tatt innbefatter flere.

For meg står begrepet heroinist på linje med narkoman, av den grunnen jeg nevnte over her. Man definerer hele personen, framfor å fortelle om et problem som personen har. "Han er heroinist" og "Han har en heroinavhengighet" er iallefall for meg to ganske forskjellige omtaler. Jeg tenker at språk er svært viktig i møte med folk, og at det jeg sier og gjør i møte med en person med narkotikaavhengighet (eller alkoholavhengighet eller hva_har_du) også gjør at de speiler seg i det, og måler sin verdi og endringsmuligheter. Bare små ting som å skrive "Bjarne Bjarnesens individuelle plan" isteden for "Individuell plan for Bjarne Bjarnesen" gjør forskjell. Jeg merker iallefall at jeg får en helt annen respons fra de jeg har fulgt opp etter at jeg har forsøkt å bli mer bevisst på språkbruken.

Gammel 04-07-08, 16:33   #69
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er litt usikker på bruken av ordet "narkoman", jeg synes det kan være en grei samlebetegnelse på en tilstand mennesker kan være i, men ikke en grei beskrivelse av et enkeltmenneske.

Det er nettopp det. Ett trekk eller én egenskap ved et menneske blir brukt til å definere hele vedkommende - det er klart man kan ha bruk for det i noen sammenhenger, det må jo være mulig å snakke samlet om en gruppe mennesker som har ett trekk til felles. Men slik ordet "narkoman" brukes, og ikke minst oppfattes, i norsk språkbruk i dag, synes jeg det er uheldig å bruke ordet om personer, selv om det kanskje kan være greit som adjektiv i noen sammenhenger. "Heroinist" er mer - jeg vet ikke, "klinisk", kanskje, og dessuten mindre vanlig, og har dermed ikke de samme konnotasjonene; det kan kanskje høres verre ut sånn isolert sett, men man får i alle fall ikke de samme stemmene i hodet av forargede/skremte mennesker som snakker om "disse skrekkelige narrkomane".

Gammel 04-07-08, 20:29   #70
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Stoffmissbruker kanskje?

Innbiller meg at man ikke bruker enten eller av rusmidler.
Som i; ikke bare heroin eller bare hasj eller bare kokain osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 20:45   #71
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle virkelig ønske at Oslo som by, og samfunnet generelt kunne komme opp med et tilbud som var verdig for folk som har et rusproblem. Å spyle mennesker bort fra ei trapp blir bare for dumt - det er en uverdig måte å behandle folk på, og det gjør overhodet ikke noe for å bedre situasjonen deres og problemet rusavhengighet generelt.

Og sånn på sidelinja - så godt å se at debatten rundt språkbruk endelig er kommet til Norge. Da jeg studerte sosialt arbeid i England på 90-tallet, ville jeg glatt ha strøket på en oppgave om jeg hadde valgt å omtale et mennenske som "han narkomane," "hun handicappede," etc - altså med hovedvekt på problemet.

Som Irma sier - det betyr veldig mye for hvordan vi ser på et menneske hvordan mennesket blir omtalt. "Personen med et rusproblem," "kvinnen i rullestol..." Det høres utrolig PK ut og kanskje smør på flesk ut - må man liksom understreke at det er mennesker man har å gjøre med, er ikke det underforstått?

Vel - i tilfeller hvor man spyler "narkomane" vekk fra trappa, så tror jeg ikke lenger det er underforstått at det er mennesker man har med å gjøre...

Å spyle mennesker med et rusproblem vekk fra ei trapp - det er og blir uverdig.

Gammel 04-07-08, 21:01   #72
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Heroinist høres for meg enda mer stigmatiserende ut. Noen er organist, mens andre endte opp som heroinist, liksom. Mer korrekt er det vel å si rusmisbruker, heroinmisbruker, rusmiddelavhengig etc, det sier mer om situasjonen, eller hva man gjør, heller enn en tittel som man er.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 21:06   #73
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Mer korrekt er det vel å si rusmisbruker, heroinmisbruker, rusmiddelavhengig etc, det sier mer om situasjonen, eller hva man gjør, heller enn en tittel som man er.

Eller som vi fikk drillet inn i hodet under studietiden i England, som lå ca 10 mil foran oss nordmenn hva språkbruk og omtale av mennesker angikk, den gangen jeg var der:

En person med et rusproblem, en mann med et heroinproblem, en kvinne med en rusavhengighet etc etc. Altså - understrek, og understrek igjen at det er et menneske, en person, mann/kvinne det er snakk om, så kanskje man til slutt ser mennesket og ikke bare problemet.

Gammel 04-07-08, 21:57   #74
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Eller som vi fikk drillet inn i hodet under studietiden i England, som lå ca 10 mil foran oss nordmenn hva språkbruk og omtale av mennesker angikk, den gangen jeg var der:

En person med et rusproblem, en mann med et heroinproblem, en kvinne med en rusavhengighet etc etc. Altså - understrek, og understrek igjen at det er et menneske, en person, mann/kvinne det er snakk om, så kanskje man til slutt ser mennesket og ikke bare problemet.

Ja, på samme måte som jeg har fått drillet inn: en person med schizofreni, med depresjon, etc, og ikke en schizofren... (men det blir gjerne litt langt å bruke i dagligtalen, da).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 23:57   #75
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

(men det blir gjerne litt langt å bruke i dagligtalen, da).

Jepp! (Og det tok lang tid før vi nordmennene "fra steinalderen" fikk det naturlig inn i munnen.)

Gammel 05-07-08, 02:21   #76
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har tenkte en del på dette med begrepene og jeg skjønte ærlig talt ikke hva som skulle være alternativet til narkoman, rusmisbruker, alkoholiker osv. Dette var en god og fornuftig forklaring.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 02:43   #77
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Dette med ulike merkelapper man setter på folk er egentlig ganske viktig. Det gjelder like gjerne barn som voksne. Det er ikke hyggelig å bli stemplet som "ørebarn" eller "adhd-barn." Det høres jo ut som om hele ungen er et problem.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 16:16   #78
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag kl 14.
En spylte, en stod "vakt" (skummelt å spyle).
Jeg er litt overrasket over at de fortsatt gjør dette jeg? Ikke minst.. dette var ca 30 min etter en ganske kraftig regnskur.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg spyler.jpg (53,5 KB, 22 visninger)
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 16:18   #79
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Dette med ulike merkelapper man setter på folk er egentlig ganske viktig. Det gjelder like gjerne barn som voksne. Det er ikke hyggelig å bli stemplet som "ørebarn" eller "adhd-barn." Det høres jo ut som om hele ungen er et problem.

Har tenkt det samme. Har faktisk reagert litt på enkeltes signatur her inne sånn sett. "Mamma til adhd-barn" og sånt.
Det sier egentlig ikke så mye om barnet annet enn at det har et navn på problemene det måtte ha.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 22:09   #80
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns egentlig narkoman er en veldig grei samlebetegnelse. Hvis jeg skal flisespikke litt, så er det ikke rusmisbrukere for de misbruker jo ikke rusen. Da er rusmiddelmisbruker et mye bedre uttrykk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.