|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
| Se resultatene: Ødelegger tøymykner klærne? | |||
| Ja! Fysj og fy. |
|
19 | 22,89% |
| Nei. Må ha det, bare måå ha det. |
|
53 | 63,86% |
| I ekte FP-tradisjon: Dustepoll |
|
11 | 13,25% |
| Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg bruker ikke tørketrommel. Brukte det før, og merket at klærne holdt seg mye finere om jeg ikke brukte den.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg bruker minst mulig tøymykner, og i hvert fall ikke på barneklærne. Jeg tror det er en vanesak, for jeg merker ikke så mye forskjell. Sengetøy og håndklær/kluter blir mykt i tørketrommelen.
|
|
|
#23 |
|
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg bruker det når det er kaldt om vinteren for å unngå å få så himla mye støt, men ellers bruker jeg det ikke. Altså: Dustepoll.
|
|
|
#24 |
|
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligTørketrommel er også veldig lite miljøvennlig - bruker det alt for mye selv, prøver og henge tøy ut i steden. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Tøymykner - bra eller dårlig
|
|
|
|
#26 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg bruker svært sjelden skyllemiddel, Og da kun Neutral sin. (Vi bruker kun Neutral klesvask, med unntak av Milo til ull.)
|
|
|
#27 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg har trodd lenge at jeg har vært rar som ikke har brukt skyllemiddel jeg. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
På vei
Sv: Tøymykner - bra eller dårligBruker ikke tøymykner fordi jeg tror det er best å bruke minst mulig kjemikalier. Jeg har heller aldri følt behov for å bruke det. Ikke har vi tørketrommel heller. :miljøvennlig: |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
Vaskenøtter? Her har jeg gått glipp av noe, hva i alle dager er det? Jeg tromler eller henger klærne ut uten skyllemiddel. Snuppa klør livet av seg med skyllemiddel, ergo dårlig deal for oss med skyllemiddel.. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Hvor: Rogaland
Jeg syns det er litt godt.
|
|
|
#34 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vaskenøtter er et alternativt vaskemiddel. Skallet på vaskenøtter inneholder saponiner som man kan lage såpe av. I Norge må man kjøpe de på nett - vi er kjempefornøyde og går aldri tilbake til vanlig vaskemiddel igjen.
|
|
|
#35 |
|
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg skulle gjerne klart meg uten tøymykner, for klærne blir så ekle og mjuke. Men jeg er så innmark statisk at jeg går rundt og knitrer og spraker hele dagen hvis jeg prøver meg uten.
|
|
|
#36 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg har tidligere bare brukt tørketrommel til sengetøy og hånduker, men nå har jeg ikke tørketrommel mer, så jeg henger opp alt. Tenker at tøymykner bare er ugunstig for miljøet, så det har jeg sluttet med, og merker ingen forskjell på klærne. Jeg bruker også mindre vaskemiddel enn tidligere, merker ingenting på klærne med det heller... Eneste er at jeg plages med at mye blir statisk på vinteren, så det kan være at jeg må bruke tøymykner da. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Tåler regn
|
Sv: Tøymykner - bra eller dårligJeg bruker det som regel kun på sengetøy. Har også hørt at man ikke skal bruke skyllemiddel på håndklær. Grunnen er at oppsugingsevnen blir elendig. Jeg har testet dette, og det er sant |
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Tøymykner - bra eller dårligMange sier at tøymykner ikke er bra for miljøet. Men, hvis vi tar utgangspunkt i at det jeg har lært stemmer (bare for diskusjonens skyld) altså at tøymykner beskytter fibrene i tøyet slik at klærne slites mindre og holder bedre på fargen. Da vil det bety at klærne får lengere levetid, enten ved at jeg bruker de lengere selv eller ved at noen andre kan bruke de etter at jeg er ferdig med de. Klær på søppelfyllinga er etter hva jeg har forstått særdeles uheldig for miljørt. Hva blir da mest miljøvennlig i sum? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Mellom barken og veden
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tøymykner - bra eller dårligVi bruker ikke tøymykner, - synes ikke det er nødvendig, og vi liker ikke at klær lukter parfyme.
|
![]() |
|
|