Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 22:11   #161
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Fillern, på grunn av denne tråden utfordret jeg mannen på mensa-testen. Han fikk 5 poeng mer enn meg. :dumme meg:

Gammel 30-06-08, 22:14   #162
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Morosamaste tråden eg har sett!! "Er du medlem av Mensa"-liksom?
Abso-abso-absolutt ikkje, men eg har ei kusine med negativ sosial intelligens (førre jobben ho hadde fekk ho sparken frå, og fekk betalt for å la vere å møte opp i oppseiingstida!) som er medlem der.

Gammel 30-06-08, 22:56   #163
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mange som tror at folk med høy iq er nerder går rundt og tror at det er nerdene som ER intelligente. Tok dere den?

Det finnes mange rockemusikere, kunstnere, politikere, næringslivsledere, journalister og andre som er lynende intelligente, uten snev av nerdetrekk.

Av de smarteste i klassen min var det (vi...) et par nerder og et par supersosialt intelligente typer. Men jeg tror at det bare var vi nerdene som ble sett på som "smarte". De andre definerte man på så mange andre måter.

Gammel 30-06-08, 23:39   #164
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror mange som tror at folk med høy iq er nerder går rundt og tror at det er nerdene som ER intelligente. Tok dere den?

Det finnes mange rockemusikere, kunstnere, politikere, næringslivsledere, journalister og andre som er lynende intelligente, uten snev av nerdetrekk.

Av de smarteste i klassen min var det (vi...) et par nerder og et par supersosialt intelligente typer. Men jeg tror at det bare var vi nerdene som ble sett på som "smarte". De andre definerte man på så mange andre måter.

Dette er jeg veldig enig i. :nikke:

Den eneste jeg kjenner som er Mensa-medlem er egentlig veldig opptatt av at han skal være ganske asosial og ha litt Asberger-tendenser, og at han gjerne vil være introvert og ser på det som et pluss kontra det å ha gode sosiale ferdigheter. Men jeg synes han er særdeles hyggelig, høflig og gir gjerne et godt førsteinntrykk, dessuten er han spennende å diskutere med. Selvfølgelig de temaer som han finner spennende da.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 10:35   #165
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Dette er jeg veldig enig i. :nikke:

Den eneste jeg kjenner som er Mensa-medlem er egentlig veldig opptatt av at han skal være ganske asosial og ha litt Asberger-tendenser, og at han gjerne vil være introvert og ser på det som et pluss kontra det å ha gode sosiale ferdigheter. Men jeg synes han er særdeles hyggelig, høflig og gir gjerne et godt førsteinntrykk, dessuten er han spennende å diskutere med. Selvfølgelig de temaer som han finner spennende da.

Ikke sant. Jeg tenker at om man faktisk mener dette er flott (å ha Asbergertendenser) så har man missa noe da.
Men klart.. han er sikkert hyggelig fordet . Men å være påtatt sær er ikke noe jeg klarer forene med å være overmenneskelig-oppegående, sånn satt på spissen. Da er man jo helt klart en veldig begrenset person.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 10:45   #166
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ikke sant. Jeg tenker at om man faktisk mener dette er flott (å ha Asbergertendenser) så har man missa noe da.
Men klart.. han er sikkert hyggelig fordet . Men å være påtatt sær er ikke noe jeg klarer forene med å være overmenneskelig-oppegående, sånn satt på spissen. Da er man jo helt klart en veldig begrenset person.

Selvfølgelig. Men hva mener du dette er et bevis for?

Gammel 01-07-08, 11:17   #167
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Med fare for å si noe som noen har sagt før (jeg har ikke lest hele tråden): Den offisielle Mensa-testen jeg har deltatt på ble innledet med informasjon om at det eneste testen faktisk måler er evnen til å løse denne typen oppgaver. De gir seg altså ikke ut for å teste IQ generelt.

Ja, jeg har altså tatt en slik test. Jeg gjorde det fordi jeg har en venn som er svært opptatt av denne typen "personkarakteristikker" og hadde et ønske om å få anerkjennelsen (?) det ville gi å være med i Mensa. Han mente at jeg helt sikkert ville bestå testen, og maste til jeg ble med. Jeg var litt sånn og veldig uhøytidelig på forhånd, han var stresset og alvorlig. Han bestod, det gjorde ikke jeg. Han hadde øvd seg på forhånd, det hadde ikke jeg. Han meldte seg inn etterpå, og var veldig stolt. Jeg hadde nok ikke meldt meg inn om jeg hadde bestått, jeg tror nok jeg kunne bestått om jeg hadde øvd meg litt og prøvd en gang til siden det ikke var mye om å gjøre. Jeg synes ikke Mensa er en interessant forening å være med i, ei heller trenger jeg anerkjennelsen det (kanskje?) gir.

Når det er sagt, kanskje Mensa kan tilby medlemmene sine interessant stoff, hva vet jeg. Kanskje noen kan fortelle hva de faktisk oppnår (utover anerkjennelse eller nerdestempel), det kunne vært interessant for oss som er litt overbærende med Mensamedlemmer.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 11:36   #168
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er ikke smart nok med mine skarve 127 poeng. Men jeg har flotte pupper!

Har tatt tester som gav meg score over inntakskravet, så det er mulig jeg hadde en dårlig dag.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 14:47   #169
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

men kan man bli medlem hvis man skårer tilsvarende høyt på en normal IQ-test, eller er det bare deres tester som gjelder for opptak?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 14:49   #170
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er faktisk medlem!

Tok en test og fikk tilbud om medlemsskap. Jeg synes det er et hyggelig og sosialt sted å være medlem, særlig dyrt er det heller ikke.

Mensa Oslo har ulike arrangementer inkludert et kafetreff en gang i måneden. De fleste arrangementene er faktisk åpne. Hvem som helst kan være med. Man trenger ikke være medlem. Noen arrangementer er lukket fordi de foregår i private hjem, eller er subsidiert av organisasjonen eller har begrenset antall deltagere. Ellers er det stort sett åpent.

Testen som brukes er ikke laget av Mensa. Den er normert på et svært høyt antall personer og regnes for å være svært presis. Internettester gir en indikasjon, men er ikke presise.

Svarer gjerne på spørsmål, men har aldri hatt tillitsverv i organisasjonen.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 14:54   #171
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så vidt jeg har skjønt kun tester i regi av Mensa som godkjennes som grunnlag for medlemsskap? De arrangerer jevnlige "eksamener" rundtomkring, det står sikkert tid/sted på hjemmesiden.

Gammel 01-07-08, 14:59   #172
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

men kan man bli medlem hvis man skårer tilsvarende høyt på en normal IQ-test, eller er det bare deres tester som gjelder for opptak?

Jeg har hørt fra amerikanske venner at andre "autoriserte" tester også kan brukes der - tror til og med SATS-score kunne brukes som grunnlag for opptak. Men jeg aner ikke hvordan det er i Norge.

Gammel 01-07-08, 15:00   #173
Bingo
Aktiv

Standard

Nei, det er ikke riktig. Det finnes flere IQ tester enn den Mensa benytter. Noen av disse godkjennes for medlemsskap dersom de regnes som tilstrekkelig faglig gode.

Det stemmer at Mensa arrangerer tester. I praksis betyr det at en representant fra Mensa deler ut, og samler inn besvarelsene samt tar tiden. Det er en psykolog som er faglig ansvarlig for testene og rettingen av dem.

Mensa har ikke laget testen, ei heller deltatt i utformingen av den.

(Oj, nå kom det to innlegg på likt gitt. Dette er et svar til "Irma", ikke "Skilpadda").

Sist redigert av Bingo : 01-07-08 kl 15:21.
Gammel 01-07-08, 18:21   #174
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Kan ein få vere med om ein er veldig veldig snill?

Gammel 01-07-08, 18:31   #175
Bingo
Aktiv

Standard

Dersom du er sååå snill håper jeg virkelig du klarer det! Si meg, er det kosteskaftet ekte ?

Gammel 01-07-08, 18:32   #176
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Kan ein få vere med om ein er veldig veldig snill?

Om man er så snill at man har SnilleQuotient (SQ på 140) kan du derimot få være med i søsterorganisasjonen Sensa.

Gammel 01-07-08, 18:32   #177
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:ikke Sensa-materiale: Fnis.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 19:10   #178
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Da må jeg bare få mannen til å ta den, så får vi se hvem av oss som er den smarteste.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 19:49   #179
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, en gitt person med 120 er ikke mer oppegående, eller velfungerende som Skilpadda sa, det er et bedre uttrykk, enn en med 100.

Men blant en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 120 er det sannsynligvis flere som er velfungerende enn en gruppe på 1000 mennesker med IQ på 100. Blant tilsvarende gruppe med 140 i IQ er det med høyere sannsynlighet flere som er velfungerende enn i gruppen med 100. Dette selv om det finnes mange velfungerende i gruppen med 100 og mange ikke-velfungerende i gruppen med 140.

Jeg uttrykte meg nok ikke tydelig nok, tenker jeg.
Jeg skjønner at en tilfeldig 100'er kan være mer oppegående enn en tilfeldig 120'er - akkurat som en tilfeldig franskmann kan være høyere enn en tilfeldig nordmann.

Det jeg tenker på er gjennomsnittet. Derav ordbruken "den gjengse".
Du skriver at de med 120 i IQ sannsynligvis er mer oppegående - vet du dette? Her må vi selvfølgelig også ta høyde for at vi ikke har definert "oppegående" på annet en omtrentelig vis. Likevel - poenget mitt var at skarpe ferdigheter innen logikk bare er én del av den generelle delen av begrepet oppegående. Jeg er sikker på at man kan være like oppdatert på nyheter, samfunnet vårt og ha en høy EQ om man har 100 i IQ. Og når vi legger sammen alt som skal til for å konkurrere i "oppegåendehet", så tror jeg kanskje ikke at IQ delen veier så tungt på vektskåla at det er automatikk i at gjenomsnittet av 120'erne er mer oppegående ann gjennomsnittet av de med 100 i IQ.

Dette er bare antakelser og tanker jeg gjør meg - så jeg ble litt nysgjerrig på om man faktisk visste noe med sikkerhet rundt dette.

Gammel 01-07-08, 19:57   #180
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er sikker på at man kan være like oppdatert på nyheter, samfunnet vårt og ha en høy EQ om man har 100 i IQ. Og når vi legger sammen alt som skal til for å konkurrere i "oppegåendehet", så tror jeg kanskje ikke at IQ delen veier så tungt på vektskåla at det er automatikk i at gjenomsnittet av 120'erne er mer oppegående ann gjennomsnittet av de med 100 i IQ.

Det er ikke det at IQ i seg selv "veier så tungt", som du sier, men som både Esme og jeg har sagt: IQ er et mål på en egenskap (eller hva vi skal kalle det) som er positivt korrelert med egenskaper som sosial kompetanse (beslektet med det du kaller EQ), sosioøkonomisk status (utdannelse, jobbkompetanse, lønn), helse og hva man nå vet om av målbare positive ting. Med andre ord: folk med høy IQ har (generelt) høyere EQ, og er (generelt) mer oppdatert, og fungerer (generelt) bedre sosialt. Som Esme sier: Dersom hjernen fungerer godt på ett område, så fungerer den ofte bra ellers også. Du kan selvsagt godt la være å tro på dette hvis du velger det, men jeg mener disse sammenhengene er ganske godt dokumentert. Jeg kan sikkert prøve å finne noen kilder dersom du er skeptisk.

Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.