Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Masseprodusert julebrev?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 10:20   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masseprodusert julebrev?

Julebrev er koselig, og det du skrev i fjor var veldig fint Mumriel.
Men jeg har en svigerfar som skriver noen veldig detaljerte julebrev om familien og skryter til "Gud og hvermann" om alle barne og barnebarna og svigerdøtere osv. Jeg var ikke heeeelt happy over å bli sndt bilde av til til halve verden i forfjor, og jeg tenker de som mottok det og aldri engang har møtt oss synes det var litt merkelig også.

Folk setter pris på ulike ting i et julebrev, men bilder (av familiemedlemmer og ikke nødvendigvis naboen vel og merke) slår alltid an sammen med litt tekst med oppdateringer.

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Har ei tante som alltid får eit sånt brev av ei gammal venninde kvar jul, og det er ikkje måte på kor vellykka ho,mannen og ungane er. Fy fader seier berre eg, at dei ikkje ser kor patetisk det blir sjølv!

Jeg synes dette høres veldig jantete ut .

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:37   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig hyggelig med julebrev, og leser gjerne skryting av familie og hyggelige nyheter. Føler ikke at det er janteloven som slår inn når jeg sier at jeg har sett et par tilfeller der det rett og slett har tippet litt over.
Det er noe med formen og mengden informasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:43   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er veldig hyggelig med julebrev, og leser gjerne skryting av familie og hyggelige nyheter. Føler ikke at det er janteloven som slår inn når jeg sier at jeg har sett et par tilfeller der det rett og slett har tippet litt over.
Det er noe med formen og mengden informasjon.

Følte du at det jeg skrev var rettet mot deg? Jeg er enig i det du skriver i at det kan bli for mye. Det jeg reagerer på er utsagn som: "De skryter av hvor vellyket de er, fy fader så patetisk".

Gammel 16-11-06, 10:46   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke direkte mot meg, men jeg skrev jo et lite eksempel på "tippe-over-brev" tidlig i denne tråden, så jeg ville bare presisere at jeg syns julebrev med skryt om familien er hyggelig og fint i 97% av tilfellene. Eller noe sånt.

Gammel 16-11-06, 10:59   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Følte du at det jeg skrev var rettet mot deg? Jeg er enig i det du skriver i at det kan bli for mye. Det jeg reagerer på er utsagn som: "De skryter av hvor vellyket de er, fy fader så patetisk".

Hvem vet, kanskje du hadde sagt det samme hvis du hadde lest brevet (i allefall hvis man vet at det ikke er like perfekt under fasaden).

Gammel 16-11-06, 11:06   #6
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Viss nokon synes det vert for dumt får dei heller la vere å lese da tenker eg.

Sånn prøver jeg og tenke også. Men jeg merker at jeg blir litt usikker/utrygg, iom at jeg vet mange latterliggjør slike forsøk på å være hyggelig. Kanskje jeg må ha en kortvariant også?

Julebrev er koselig, og det du skrev i fjor var veldig fint Mumriel.

Takk!

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 11:13   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvem vet, kanskje du hadde sagt det samme hvis du hadde lest brevet (i allefall hvis man vet at det ikke er like perfekt under fasaden).

Det kan jeg ikke tenke meg. Jeg hadde heller tenkt med meg selv at de valgte å fokusere på det positive, og sånn er de.

Gammel 16-11-06, 11:17   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg skriver ikke heller så mye i julebrevet om det triste og negative som har skjedd i løpet av året, det er jo typisk et sted man fokuserer på å ha noe hyggelig å fortelle. Men det er klart, det er jo unaturlig å ikke nevne det hvis det har vært et vanskelig år med alvorlig sykdom osv. Man kan jo ta med sånt uten å utbrodere.

Gammel 16-11-06, 18:02   #9
tiril
Passiv

Standard

Ser at du tolker det som jantete. Eg kan love deg at eg har lest mange julebrev meir eller mindre "skrytete", og det er ikkje det at eg ikkje unnar folk å gjere det bra. Det gjere eg og eg tåler å høyre om det også

Men for min eiendel kunne eg aldri laga et rosenrødt julebrev med masse babbel om kor bra vi har det og gjere det(eller ikkje har det/gjere det for den saks skyld) ,til gud og en kvar mann. Men det er no en helt anna sak.

Poengent mitt er vel at dette spesifikke brevet som tanta mi får overgår det meste for å sei det sånn. Tar helt av! Det er liksom ikkje snakk om kor flott alt er. "hansemann er best i klassen osv....på ca 4 a4 sider!!!!

Selfølgelig synes tanta mi og resten av fam. at det er fint at dei gjere det bra men å gå i detalj over 4 sider med skryt fra a-å er vel kanskje i drøyaste laget, eller???

Vel vel i min auge blir det heile en smule patetisk rett å slett, uten at eg ser på det som jantete i det heile tatt. Som sagt, det er ikkje det att eg ikkje unnar folket suksess. For all del!!!!! Man unner no virkelig folk lykke!??

Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 18:56   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Selfølgelig synes tanta mi og resten av fam. at det er fint at dei gjere det bra men å gå i detalj over 4 sider med skryt fra a-å er vel kanskje i drøyaste laget, eller???

Vel vel i min auge blir det heile en smule patetisk rett å slett, uten at eg ser på det som jantete i det heile tatt. Som sagt, det er ikkje det att eg ikkje unnar folket suksess. For all del!!!!! Man unner no virkelig folk lykke!??

Det får man jo håpe. Men nå skrev ikke du i detalj i det første innlegget hva du mente med at de skryter av hvor vellykket de er. Noen ville kanskje tolke en uskyldig setning som "vi har det veldig fint, og Hansemann gjør det bra på skolen" som patetisk skryt, og det ville jeg synes var veldig jantete. Nå sier du at det dreier seg om fire sider med detaljert skryt, og da synes ikke jeg det er så ille å faktisk omtale det som skryt.

Gammel 16-11-06, 21:28   #11
tiril
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det får man jo håpe. Men nå skrev ikke du i detalj i det første innlegget hva du mente med at de skryter av hvor vellykket de er. Noen ville kanskje tolke en uskyldig setning som "vi har det veldig fint, og Hansemann gjør det bra på skolen" som patetisk skryt, og det ville jeg synes var veldig jantete. Nå sier du at det dreier seg om fire sider med detaljert skryt, og da synes ikke jeg det er så ille å faktisk omtale det som skryt.

Mulig eg burde forklart meg tydligare i første innlegg.

Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:50   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det får man jo håpe. Men nå skrev ikke du i detalj i det første innlegget hva du mente med at de skryter av hvor vellykket de er.

Dette fikk jeg faktisk en anelse om, selv om hun ikke skrev det eksplisitt. Siden hun nevnte en spesiell familie fra Australia. Det er jo (som vi har sett her) mange som skriver lange, skrytete julebrev, så jeg regnet med at dette var i særklasse. Derfor var jeg forsiktig med å slå janteloven i bordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.