|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Hjertet er for, hodet er mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg er prinsipielt imot dødsstraff. Når det er sagt, finnes det helt klart tilfeller der jeg, på et personlig plan, kunne ønsket både tortur og dødsstraff.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
nygift
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg er i mot, tror det er verre for et menneske å lide bak lås og slå med det de har gjort, en å slippe unna med å dø!
![]() |
#65 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg er også mot. Å drepe et annet menneske kan aldri rettferdiggjøres.
![]() |
#66 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg er i mot dødsstraff, både fordi det er å slippe for lett unna, det får samfunnet til å synke ned på samme nivå som de som straffes, og, ikke minst, det er ikke mulig å angre en feil avgjørelse.
![]() |
![]() |
#67 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Nå vet vet jeg ikke helt hva du mener med "rettferdiggjøres", men det er jo mange millioner som har vært i den situasjonen at de harmåttet ta liv, eller vært ansvarlig for at folk døde. Det finnes situasjoner der du må velge: Deg eller meg. De eller oss.
![]() |
#68 |
Dødsstrafftilhenger
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg er for dødstraff. Med følgende forbehold: |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?*popcorn*
![]() |
#71 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Berko: Det er fint at noen kommer og argumenterer for de meningene - det er veldig mange som deler dem med deg, og skal man først debattere saken, er det jo greit at noen kommer med dem.
![]() |
#73 |
flisespikker
|
Det er ikke så mye fordi jeg er snill, mer fordi jeg synes dette er et tema som det er verdt å diskutere og argumentere omkring. De påstandene og holdningene Berko legger frem er veldig vanlige, og de ble lagt frem ganske grundig og skikkelig - og skal man først diskutere dødsstraff, er det ikke noen særlig vits i å gjøre det med noen man egentlig er enig med.
![]() |
#75 |
Slumrende Ullteppe
|
Åh... Beklager annemede.
![]() |
#76 |
Passiv
|
Jeg gidder ikke ta med dine såkalte "forbehold" - rett og slett fordi det ikke fungerer slik i den virkelige verden. |
![]() |
![]() |
#77 |
Empatisk til stede
Hvor: Stavanger
![]() |
For meg har ikke dødsstraff noe med religion å gjøre. For meg er det et spørsmål om verdighet og respekt. For meg handler det om at vi alle er sammensatte mennesker og har både godt og ondt i oss. En kjennsgjerning for oss som jobber med mennesker er også at vi alle er redde eller har skam og skyld på et eller flere plan. Hos de som begår forbrytelser av en slik type at dødsstraff synes aktuelt, har redselen, skammen eller skylden fått et uttrykk som for de fleste av oss er vanskelig eller umulig å forstå. Det betyr ikke at denne personen ikke har noe godt i seg - selv om det er vanskelig å få øye på av og til. En henrettelse vil være å skylle barnet ut med badevannet så og si. Et annet aspekt ved denne diskusjonen er det at noen mindre utviklede samfunn (les: hvor dødstraff er akseptert) mener å tro at man kan utrydde ondskapen ved å ta livet av den. Dette er etter min oppfatning en idealisering og en sort-hvitt tankegang som faktisk hører hjemme i middelalderen. Det pussige er at all statistikk synes å tyde på at dette ikke virker. Samfunn med dødsstraff har ikke mindre kriminalitet enn samfunn uten. Det aller mest pussige er vel kanskje at disse samfunnene ser ut til å ignorere dette faktum totalt. Et høyt utviklet samfunn er i stand til å akseptere at vi har både godt og ondt i oss, at vi er kapable til å gjøre gode og onde gjerninger og at det er både og. Det betyr ikke at kriminalitet ikke skal straffes - bare at dette skal skje gjennom en grunnleggende respekt for mennesket og menneskets egenverdi uansett hvilken gjerning dette mennesket har utført. En samfunnsholdning starter på toppen. Her mener jeg at en grunnleggende respekt for at et menneskeliv er rangert over alt i verdi, er et mye bedre utgangspunkt enn risikoen for at man enten havner i den "gode" eller den "onde" kategorien og dermed bare er det ene eller det andre. For meg er det viktig å skille mellom hva vi er verdt og hva vi gjør. Dødsstraff er en farlig sammenblanding av disse. /Sten Sist redigert av stenjo : 18-06-08 kl 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
Det er i langt større grad hudfarge og sosial status til offeret som er avgjørende for om forbrytelsen medfører dødsstraff. |
![]() |
![]() |
#79 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Dette forbeholdet er en av hovedgrunnene til at de fleste er mot dødsstraff. Man kan aldri sikre seg mot at uskyldige blir dømt til døden. Bare for å ta USA som eksempel, man vet konkret at det er flere titalls der borte som er uskyldig dømt og drept. Og hvem skal vurdere om det er tvil om skyldspørsmålet eller ikke? Det er jo domstolen det, og når man blir dømt er jo skyldspørsmålet pr def hevet over enhver tvil. Og likevel feiler rettsapparatet. Det er i realiteten de med makt og midler som påvirker og avgjør skyldspørsmålet. Man kan aldri gardere seg hundre prosent mot at en uskyldig blir dømt, og man kan aldri gardere seg mot at dødsstraff blir brukt som et maktmiddel mot de svakere og dårligstilte i samfunnet. Dette i seg selv er grunn god nok til å være mot dødsstraff.
Religion har som du sier ingen ting med dette å gjøre. Man kan bruke religion både til å tillate og fordømme drap, alt ettersom. Og drap er som du sier pr def ulovlig, fordi loven vår sier det. Og det er der det glipper for deg, syns jeg. Det er ikke en lov "bare" fordi det er en lov som er vedtatt. Loven vår er i mine øyne basert på humanistiske tanker, om menneskets egenverd. Det er hverken religion eller lov som gjør at jeg syns det er galt å drepe. For meg er det ikke greit å ta et annet menneskes liv på grunn av medmenneskelige hensyn. Ingen har rett til å stille seg til doms over et annet menneske og si at vedkommende ikke har rett til å leve. Sist redigert av ElinM : 18-06-08 kl 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?(Har ikke lest alle kommentarene) |
![]() |
![]() |
![]() |
|