Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 16:01   #21
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Helt enig. Men jeg ble så paff da sykehuset gjorde det slik, selv om det ikke blir anbefalt. Trodde sykehuset burde være korrekte på slike ting, og da ble jeg usikker på hvor ille det egentlig var. Og det sier vel litt om at de burde endre rutinene der oppe.

Jepp!
Men det spørs nok litt hvilket sykehus og hvilken avd. man er på.
På nyfødt intensiv er de i hvertfall meget strenge på at man bare blander en og en flaske om gangen av MME. Og reglene for MM er også mye strengere der enn man trenger å være hjemme.
Men, jeg ville ikke hørt på sykehuset med tanke på dette uansett, de er ikke allvitende
Og det er mulig at det tar litt tid før nye regler og retningslinjer synker inn hos dem elns. Vanskelig å endre rutiner muligens, men det er ingen unnskyldning. Jeg hadde absolutt fulgt de nye retningslinjene (jeg ser du også gjør det), og jeg gjorde faktisk det før de kom også.
Mange år siden jeg hadde flaskebarn nå, og da også blandet jeg en og en flaske, selv om det stod på pakken at man kunne blande for et døgn, jeg var mer enn litt skeptisk til det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:07   #22
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan MME stå i kjøleskapet ei stund?

Nå står det (endelig) på pakkene at det anbefales å blande en og en flaske MME.

Ingen av jordmødrene jeg snakket med på riksen hadde hørt om disse anbefalingene. Ikke skjønte de hvorfor jeg ikke ville gi soya MME heller. Nei helsepersonell er ikke allvitende. Det er jo svært lite info om flaskemating og MME tilgjengelig i Norge, så det er ikke så rart at det er mange misoppfatninger ute og går.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:10   #23
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Skulle jeg finne ut noe om det? *tåkete*

I og med at bakterien dør ved 70 grader vil jeg tro at det er bedre å blande ut i varmt vann og så kjøle ned, enn å blande ut i lunkent vann for så å kjøle ned. Om det var det du mente?

Du snakket om det når de nye reglene kom.

Det er ikke alltid så lett å blande i 70grader når man er på farten med sultent barn. Jeg har alltid tatt kaldt vann med og blandet med varmt og så pulver. Men da blir jo ikke vannet 70 grader. Og da må jeg eventuelt vente til det er kaldt nok og da har det jo bygget seg opp en del bakterier allerede.

du snakket om at du skulle undersøke om hva som var best av 2 onder av å ta med melk som blandet ut ved 70grader eller blandet det sånn som jeg alltid har gjort. det beste er nok å ha med varm og kaldt sepperat og blande pulvere ut i det varme først.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:11   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isolde: kan du ikke ha med termos med kokende vann og så ha kaldt vann på drikkeflaskene? Sånn gjør jeg det. MME-pulveret i en boks i stellevesken.

Gammel 11-06-08, 16:13   #25
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det blir veldig mange flasker med for en flaske MME. Det er ikke noe problem for meg lenger som har en 1 åring som bare bruker melk hjemme. Men det er ganske mye styr å ha med tomme flasker, og vann på flaske, og så på termos. Og så pulver. Og så må man jo og vite hvor mye vann+ pulver blir til slutt siden man ikke tar pulveret oppi etter all vannet er på plass. Mannen min hadde nok aldri klart å huske det.

Gammel 11-06-08, 16:19   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe jeg er så vant med det nå, synes ikke det er noe styr, men jeg vet jo sånn ca hvor mye han spiser da. Han spiser ca. 120-150 ml til hvert måltid. Jeg koker vann og fyller termosen med det, så heller jeg kokt kaldt vann (ca. 100 ml) på 4-5 flasker, avhengig av hvor lenge jeg skal være ute. Hele boksen med MME, som jeg uansett har stående på kjøkkenbenken, stappes oppi stellevesken.
Når han skal spise, heller jeg kokende vann oppi flaskene til jeg har 120 eller 150 ml, og så fyller jeg pulveret oppi. Hvor mange skjeer som skal oppi er en smal sak om man litt barneskole-matte. Melken er litt vel varm da, så man må vente litt med å gi den, men det går helt fint når jeg ikke venter med å lage den til han er desperat av sult. Og er han desperat går det fint da også, for det tar ikke såå lang tid å avkjøle, heldigvis.

Gammel 11-06-08, 16:28   #27
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Det var jo sånn jeg gjorde det og.. Men er vannet ditt 70grader da?
Ask ble ganske fort sulten til alle mulige tider. å få melken fra 70grader til 37grader tar litt tid når det er oppe i 200ml. Det har nok ikke han tid til for å si det sånn. Er ikke alle steder man har mulighet til å avkjøle under vann heller.

Gammel 11-06-08, 16:56   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ah. Vannet er nok varmere enn 70 grader, tror jeg. Men det har gått ganske kjapt å avkjøle den, og har han virkelig vært hysterisk sulten har jeg helt litt kaldt vann i til slutt. Blir ikke akkurat underernært pga. det, det er jo bare når vi er ute.

Gammel 11-06-08, 17:15   #29
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har funnet ut at 2/3 med kaldt, kokt vann + 1/3 kokende vann, blir akkurat passelig.
Har aldri tenkt på at det kan bli bakterier av det, kan det?

Ellers gjør jeg som Iset.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 18:06   #30
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Man kan blande mme-pulveret i en mindre mengde med 70 graders vann enn det man egentlig skal ha i, og så fylle på med kaldt vann til man har korrekt mengde (og forhåpentligvis korrekt temperatur).

Eller man kan avkjøle melken i vannbad. Jeg synes det har gått veldig greit å få til det på kafe og lignende, og jeg har jo også to som skal ha melk.
Egentlig er det veldig lett viss man skal på kafe (i alle fall viss man har vært der før), da tar jeg kun med mmepulver ferdig målt på flasken, og får kokt varmt vann der og da, samt en bolle (eller ølglass) med kaldt vann for vannkjøling.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 20:33   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky, her.

Jeg har funnet ut at 2/3 med kaldt, kokt vann + 1/3 kokende vann, blir akkurat passelig.
Har aldri tenkt på at det kan bli bakterier av det, kan det?

Ikke om du har pulveret i det varme vannet før du tilsetter det kalde.

Gammel 11-06-08, 22:41   #32
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ikke om du har pulveret i det varme vannet før du tilsetter det kalde.

Supert! Så pulver oppi varmt vann før jeg blander oppi kaldt vann. Jeg har blandet varmt og kaldt, og deretter pulver.
Så, der lærte jeg noe nytt i dag også.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 23:18   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe det skal sannelig ikke være lett. Den som bare kunne slenge ut puppen og ferdig med det. Sukk. Jaja, vi flaskematere får tenke på fordelene ved det i stedet for å være lei oss. Feks. at mannen eller andre kan overta noen netter, at man er friere og at man slipper brystspreng osv. *tenke positivt*

Gammel 11-06-08, 23:29   #34
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

men hvor viktig er det at det varme vannet skal holde seg kokende gjennom natta??

Sett at en har en termos som mister litt temperatur. Det er da vel fremdeles kokt vann? Bare blaningsforholdet som endrer seg vel (med kaldt vann)

Hovedsaken må vel være at man koker vannet og lager en og en flaske??

(vi har med termos, kokt vann, flasker og pulverbeholder på natta)

Og skal jeg på tur, så har jeg med kokende vann på tåteflaska, da pleier den å ha omtrent riktig temperatur når han våkner for neste måltid.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 23:34   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vannet er jo selvsagt kokt ja, men poenget er at det finnes en bakterie i MME-pulveret som drepes når den kommer i kontakt med vann over 70 grader. Dersom vannet er kaldere enn dette når pulveret tilsettes, overlever bakterien, og den formerer seg visstnok ganske kjapt (ergo bør melken drikkes fort og restene kastes). Men har du KOKENDE vann på termosen holder nok vannet 70 + grader en god stund, vil jeg tro.

Gammel 11-06-08, 23:34   #36
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

men hvor viktig er det at det varme vannet skal holde seg kokende gjennom natta??

Sett at en har en termos som mister litt temperatur. Det er da vel fremdeles kokt vann? Bare blaningsforholdet som endrer seg vel (med kaldt vann)

Hovedsaken må vel være at man koker vannet og lager en og en flaske??

(vi har med termos, kokt vann, flasker og pulverbeholder på natta)

Og skal jeg på tur, så har jeg med kokende vann på tåteflaska, da pleier den å ha omtrent riktig temperatur når han våkner for neste måltid.

Poenget er at vannet skal holde 70 grader eller mer i det du blander ut pulveret. Det gjør altså ikke noe om temosen mister noe av varmen, så lenge vannet holder seg på 70 grader pluss.

Dersom du blander ut pulveret i lunkent vann får eventuelle bakterier optimale vekstforhold.

Gammel 11-06-08, 23:34   #37
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Å Iset, du er så flink

Gammel 11-06-08, 23:36   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg har begynt å bli ganske god på dette, har jeg ikke?

*Har lært av Zol og Flaskeposten*

Gammel 13-06-08, 20:10   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

OK - da skjønner jeg.

Uansett, jeg gir han melka umiddelbart etter at den er blandet på natta og han spiser i ett til det er tomt. Det tar nok under 5 minutter.

Det hender nok rett som det er at jeg blander med kaldere vann, men han drikker alltid med det samme. Og gjør han ikke det så lager jeg på nytt.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.