|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)
Jo, men det er vel ikke lovverket som må endres hvis man ønsker å oppnå det som allerede står i lovverket? Det er vel praksisen som må endres?
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
Sant nok. Jeg bare lurte på om dere synes dette er etisk riktig og forsvarlig. Nå lurer jeg i tillegg på om dere mener at det er etisk riktig at man melder seg ut fra mottak dersom man reserverer seg mot å gi. I teorien høres det jo "øye for øye - tann for tann - rettferdig ut" men i praksis? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, om et voksent menneske melder seg ut av en slik ordning har det vel en sammenheng med religiøst livssyn eller lignende, og da vil man vel neppe ønske å motta et organ heller, eller ønske at andre donerer? Selvsagt må ingen kunne melde ut noen andre enn seg selv, særlig ikke barn.
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
Jeg er helt enig i at det ikke skal være en moralsk vurdering eller "straff" - jeg synes bare det virker rimelig at de som er mot organdonasjon er mot det i prinsippet, og dermed heller ikke ønsker å motta organer. Skulle noen ombestemme seg når de stod der og trengte et nytt hjerte, måtte de selvsagt få være med på listen likevel, men dersom en person som har reservert seg mot donasjon på prinsipielt eller religiøst grunnlag ligger i koma og ikke kan uttale seg, så er det vel ikke urimelig å anta at vedkommende ikke ønsker å motta organer.
![]() |
#5 |
Passiv
|
Det nye forslaget til lov vil jo bare bety at loven blir mer presis - altså at organer blir donert så fremt ikke man selv sier nei før sin død, eller at pårørende sier nei etter døden. |
![]() |
![]() |
#6 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)
Da har jeg missforstått, jeg trodde at med den nye loven, så kan ikke pårørende si nei etter døden, dersom avdøde selv ikke har reservert seg.
![]() |
Emneord |
organdonasjon |
|
|