Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å snakke østlending, bergenser osv

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-08, 10:14   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke østlending, bergenser osv

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Men jeg får skikkelig problemer når jeg av og til tar meg selv i å si "Oslosk" ... (Det heter vel forresten Vika-mål, den dialekten som opprinnelig hører hjemme der og i områdene rundt - og som nå ofte regnes som en sosiolekt?) :avsporer også:

Næsj. Det heter osloværing.

Gammel 06-06-08, 12:47   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det høres helt tullete ut når noen sier slikt . Jeg sier bergensdialekt, østnorsk, østlandsdialekt osv.

Gammel 06-06-08, 19:03   #3
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Næsj. Det heter osloværing.

Endelsen -væring forbinder jeg egentlig mest med personer, jeg? Jeg ville ikke brukt det uttrykket om dialekten fra Osloområdet, i hvert fall.

Her fant jeg forresten en opplysende Wikipediaartikkel som bl.a. tar for seg

Sitat:

Den tradisjonelle oslodialekten, også kalt oslomål, vikamål, Oslo Øst-mål, folkelig oslomål eller Oslo bymål

http://no.wikipedia.org/wiki/Bokm%C3%A5l

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 20:47   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Endelsen -væring forbinder jeg egentlig mest med personer, jeg? Jeg ville ikke brukt det uttrykket om dialekten fra Osloområdet, i hvert fall.

Som jeg sa tidligere, så er jeg vant til at man sier at noen snakker harstadværing, tromsøværing eller bodøværing (i tillegg til at man naturligvis også kan være harstadværing, tromsøværing eller bodøværing). Da jeg var liten, kalte vi folk fra Osloområdet for osloværinger, og sa også at de snakket osloværing - jeg vet at det er "feil", fordi Oslo ikke er et "[fiske-]vær", men jeg synes fremdeles det er morsomt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.