Sv: Skikk og bruk på søndager
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg synes at det meste er greit utenom bråk. Klesvask, husmaling og luking hos naboer legger jeg meg ikke bort i, men jeg synes det er utrolig irriterende med heftig bruk av motorsag den dagen. De fleste andre dager i uken går plenklipperne og motorsagene i ett og det er godt med litt fred og ro en dag. Det er også vanlig her at folk tilbringer mye tid i hagene med familie og venner på søndager og da synes jeg godt at man skal få lov til å ha mulighet til å prate sammen uten å høre på naboens bråk. For oss som har gressallergiker er det også deilig å ha en dag i uken hvor ikke det svever ekstra pollen.
Det tidspunktet jeg tenker minst på sånt er i kirketiden. Da er jeg som oftest i kirken og der blir jeg ikke sjenert av plenklippere.
Jeg signerer Hattifnatten i sin helhet, bare at her er det jeg som er allergikeren. Når de nærmeste naboene klipper gresset må vi lukke alle vinduer og dører, og jeg må holde meg unna hagen. Jeg er ikke religiøs men synes faktisk det er fint å ha en rolig dag i uka, som ikke er preget av motorsager, motoriserte gressklippere, vedhugging og høytrykkspyling. At folk er travle og fulltarbeidende taler enda mer for en roligere dag i uka synes jeg. Fysisk arbeid reagerer jeg ikke på.
En annen ting er kveldsarbeid i uka. Tidligere i uka begynte en nabo å pusse ned møblene sine etter 21.30, rett utenfor flere soverom hvor man vet at barn ligger og sover med vidåpne vinduer. Det synes jeg var litt merkelig, men så tilhører jeg etter foreløpig poll de mer konservative når det gjelder bråk.