Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 21:38   #101
tutta
Passiv

Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Noe jeg lurer på er hvorfor det er langt mer allergier i Norge enn andre land? Har på følelsen av at nesten alle jeg kjenner har en eller allergi eller intoleranse.( Her i Ned. Antiller hvor jeg bor, eksisterer nesten ikke allergi, men derimot har hver og annenhver diabetes.) Noen som har noe forskningsfakta på det? Skulle vært artig å lese noen teorier og tanker om det. Er det klimaet? All kumelken vi drikker? All fisken vi spiser? Alt sukkeret vi spiser? Alt brødet vi spiser? Er det andre årsaker? Stress? For lite søvn?

Tror helt klart det er en sammenheng mellom kostholdet vårt her i Norge og allergier.
Spennende å se om noen har noen teorier på dette

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:38   #102
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er at alt er for sterilt. Dermed tåler vi ingen lite.
Vi skal ikke så langt sørover i Europa før vi ser en helt annen bakteriekultur. Mange som reiser til syden må ta alle slags forhåndsregler, medisiner, magetabeletter osv. Men folk blir da født i andre land også. De vokser da opp, de også.

Nå får jeg sikker i mot meg at det er mye sykdom rundt omkring. Men nå er det snakk om at det er vi som er syke, ikke de andre.

Gammel 13-11-06, 21:39   #103
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det vet du ikke. Det anbefales å vente med kumelk til barn helt til de er i slutten av første leveår, og selv da i små mengder. Dette er kostholdsråd som gjelder alle barn, og ikke bare de som er utsatt for allergier.

Jeg redigerer meg selv: det er snakk om en liten smak, og det er mest sannsynlig ikke skadelig for de fleste barn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:39   #104
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

En annen ting jeg lurer på (og som jeg ikke vet noe om) er hvorfor man fraråder å gi barn fisk før fylte 1 år (pga. faren for allergier), når man samtidig anbefaler tran?

Du, tutta, har jo utdannelse innen dette, hva tror du?

Gammel 13-11-06, 21:40   #105
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg tror det er at alt er for sterilt. Dermed tåler vi ingen lite.
Vi skal ikke så langt sørover i Europa før vi ser en helt annen bakteriekultur. Mange som reiser til syden må ta alle slags forhåndsregler, medisiner, magetabeletter osv. Men folk blir da født i andre land også. De vokser da opp, de også.

Nå får jeg sikker i mot meg at det er mye sykdom rundt omkring. Men nå er det snakk om at det er vi som er syke, ikke de andre.

MS finnes f.eks ikke i sydligere strøk, det er omtrent ingen tilfeller, kun her i nord.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:41   #106
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Det er ingenting som heter atopiske sykdommer.

Nåvel?

astma, allergi og eksem er alle atopiske sykdommer.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:43   #107
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

MS finnes f.eks ikke i sydligere strøk, det er omtrent ingen tilfeller, kun her i nord.

MS finnes også mest langs kysten etter hva jeg forstår. Jeg tror ikke den gåten er løst. Det er jo en del sykdommer etter atomspregningene på Colahalvøya. Det kan tenkes det har noe med saken å gjøre. Alt var så hemmelig.

Jeg mener også å ha hørt at astma ikke er utbredt i Asia. Men innvandrere får det her i landet.

Gammel 13-11-06, 21:44   #108
tutta
Passiv

Standard

En annen ting jeg lurer på (og som jeg ikke vet noe om) er hvorfor man fraråder å gi barn fisk før fylte 1 år (pga. faren for allergier), når man samtidig anbefaler tran?

Du, tutta, har jo utdannelse innen dette, hva tror du?

Nå stikker jeg hode inn i løvens hule; jeg anbefaler ikke tran fordi de ofte er av dårlig kvalitet Det må du nesten spørre en helsesøster eller lege om Jeg anbefaler udos choice eller linfrøolje. For meg går det på at tarmen er uferdig og har problemer med å spalte.

Lukter ny diskusjon..........

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:45   #109
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Det er ingenting som heter atopiske sykdommer.

joda, det er det det så!

Gammel 13-11-06, 21:45   #110
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hvor gammel er Jørgen da? Min eldste drakk kaffe med sin mormor, de skålte og koste seg. Han fikk bittelitt kaffe med masse melk nå og da på besøk.
Dette var fra han var ca 1,5 år. Kan ikke tenke meg det var farlig, derimot fikk han et hyggelig minne med mormoren sin. Men det er nå forskjell på en liten kopp med litt kaffe og mest melk, enn å helle nedpå en hel caffe latte.

Liten avsporing, men dette opplevde jeg i barnehagen til P. P skulle til legen og jeg hentet tidligere enn vanlig. Når jeg titter inn i det ene rommet i barnehagen sitter en av de ansatte i barnehagen og heller caffe latte i kaffeserviset til barna og en liten jente sitter med en svær skje med masse "melkeskum" i hånden. Et av barna holder frem en hånd og sier: "mære" og den ansatte lar ettåringen drikke av kaffekoppen sin.

Jeg er sikker på at ingen i barnehagen har sett meg så lang i maska som jeg var akkurat da....

Kan kanskje tilføye at dette er en småbarnsavdeling for barn mellom 0-2 år.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:46   #111
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

MS finnes også mest langs kysten etter hva jeg forstår. Jeg tror ikke den gåten er løst. Det er jo en del sykdommer etter atomspregningene på Colahalvøya. Det kan tenkes det har noe med saken å gjøre. Alt var så hemmelig.

Nei, den gåten er ikke løst. Merkelig at vi har en god del sykdommer her som ikke omtrent ikke er utbredt andre steder. Det kan ha med klima, kosthold m.m å gjøre, men også det at andre land ikke har forsket like mye på dette, at det er dårligere rapporteringsystem og andre faktorer som gjør at vi har høyere tall.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:49   #112
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Liten avsporing, men dette opplevde jeg i barnehagen til P. P skulle til legen og jeg hentet tidligere enn vanlig. Når jeg titter inn i det ene rommet i barnehagen sitter en av de ansatte i barnehagen og heller caffe latte i kaffeserviset til barna og en liten jente sitter med en svær skje med masse "melkeskum" i hånden. Et av barna holder frem en hånd og sier: "mære" og den ansatte lar ettåringen drikke av kaffekoppen sin.

Jeg er sikker på at ingen i barnehagen har sett meg så lang i maska som jeg var akkurat da....

Kan kanskje tilføye at dette er en småbarnsavdeling for barn mellom 0-2 år.

Den var litt drøy, personalet skal ikke bestemme sånn smaksprøver, samtidig tror jeg ikke jeg hadde gjort et nummer ut av det. Som sagt tror jeg det ikke er skadelig, spesielt ikke over 1 år så lenge det ikke er på daglig eller regelmessig basis. Men du kan kanskje ikke vite om dette var daglig kost der

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 21:57   #113
tutta
Passiv

Standard

Min sønn på 15mnd drikker ikke kumelk. Men får smake på og spiser litt is Skyldes selvfølgelig at jeg mener at kumelk er for kalver

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:58   #114
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Noe jeg lurer på er hvorfor det er langt mer allergier i Norge enn andre land? Har på følelsen av at nesten alle jeg kjenner har en eller allergi eller intoleranse.( Her i Ned. Antiller hvor jeg bor, eksisterer nesten ikke allergi, men derimot har hver og annenhver diabetes.) Noen som har noe forskningsfakta på det? Skulle vært artig å lese noen teorier og tanker om det. Er det klimaet? All kumelken vi drikker? All fisken vi spiser? Alt sukkeret vi spiser? Alt brødet vi spiser? Er det andre årsaker? Stress? For lite søvn?

Dette lurer jeg også på. Det blir jo bare mer og mer allergier blant barn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:00   #115
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Jeg anbefaler udos choice eller linfrøolje. For meg går det på at tarmen er uferdig og har problemer med å spalte.

Lukter ny diskusjon..........

Er det omega3 i det?

Gammel 13-11-06, 22:04   #116
tutta
Passiv

Standard

Er det omega3 i det?

Ja,Udo's choice inneholder omega 3,6 og 9

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:06   #117
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Jeg trodde det av fiskeoljen som var viktig. Man lærer noe nytt hele tiden.

Gammel 13-11-06, 22:08   #118
tutta
Passiv

Standard

Man lærer noe nytt hele tiden.

Jepp,man lærer så lenge man lever

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:08   #119
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må i denne diskusjonen si meg enig med Lykkeliten og Elin.

Det er himmel og hav mellom en liten smakebit og å spise endel.
Om man det skal være sååå galt å la en liten unge få smake en sleik av isen, pga melk så hva med MME da? Det er jo basert på kumelk......

Jeg tror det er veldig positivt å la barn få smake på ting når de selv viser interesse for det. Er de vant til å smake på nye ting, tror jeg det er en nysgjerrighet som følger de når de blir større.
Men selvsagt alt med måte, og de med allergi o.l i familien tar selvsagt hensyn til det.

Gammel 13-11-06, 22:09   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Udos Choice inneholder ikke EPA, DHA og disse stoffene som er så viktige, som vi bare får fra fisk. Jeg vil heller ikke ta i vanlig tran med tang engang, men det finnes renere og bedre fiskeoljer på markedet som fint kan brukes. Her har det gått i Arctic tran med naturlig appelsinaroma, og Eskimo 3 Kids, begge fra helsekosten og best i test på renhet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.