Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Madam Mim

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-06, 01:45   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Pil

Madam Mim

Jeg har en kjempe utfordring til deg

Jeg sliter veldig med vekten og matlysten når jeg ammer. Forrige ammeperiode gikk jeg ned alt for mange kilo, og det var til slutt ingenting igjen av meg.
Nå er jeg i gang igjen, og vekten er snart like langt nede som forrige gang.
Dette sliter på meg, både fysisk og psykisk.

Jeg har to alternativer:

• Slutte å amme (noe jeg VIRKELIG IKKE ønsker å gjøre)
  • Legge om kostholdet
Jeg ønsker å lande på punkt 2, men er selv veldig dårlig på mat og kosthold.
Trenger litt "dra-hjelp" for å komme igang.

Vet det finnes mat som kan øke apetitten, men jeg aner ikke hva.
Jeg trenger også spise veldig næringsrik mat, da jeg har kronisk vitaminmangel.
Tar vitminpiller, men trenger spise sunn mat også.

Maten her hjemme er ganske tradisjonell. Kjøttkaker, kylling, fisk o.l.
Jeg er veldig glad i agurk, tomater, paprika o.l, men ikke varme grønnsaker. Skjønner jo at det er dumt for meg, og ønsker omvendes der også.

Så, hvor begynner jeg?
En helomvending går nok ikke. Jeg må begynne i det små så jeg ikke mister motet.
Trenger spise mer riktig. Spiser jo helt feil når jeg har et godtesug uten like på kvelden.

Mener å ha lest et sted at du lærte mannen din å spise mer riktig...tar du utfordringen med meg også?

Tips fra alle matglade tas selvfølgelig imot med stor takk!!

Sist redigert av Avatar : 22-10-06 kl 01:47. Årsak: Fjernet noen e`er ;)
Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 13:25   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Madam Mim

Mange opplever å få økt appetitt av B-vitaminer. Bestefaren min tok ølgjær utrørt i vann i alle år, i helsekostbutikkene finnes det diverse b-vitaminsammensetninger. Ei venninne av meg sverger til noe som heter Mega-B-stress tror jeg det er.

Dette fant jeg da jeg googlet litt:

Tips til deg som sliter med matlysten (fra Apotek1):

• Varier maten!
  • Spis når du føler deg opplagt.
  • Spis mange små måltider i løpet av dagen.
  • Lag små porsjoner om gangen, og ha som mål at du skal spise opp alt.
  • Spis det du har lyst på – litt mat er bedre enn ingen mat!
  • Gjør det litt koselig ved matbordet. Tenn et stearinlys, pynt opp med en fin potteplante, legg på en duk.
  • Bruk gjerne smør/margarin på brød, toast, grøt, poteter, pasta, ris, saus og puddinger. På Apotek 1 får du kjøpt en dessertpudding som er litt mer kalori- og næringsrik enn vanlige puddinger. Denne finnes i mange ulike smaker.
  • Tilsett gjerne fløte, rømme og lignende til sauser og supper. På Apotek 1 kan du få kjøpt noe som heter berikningspulver . Dette er et smakløst pulver som du kan strø på/blande i både kald og varm mat. Denne gjør at maten blir mer energirik (beriket).
  • Tygg godt og ta pauser i løpet av måltidet.
  • Drikk 30-60 minutter før eller etter maten i stedet for til maten. På Apotek 1 kan du få kjøpt næringsdrikker som er mer nærings- og kaloririke enn vann eller vanlig juice. De finnes i mange smaker.
  • Bruk forskjellige marinader, ferske urter og krydder. Dette gjør ofte maten litt mer spennende. Pynt gjerne med fargerike grønnsaker.
  • Mellommåltider er viktig – du bør ha et lite lager av næringsrike snacks (for eksempel osteterninger, iskrem, nøtter, tørket frukt som rosiner, peanøttsmør med kjeks, melk og andre melkeprodukter).
  • Det er lurt å lufte godt ut før selve måltidet slik at frisk luft kommer inn i rommet. Frisk luft gir bedre matlyst.
  • Forsøk lett fysisk aktivitet mellom måltidene, for eksempel en liten spasertur.
  • Fargerike matretter kan skjerpe matlysten.
  • Spis sammen med noen. Appetitten blir ofte bedre i selskap med andre.
Ta en kikk her på side åtte-ti.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:44   #3
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her var denne tråden ja
Nenne, takk for tips. Det pulveret skal prøves ut

Gammel 13-11-06, 11:30   #4
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rapsolje i f.eks yoghurt vil hjelpe deg. Det høres litt ekkelt ut, men smaker ingenting og du vil ikke merke det om du rører det inn. Det vil gjøre at du ikke fortsetter raser ned i vekt.

Gammel 13-11-06, 11:36   #5
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan går det med deg nå?

Håper du har fått opp matlysta litt

Gammel 13-11-06, 16:32   #6
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Hvordan går det med deg nå?

Håper du har fått opp matlysta litt

Takk, men nei... Jeg spiser fordi jeg må.
Det eneste jeg spiser med glede er middag. Det smaker fortsatt veldig godt!

Gammel 13-11-06, 16:33   #7
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ginger2, her.

Rapsolje i f.eks yoghurt vil hjelpe deg. Det høres litt ekkelt ut, men smaker ingenting og du vil ikke merke det om du rører det inn. Det vil gjøre at du ikke fortsetter raser ned i vekt.

Takk! Det skal prøves!

Gammel 13-11-06, 16:38   #8
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Har du vurdert lavkarbo-kosthold? Det brukes ofte for å gå opp i vekt og absolutt ikke bare av de som vil gå ned i vekt

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:53   #9
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Har du vurdert lavkarbo-kosthold? Det brukes ofte for å gå opp i vekt og absolutt ikke bare av de som vil gå ned i vekt

Takk. Det skal jeg søke opp og lese om

Gammel 13-11-06, 17:09   #10
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Titt gjerne på lavkarbo.no

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 18:56   #11
Nå også i farger

Standard

Ginger2: Denne rapsoljen... Jeg har en som heter Odelia i kjøleskapet. Er den brukenes?

Har ikke så greie på sånt jeg

Gammel 13-11-06, 19:06   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 633
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Odelia er en bra rapsolje. Bar pass på at den er kaldpresset.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 19:23   #13
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Kanskje du kan ta kontakt med en type pasientorganisasjon? Kreftforeningen eller LHL. Jeg vet at LHL selger kokebøker, mulig at det der er tatt hensyn til at folk som er syke ofte ikke har så god matlyst.

Lykke til!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 19:25   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Bringebær smoothie: litt bringebær, 1-2 rå egg, og en desj god rapsolje og litt sukker/sukkererstatning. Vekker alltid appetitten hos meg.. ikke søt men likevel forfriskende.. jeg pleier å lage den så tykk at den spises med t-skje. mye bedre enn å drikke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.