Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 09:02   #1
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, det er det jeg lurer på også. :undrer Jeg sier da ikke "nå var du flink" uten å utdype det litt nærmere. Og har det ikke noe med "flinkhet" å gjøre, så bruker jeg heller ikke ordet "flink". Så jeg ser egentlig ikke helt problemet. For meg personlig blir dette nesten en litt konstruert problemstilling.

Problemet er kanskje at du ikke har definert ros som mer enn ... ros? Hvilken funksjon har det for deg? Hvorfor gjør du det? Hvordan gjør du det? Hva er hensikten? Hva er barnets utbytte? Hva betyr ros for deg, sånn egentlig?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:39   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Problemet er kanskje at du ikke har definert ros som mer enn ... ros? Hvilken funksjon har det for deg? Hvorfor gjør du det? Hvordan gjør du det? Hva er hensikten? Hva er barnets utbytte? Hva betyr ros for deg, sånn egentlig?

Kanskje det er jeg som har litt vanskelig for å skille mellom ros og anerkjennelse. Jeg er ikke vant til "innholdsløs" ros. Selvfølgelig vet jeg at det "så flink du er" kan være noe man bare lirer av seg, men det er ikke noe jeg har erfaring med. Nå sier jeg "nå var du flink til å ... " til fireåringen min i mange tilfeller der jeg kanskje ville uttrykt meg annerledes til storebroren da han var på samme alder. Det går jo tross alt ut på å finne former for tilbakemelding som barnet forstår. Av og til tror jeg dessuten at vi alle kan trenge litt "tom" ros, når alt går på tverke og vi synes veldig synd på oss selv. Da er ikke konstruktive tilbakemeldninger alltid det som hjelper mest.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:48   #3
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det går jo tross alt ut på å finne former for tilbakemelding som barnet forstår. Av og til tror jeg dessuten at vi alle kan trenge litt "tom" ros, når alt går på tverke og vi synes veldig synd på oss selv. Da er ikke konstruktive tilbakemeldninger alltid det som hjelper mest.

Det tror jeg er veldig riktig, Divine. Jeg har tenkt litt mer på dette, og motsier kanskje meg selv her, men jeg tror at spesielt for mindre barn, kan et oppmuntrende og positivt tonefall av og til være tilstrekkelig motivasjon og tilbakemelding.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.