Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 10:29   #41
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Vil det si at alle barn født utenfor kongehuset kan leve det livet de ønsker? Neppe

De har en valgfrihet til å gjøre det de ønsker, eller forsøke å gjøre det de ønsker. For de kongelige ligger allerede arbeidsoppgavene klare, og oppdragelsen og utdannelsen er rettet mot denne rollen.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 11:55   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så lenge kronprinsparet og kongeparet ikke finner på de aller verste sprellene så kan de bare bli. Men grensen for hva de kan finne på før kongehuset bør avskaffes finnes.

Det du skriver her er av typen utsagn som gjør at jeg ønsker at kongehuset skal anskaffes. Barna fødes inn i en familie hvor de da ikke kan følge sin livsvei, men på mange måter er bundet på hender og føtter. Ikke skal de kunne velge utdannelsen de ønsker, ikke skal de kunne velge partneren de ønsker, og ikke får de lov til å avgi stemme ved valg. Det siste synes jeg nesten er det verste. Nå har det norske kongehuset vært ganske rebelsk når det gjelder mange av de forventningene man har til kongelige, og det synes jeg er et sunnhetstegn. At de i tillegg er ganske politiske i sine utspill er vel strengt tatt et kraftig brudd mot kongelig etikette, men jeg synes det sier litt om hvor feil det blir at vi skal ha en gallionsfigurfamilien som ikke skal få lov til å mene noe som helst og bare være samlende. Det er umenneskelig og umulig.

Jeg har vel blitt mer kongevennlig de siste årene, nettopp fordi jeg synes det er litt kult at de kongelige i større grad velger sine veier og engler og partnere og i det hele tatt. Jeg synes de synliggjør problematikken ved å ha et kongehus, og de tradisjonsrike forventningene. Det blir spennende å se hva som skjer videre. Jeg ønsker kongefamilien alt godt, men håper å se at monarkiet blir avskaffet i løpet av livet mitt.

Gammel 21-05-08, 12:08   #43
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Jeg lurer på om det hadde kommet flere seriøste politikere på banen om de hadde måttet kjempe for presidentskap? Sånn som det er idag ser jeg ikke en god kanditat til å fylle den rollen. Uansett så syns jeg det er på høy tid å gjøre noe med kongehuset og monarkiet.

Vi kunne hatt en modell som lignet mer på Island sin, altså at statsministeren fortsetter å være øverste politiske leder, og så har vi noen som er hyggelige og flinke med snorklipping og slikt til å være president. Det trenger ikke å være en toppolitiker. Jeg stemmer f.eks på Odd Børretzen og ville heller hatt han på evenementer enn kongefamilien, som jeg ikke synes hverken virker spesielt hyggelige eller gjennomtenkte.

Gammel 21-05-08, 12:12   #44
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg stemmer f.eks på Odd Børretzen og ville heller hatt han på evenementer enn kongefamilien, som jeg ikke synes hverken virker spesielt hyggelige eller gjennomtenkte.

Etter å ha blitt mint på Odd Børretzen sin bitre opptreden på Først og sist med laussnusen rennande nedover tennene i lunsjen, er eg ikkje udelt einig.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 12:18   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Etter å ha blitt mint på Odd Børretzen sin bitre opptreden på Først og sist med laussnusen rennande nedover tennene i lunsjen, er eg ikkje udelt einig.

Hehe, det så jeg ikke. Men om han var konge, og gjorde sånne ting, så hadde vi ihverfall blitt kvitt ham etterhvert. Tenk på det: Vi kommer til å ha 60 år med Mette-Marit, om Haakon Magnus blir konge. Jeg synes seriøst at vi må slutte med det tullet der.

Om vi plutselig blir nostalgiske og trenger et eller annet menneske til å stå i ro, være pen og si dumme ting så har vi da alltids Morten Harket og Dorthe Skappel.

Gammel 21-05-08, 12:18   #46
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Hva er verst, monarki eller rennende snus? Jeg er nesten tilbøyelig til å si monarki.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 12:21   #47
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Om vi plutselig blir nostalgiske og trenger et eller annet menneske til å stå i ro, være pen og si dumme ting så har vi da alltids Morten Harket og Dorthe Skappel.

Du vet å provosere! Nei, takke meg til Fabian Stang.

Gammel 21-05-08, 12:22   #48
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Eh... det står at jeg har sitert annemede, men jeg siterte da vitterlig Esme?

Gammel 21-05-08, 12:54   #49
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Det er jo ikke humor, det er nærmest en norm. Mange hytteeiere har kongefamilien på do.

Mange hadde det på utedoene ja. Jeg fniser av at svigermor har hengt dem opp på det nye innendørs badet på hytta.

Gammel 21-05-08, 13:06   #50
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hehe, det så jeg ikke. Men om han var konge, og gjorde sånne ting, så hadde vi ihverfall blitt kvitt ham etterhvert. Tenk på det: Vi kommer til å ha 60 år med Mette-Marit, om Haakon Magnus blir konge. Jeg synes seriøst at vi må slutte med det tullet der.

Flott at så mange synes vi må avslutte monarkiet - så hvorfor er det ikke et eneste politisk parti som gjør noe med det? Nå er vi i ferd med å skille ut kirka fra staten - nå er det på tide at vi sørger for å avslutte kongehus-tullet også.

Vi må stole mer på vår sunne fornuft enn på magefølelsen (om at kongehuset er tradisjon og koZZZelig) - og begynne å gjøre noe med det!

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 13:07   #51
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme

Som sagt; Jeg er for monarki.

Gammel 21-05-08, 13:10   #52
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det du skriver her er av typen utsagn som gjør at jeg ønsker at kongehuset skal anskaffes. Barna fødes inn i en familie hvor de da ikke kan følge sin livsvei, men på mange måter er bundet på hender og føtter. Ikke skal de kunne velge utdannelsen de ønsker, ikke skal de kunne velge partneren de ønsker, og ikke får de lov til å avgi stemme ved valg. Det siste synes jeg nesten er det verste. Nå har det norske kongehuset vært ganske rebelsk når det gjelder mange av de forventningene man har til kongelige, og det synes jeg er et sunnhetstegn. At de i tillegg er ganske politiske i sine utspill er vel strengt tatt et kraftig brudd mot kongelig etikette, men jeg synes det sier litt om hvor feil det blir at vi skal ha en gallionsfigurfamilien som ikke skal få lov til å mene noe som helst og bare være samlende. Det er umenneskelig og umulig.

Jeg har vel blitt mer kongevennlig de siste årene, nettopp fordi jeg synes det er litt kult at de kongelige i større grad velger sine veier og engler og partnere og i det hele tatt. Jeg synes de synliggjør problematikken ved å ha et kongehus, og de tradisjonsrike forventningene. Det blir spennende å se hva som skjer videre. Jeg ønsker kongefamilien alt godt, men håper å se at monarkiet blir avskaffet i løpet av livet mitt.

Mener du avskaffes kanskje?
Jeg synes forøvrig at grensen for at monarkiet bør avskaffes nærmer seg for hver dag, på samme måte som at tiden for at kirken skal skilles fra staten nærmer seg. (Uten sammenligning forøvrig.)

Jeg ser gjerne at monarkiet avskaffes i min levetid, men jeg er usikker på hvem som skal overta. Eller holder det med en statsminister i dette lille landet kanskje?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 13:11   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

In å være for kongehuset? I min krets, som jeg regner for å være rimelig up to date, er til og med Høire-velger-vennene mine negative, kritiske, eller uttalte motstandere av kongehuset.

Har noen sett giljotinen?

Gammel 21-05-08, 13:17   #54
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg mente avskaffes annemede.

Gammel 21-05-08, 21:41   #55
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og jeg som trodde ironien var åpenbar.

Beklager. Jeg får unnskylde meg med at 1: Det var tidlig på morgenen og 2: Å ironisere over dette er som å navigere i et ukultivert minefelt; alt for mange kaster all fornuft på båten, og begynner å mene veldig rare ting så snart noen stiller spørsmål ved monarkiet. Det vises jo i denne tråden også; personer som har erklært seg godt til venstre i det politiske landskapet i Norge, og som definitivt stemmer på republikanske partier, syns det er greit med monarki fordi arveprinsen er en "kjekk kar". Reality check: kongefamilien er styrtrike upper class twits, omgangskretsen deres er i stor grad korrupte milliardærer som dem selv, dere ville ha hatet dem om det ikke var for glasstøffelmystikken de får som følge av dustetitlene sine.

Ben "ain't a human being" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:05   #56
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Som sagt; Jeg er for monarki.

Mee too Men det er mulig fordi jeg er så tradisjonell og at jeg liker historikken og symbolet som Kongehuset står for. Lurer forresten på hva tyskere skal lese om i ukebladene sine (og forøvrig de norske) om Kongehuset avskaffes.

Burde vært laget en poll for eller imot kongehuset?

Gammel 22-05-08, 11:57   #57
TBM
Passiv

Standard

Uansett om mange her på FP mener at det ikke er "in" å være for kongehuset, mener jo dessverre de fleste av våre folkevalgte det motsatte:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2439042.ece

Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 12:20   #58
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser heller ingen grunn til at et demokrati skal ha et monarki på toppen. Stillinger/posisjoner skal ikke gå i arv etter min mening.

Alternativ måte å skaffe president på:
Det arrangeres presidentlotteri, der alle interesserte får ett lodd. Den som vinner får være president, klippe snorer og herje rundt på slottet i en viss periode (et par år?). Så enkelt kan det gjøres.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 12:32   #59
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine kongehuset.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.