Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.
Det er liksom litt sånn: "Jeg er din kvinne og din eiendel nå og selfølgelig tar jeg ditt navn, samtidig som jeg underkaster meg deg og vil gjøre alt for å tilfredstille deg" . Hm, kanskje jeg er mere feminist enn jeg har trodd?
Det er mulig du er mer feminist enn du trodde. Men du er jammen meg ikke så rent lite fordomsfull og unyansert heller. Det må være noe av det verste jeg har lest på lenge.
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
De fleste av kvinnene her har nok gjort ting som på samfunnsnivå ikke ganger kvinner og likestilling; jobbet deltid, tatt mesteparten av foreldrepermisjonen alene, vært hjemmeværende ubetalt osv. Selv om man er hardbarket feminist eller likestillingsforkjemper. Det må da gå an å se at de valgene man selv tar er med å påvirke likestilling, selv om er fornøyd med valget man har tatt og ikke angrer? Det er noe med to tanker i hodet på en gang.
Det er forskjell på å innse at det man gjør ikke gagner likestillingen på samfunnsnivå og det å måtte bekjenne at ens handlinger diskvalifiserer for å kalle seg feminist. Det er det jeg sitter igjen med følelsen av her. Som Teofelia skrev i begynnelsen av tråden så synes hun det er pussig å kalle seg feminist og å ta mannens etternavn. Og flere stemmer i. Det er den biten jeg reagerer på. Det finnes så fantastisk mange grunner til at man gjør som man gjør. Jeg vet hvorfor jeg har gjort som jeg har. Og vil egentlig ha meg frabedt å måtte bli stilt til veggs av den grunn. På samme måte som jeg ikke stiller andre kvinner til veggs for at de ikke jobber fulltid, velger seg et lavstatusyrke mens mannen ikke gjør det osv.
|