Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 22:32   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Politisk ukorrekte barnesanger?

En del av de barnesangene vi lærte som små (i hvert fall jeg), har vel blitt litt politisk ukorrekte i dagens flerkulturelle Norge. Jeg bor i en av Oslo's veldig flerkulturelle bydeler, og en del sanger passer kanskje ikke så bra her.

Sanger som jeg tenker på da er f.eks. Haba;
Det var en gang et troll - Det var en gang et troll Som likte rock 'n roll - Som likte rock 'n roll Det var et rocketroll - Det var et rocketroll
Som kunne telle til tolv - Som kunne telle til tolv Og synge; haba haba ha ba
Haba haba haba, å å å je e e

En liten negergutt - En liten negergutt Pakka sammen krutt - Pakka sammen krutt
Til en kjempe kinaputt - Til en kjempekinaputt Men så sa det bare futt - Men så sa det bare futt Og han sa; ha ba haba haba
Haba haba haba, å å å je e e

Mikke mikke mus - Mikke mikke mus Bodde i et hus - Bodde i et hus
Han hadde boller og brus - Han hadde boller og brus Men så kom det en pus - Men så kom det en pus
Og han sa; haba haba haba
Haba haba haba å å å je e e

En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser
Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser Sier; haba haba haba
Haba haba haba å å å je e e

Aha ha ha, aha ha ha Ahi hi hi, ahi hi hi Aho ho ho
Aho ho ho
Og hutte tutte tu Og hutte tutte tu Og haba haba haba
Haba haba haba å å åje e e e

Og så har vi også Hottentott, og Vesle Sambo fra Mambostammen.

Synger dere disse sangene for barna deres? Endrer dere kanskje på disse ordene jeg har uthevet i Haba Haba, eller synger dere den som den er? Barna mine synes denne sangen er veldig fin, og har den på flere cd'er, og jeg synger den ofte sammen med dem. Men jeg vet ikke om jeg kommer til å synge alle versene utenfor hjemmet, og tenker vel litt på om det kan bli oppfattet negativt av barn og foreldre av barn i barnehagen/skolen hvis barna våre synger dem der.

Skal man droppe disse sangene for å la være å støte folk som har utenlandsk opprinnelse, eller skal vi være stolte over sangene vi har bært med oss i mange år og så må de bare tåle det?

Gammel 13-03-09, 22:35   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Nei. Jeg synger ikke de sangene for ungene. Men hvis de plukker dem opp et annet sted kommer jeg på ingen måte til å nekte dem å synge dem hjemme.

Min far har en cd med Torbjørn Egner sanger, så jeg vet at de jevnlig "utsettes" for sangen om Sambo fra mambostammen uten at jeg gidder å legge inn noen protest på det.

Gammel 13-03-09, 22:37   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Den skumleste er og blir den sangen om den veldig happy familien med alle barna som spiller forskjellige instrumenter.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:36   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Den skumleste er og blir den sangen om den veldig happy familien med alle barna som spiller forskjellige instrumenter.

Ja, den er creepy!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:01   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hvilken er det?

Gammel 14-03-09, 09:12   #6
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva for en sang er dette?

Gammel 14-03-09, 09:35   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=Inagh;1544297]

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Ellers som jeg har hørt i det siste:

"Lille kattepus, hva sa du da?
Jeg vil bo hos pappa'n min!"

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 12:22   #8
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maiden, her.

Hva for en sang er dette?

DEN GLADE FAMILIE

I louisegate 2
Har vi leilighet.
Der er aldri fred og ro
Som du kanskje vet.
Vi er ni med stort og smått,
Her er stua full.
Det er liv hos oss
Fra klokka seks til klokka null!

Vi har tre rom og kjøkken og bad,
Her står senger på rekke og rad.
Her er kroker til klær
Og en stol til oss hver,
Her er plass nok til alle som er!
Vi er Trine og Truls - og så Per
Og Kristine som spiller på klaver.
Her er Lise og mor og en bror fra i fjor
Og så far og så Ellinor.

Det er strev for mor og far,
Men de bare ler.
De er glad for oss de har
Og vil helst ha flere.
Derfor har vi fått oss hund
Og en liten katt
Og en pen kanarifulg
Som synger dag og natt!

Og når far kommer hjem klokka fem (hurra der er far)
Myldrer hele familien hans frem (far hva er det du har?)
Og han hilser på hver
Og på mamma især,
Og så teller`n hvor mange vi er. ( her er jeg pappa)
”Der er Trine og Truls- og der er Per
Og Kristine som spiller på klaver,
Der er Lise og mor
Og han småen fra i fjor,
Og se der har vi Ellinor! (morn pappa)

Alle sammen hjelper til,
Det er klart vi må,
Vi vasker opp og renser sild
Og passer på de små.
Mor syns det er greit å ha
Sånn en diger flokk,
Men det er et strev og steke pannekaker nok!

Og når alle har satt seg til bords ( deilige pannekaker mamma)
Er det vanskelig å komme til ords, ( få en pannekake til`a)
Alle prater og ler og
Forsyner seg mer,
Og tilslutt er det sletts ikke flere (er det ikke fler?)
Og se Per som er storspist og lang
Spiste fjorten pannekaker på engang.
”Mange stekte du?” spør bror,
”Åtti fire,” svarte mor.
”Å det var mange!”, sa Ellinor.

Ellinor er glad i jazz,
Spille klarinett.
Trine spiller kontrabass,
Det er ikke lett.
Per har trommer, Truls fagott,
Jeg er best i sang.
Og det låter ganske flott
Når alle går i gang:

Ja ja ja-tja tja tja – how how how!
If you know how I love you my love!
I love you , you love me,
You love me , I love you,
Ja ja ja-tja tja tja-tsju tsju tsju!
Det er fint!Det låter flott, ikke sant?
Men så hender det også iblant: BANK BANK BANK
”Unnskyld det er meg som bor nedenunder,
Dere kunne ikke være så snill og spille litt mer dempet. Jeg får ikke sove!”
”Jo da herr Fredriksen, det skal vi gjøre!”
(sangen fortsetter litt mer dempet)
I love you, you love me
You love me, I love you,
Ja ja ja – tja tja tja- tsju tsju

Gammel 14-03-09, 10:44   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja det er jeg totalt og fullstendig enig i. Og så henger den seg så fast... Og Kristine som spiller på klaver tam-tam-tam-tam-...Den musikalske familie. Uff.

Når det gjelder vesle Hoa, så syns jeg det er en sang om en ekte helt. *Grundig analysert på vei til og fra barnehagen hver dag i en måned*

Sist redigert av Hondacrv : 14-03-09 kl 10:49.
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 10:50   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knutsen og Ludvigsen bruker ordet neger i flere sanger. Akkurat nå kommer jeg bare på "Jeg synger fistel og Ludvigsen er negerbass".

Gammel 14-03-09, 11:58   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke noe særlig forhold til disse sangene. Sanger av denne typen kunne jeg ikke tenke meg å synge for ungene og det er en del andre sanger jeg lærte i oppveksten som jeg heller ikke kunne tenke meg å synge. Et av mine barneskoletraumer var lærerens forkjærlighet for oppdragelsessanger. "Nei nei gutt, dette må bli slutt. Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua. Glemte du det rent. Det var ikke pent." "Da klokka klang" frembringer også grøsninger. Ang. politisk ukorrekt så tok jeg meg selv i å sensurere da jeg leste en av mine bøker fra barndommen for ungene. En bok jeg ikke sensurerer, men hvor eldstemann viser sin politiske korrekthet er boka hvor Albert Åberg må lete etter pappas yndlingspipe. Eldstegutten stilte seg meget spørrende til moralen i boka. "Mamma VET de ikke hvor farlig det er med røyk?"

Her går det i Albert Åberg daglig for tiden, og man merker at det har gått noen år. Pipa konstant i munnen og saft på senga. Jeg sensuerer heller ikke, selv om jeg var veldig fristet til å jukse litt og kalle saften for vann. I all hovedsak er vel Albert Åbergbøkene rimelig radikale, antar at det ikke var veldig mange fedre med aleneforeldreansvar på 70-tallet eller når det nå var de bøkene kom.

Gammel 14-03-09, 18:25   #12
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 21:01   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Den er virkelig helt forferdelig ja!

Gammel 15-03-09, 12:07   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

INGEN her som kan skrive hva denne sangen heter, eller noe? Jeg er jo så nysgjerrig!

Gammel 15-03-09, 12:10   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

INGEN her som kan skrive hva denne sangen heter, eller noe? Jeg er jo så nysgjerrig!

Den glade familie. Her kan du høre den om igjen og om igjen: http://www.mic.musikkonline.no/shop/...=HANNE%20KROGH

Gammel 15-03-09, 12:44   #16
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

La inn teksten i går eg. Ligg i eit innlegg litt tidlegare i diskusjonen her...

Gammel 15-03-09, 12:55   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

La inn teksten i går eg. Ligg i eit innlegg litt tidlegare i diskusjonen her...

Åh. Nå fant jeg den. Hva er skummelt med den sangen?

Gammel 15-03-09, 13:31   #18
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, hvorfor er den så skummel?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 13:34   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Freaky überprektig.

Gammel 13-03-09, 22:42   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sang faktisk om den lille kjøreturen for jenta mi i stad, og tok meg plutselig i å synge "negergutt" eller "negermann" (litt usikker på teskten). Tenkte ikke på det da jeg begynte med "lille jumbo, vesle sambo og amandus dokkemann".

Jeg sang ikke mer enn ett vers.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.