|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Kan noen forklare meg det? Mulig at det er en logisk grunn for det, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de får betalt per navn uten å gjøre noe.
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?det kan du jammen lure på. Jo fler navn, jo mer håpløst å få time når du trenger det - jo mer tjener legen. Det burde være visse krav stilt til en fastlege, krav til service og ventetider osv, men det har jeg aldri funnet ut av, enda jeg har prøvd.
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Da går man vel på legevakten? Jeg får som regel hastetimer om jeg trenger det og ringer tidlig nok på dagen, men ellers blir jeg henvist til legevakten og det fungerer fint det og. Nå hører jeg TAKK GUD ikke lenger til Stavanger legevakt da, da hadde det jo vært verre.
|
|
|
#4 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?joda, men så kommer man på legevakten, da blir de sure for at du ikke har vært hos fastlegen. Jeg er klar over at det er en mulighet, men vi har valgt å kjøpe oss ut av legevaktkøen.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva når legevakten ikke åpner før kl 16.00 da
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Hensikten er vel nettopp å sikre seg at ingen leger kan ha mange, mange tusen faste pasienter, slik at du skal få den som kjenner deg og sykehistorien din. Denne ulempen (for legene) har samfunnet tatt kostnaden ved. Dessverre er ikke systemet lagt opp til at man skal bli akutt syk, da må man gjerne til legevakt. Et godt tips er å ha fastlege i en gruppepraksis, da finner man som oftest akuttid hos en av legene der.
|
|
|
#7 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Hvorfor? Det finnes kun et svar på det; profesjonsmakt. Rett og slett. Lægeforeningen er sterk. Dette er en kamp de har kjempet og vunnet. Ingen annen yrkesgruppe har noe som kan sammenlignes.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Heismontører, flyveledere, politi. Det er mange yrkesgrupper som har mye makt, og vet å (mis)bruke den. |
|
|
|
#9 |
|
Tante Sofie
|
Nei, og det gjelder på flere områder. En venn av meg er overlege (kirurg) og har 400.000.- i tillegg. Noen yrkesgrupper som er i nærheten av lignende summer i tillegg til fastlønn? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Inludert bonus? Ikke uvanlig i mange bransjer. I faste tillegg er det naturligvis høyt. Og det er ikke noen hemmelighet at lege er et høytlønnnsyrke?
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Det kommer an på hva det tillegget er for noe. Er det vakttillegg?
|
|
|
#12 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Sånn på siden; vi får også alltid hastetimer (altså på ledige plasser i timeplanen hos vaktlegen, som ofte er fastlegen) når vi ringer tidlig om morgenen, men hva hjelper det når vi ALLTID må vente i minst 20 min etter avtalt tid for å komme inn??
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Det er jo fordi de tar inn hastetimer at det blir ventetid? Vi har heldigvis en fastlege der det er lett å komme inn om det er noe som haster, enten hos ham eller evt. hos en av de to andre legene på kontoret. Vi har aldri blitt bedt om å dra på legevakta om det er noe som tilsier time samme dag, hverken med barn eller voksne. Selvfølgelig er det kjedelig å vente, men jeg skjønner at det lett kan bli sånn. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng (vanskelig å få akutt-time, holder tidene - lett å få akutt-time, mye ventetid), men det ville ikke være så unaturlig om det var det? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener at det er fordi legen er dårlig til å planlegge. Det er fullt mulig å legge inn noen minutter/timer uten pasienter som er til akuttimer, telefoner osv.
|
|
|
|
#16 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Det blir veldig fort sprengt, ja. Og det er veldig vrient å beregne kor lang tid den enkelte konsultasjonen tar. Synes ikkje 20 minuttars ventetid er urimeleg, særleg ikkje om du er så heldig å få time på dagen hjå fastlege. Her må ein stort sett forholde seg til legevakt om ein må ha time på dagen, eller same veka for den del.
|
|
|
#17 |
|
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
De fastlegene jeg har jobbet med har lister som er delt opp i forskjellige typer timer; Vanlige timer til de som bestiller litt i forveien, akutt-timer som legesekretæren ikke har LOV å sette opp noen på før dagen det gjelder og noe som kalles uke-timer. De brukes til halv-akutte ting og legesekretæren har ikke lov å sette opp før det er innenfor 1 uke frem i tid.
|
|
|
#18 |
|
Skal rømme
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg syns det fungerer greit jeg. Har fastlege ved et legekontor med flere leger. Får alltid akutttime på dagen (evt. dagen etter) hvis noe haster, som regel hos vår fastlege, men har også fått hos en av de andre. 2-4 uker å vente på vanlig time, noe som er greit. Har ikke blitt spurt om å kontakte legevakta i vanlig åpningstid.
|
|
|
#19 |
|
intro
|
20 minutter er da ingenting!
|
|
|
|
#20 |
|
Har bakt søte kaker
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|