|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Er man personlig kristen så kan jeg til en viss grad skjønne det, men ellers så skjønner jeg ikke helt greia med konfirmasjon. Bortsett fra at det har blitt tradisjon. Hva er det egentlig man feirer ved en borgerlig konfirmasjon? At man har blitt stor? Er det bare det at det er hyggelig å samle slekta til lag eller hva er det? Jeg gjorde det jo selv og det var jo forsåvidt hyggelig, men ingen stor dag. Skjønte ikke greia da heller. Fikk mange gaver da og det var jo stas, men ellers ingen stor merkedag for min del. So tell me, hvorfor er det stas med konfirmasjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det lurer jeg også på. Vi har ikke tradisjon med konfirmasjon i vår slekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg syns det er en fin markering av overgangen mellom barn og voksen at man feirer ungdommen med en familiefest. Stas med stasdager.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Første store fest for komfirmanten. Overgang mellom barn og voksen. Fin tid å samle slekta på (når barnabarna er komfirmanter er det på tide å samles for å si det slik, da begynner gjerne besteforeldrene å bli gamle).
![]() |
#5 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Enig, det har vært en flott dag de tre gangene så langt vi har hatt konfirmasjon. Men akkurat det med overgang barn/voksen blir egentlig litt rart nå, siden det er så langt igjen til voksenlivet starter for en 14-15-åring i Norge i 2015. Sikkert annerledes på den tiden fjortenåringer dro på sjøen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg synes konseptet er fullstendig utgått på dato, og da særlig tidspunktet. Men jeg tror jentungen min kommer til å gjøre det likevel, og det er jo noe "alle" gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Off the map.
|
Jeg er enig. Det er mulig jeg "kjøper oss ut" - med et alternativ hun kan velge. Kul ferie eller noe. Vi får se. Vi har ikke hatt verken dåp eller navnedag heller.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() |
#9 |
WF: Sausnebbet
|
Poden er døpt, men konfirmerer seg humanistisk nå. Et gjennomtenkt og ærlig valg, som markerer det livssynet han kjenner seg hjemme med. Konfirmasjonsopplæringen har han hatt nytte og glede av, og han har alltid mye å fortelle fra undervisningen. Camp refugee var en krevende og lærerik opplevelse, som jeg tror han kommer til å ha med seg videre. Jeg tenker at dette er et av de første voksne valgene han skal gjøre, og synes det er fint å kunne markere overgangen fra barn til voksen med konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg konfirmerte meg fordi det var tradisjon, og for gavene. Mest for gavene, skal jeg innrømme. Jeg valgte kristelig fordi "alle andre skulle".
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Overgangsriter har vært vanlige i alle kulturer, uansett religion, eller mangel på en. Hvorfor mener du at konfirmasjon er riktigere for en personlig kristen enn andre?
![]() |
#12 |
|
Jeg sa mer forståelig og ikke riktigere. Nå er jeg som den ateisten jeg er på meget tynn is, men konfirmasjon er vel en bekreftelse av dåp? Og siden vi visstnok er født syndige så kan det for noen være viktig å gjennomføre ritualet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Nei det er helt feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
Jepp, dette. Jeg synes konfirmasjonsdagen til datteren min i fjor var en utrolig flott dag og jeg gleder meg til neste års begivenhet. Jeg synes det er fint å feire de fine ungdommene mine.
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi ser ikke bort fra at vi kan få litt av hvert her. De er ikke helt enige, og det er også helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg syns ikke selv det var en stor dag, men jeg syns konfirmasjonsdagen til min eldste niese var flott. Jeg syns de fortjener å feires på generelt grunnlag disse flotte tenåringene. Men jeg syns pengeflommen har blitt altfor voldsom må jeg innrømme.
![]() |
#18 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg er ikke konfirmert, og ser ikke hensikten.
![]() |
#19 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Enig. Jeg er ikke kristen og borgerlig konfirmasjon så jeg ikke poenget med. Av hele trinnet på ungdomsskolen (tre klasser) var vi to stykker som ikke konfirmerte oss, men det var likevel helt uaktuelt for meg å velge konfirmasjon bare fordi alle andre gjorde det. Jeg synes 18-årsdagen er både viktigere og mer stas. Og som Mjau synes jeg penge- og gaveflommen har tatt helt av (og jeg mistenker at antallet konfirmanter hadde sunket om man hadde sluttet med gaver).
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|