|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() LavtlønnsyrkerSiden ingen vil høre på meg i den andre tråden så starter jeg min egen
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerJeg skjønner ikke hvordan folk klarer å livnære seg på de lønningene, og å være singel og bo i byen er så svindyrt at det er helt hinsides.
![]() |
![]() |
#4 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerDet lurte jeg også på. Siden jeg har jobbet i renhold, så vet jeg hvor vanskelig det er med 100% stillinger i den bransjen. Det løser jo ingen samfunnsproblemer ved å selv jobbe fullt og å velge å hyre inn en renholder som ikke får jobbe mer enn 63,4 %
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerSå en fulltids stilling i hvilketsomhelst yrke skal lønnes så godt at man greit kan forsørge en familie ?
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LavtlønnsyrkerVi er vel i ferd med å løse det med å importere arbeidskraft til disse yrkene. Lenge siden vi har hatt renholdspersonale på jobben min som snakker norsk iallefall, det er ISS som har oppdraget.
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerSå utlendingene kan steke i sitt eget fett og gjøre lavtlønnsarbeidet uten sikkerhetsnett.....
![]() |
![]() |
#8 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LavtlønnsyrkerMen det løser vel ikke noe å importere arbeidskraft. De skal bo, spise og leve i Norge de også. Forøvrig så er det ikke bare utenlandske som jobber som f.eks. renholdere, i allefall ikke hvis du kommer ut på bygda. Jobber som renholder selv så kjender på kroppen hver dag hva det vil si å jobbe i et lavtlønnsyrke.
![]() |
#9 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LavtlønnsyrkerOljelandet Norge. Vi ser allerede utvklingen her i Oslo og det er her vi i økende grad får klasseskiller i Norge. Svenske ungdommer jobber i serviceyrkene, innvandrere dominerer i andre lavtlønnsyrker og masse helsepersonnell kommer/hentes av vikarbyråer fra Sørøst Asia til helsesektoren. I fremtiden kommer vi antakeligvis til å være avhengi av enorm arbeidsinnvandring til å fylle disse yrkene da svært få "norske" ungdommer vil/ønsker/søker seg til disse jobbene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
anglofil
![]() Sv: Lavtlønnsyrker
Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lisa skriver litt mer utfyllende her enn det jeg gjorde!
![]() |
#12 |
anglofil
Det er nettopp mtp på dette jeg blir helt uvel av fagbevegelsens dobbeltmoral. De snakker om sosial dumping samtidig som de på noen områder ikke ønsker at utenlands arbeidskraft skal ha samme rettigheter og sikkerhetsnett som norske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
endelig ferdig studert
Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.
![]() |
#14 |
anglofil
![]() Sv: LavtlønnsyrkerSimen Sætre "Petromania" er en helt fantastisk bok som tar for seg kjernen i nettopp dette. Den er så fantastisk bra, får ikke anbefalt den nok. Han sammenligner Norge med andre små rike oljenasjoner og ser på alle parallellene. Fasinerende lesing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
anglofil
Javisst, men i motsetning til mange andre land så er jo lavtønnsyker i Norge fullt mulige å leve av, særlig på bygda. I byene må man jo ofte ha 2-3 lavtsønnsyrker for å klare seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
endelig ferdig studert
Vet ikke hvor du har dine tall fra, men jeg vil ha store problemer med å leve av min lønn selv på bygda altså.
![]() |
#17 |
anglofil
Jeg har ikke konkrete tall men bare for å bruke et personlig eksempel. Jeg kommer fra "bygda" og flere av de som gikk i klassen min jobber i dag i lavtlønnsyrker. Boligpriser er jo forholdsvis lave så de kan jo kjøpe bolig, bil og reise til syden på to lavtlønnsjobber. Det ville vært helt umulig i dyrere strøk i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
endelig ferdig studert
Med lavtlønnsyrker tenker jeg under 300 000 i året. Sjekket tariffavtalen jeg omfattes av. I 100% stilling ville jeg tjent ca 285 000.- brutto, full ansenitet.
03,07, 10 ![]() Sist redigert av Anita72 : 18-03-12 kl 21:56. Årsak: tilleggsopplysning |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
I farta!!
|
![]() Sv: LavtlønnsyrkerVi er ikke lavtlønnede men har ikke veldig høye lønninger, i tillegg jobber jeg bare 80% så total sum inn er ikke allverden men vi klarer oss superbra. Bor på bygda, har enebolig, to biler, reiser på ferie og lever bra.
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Jeg sliter med å se hvordan noen er lavtlønnet når de har utbetalt godt over 30 000 i måneden netto? |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|