Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lavtlønnsyrker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-12, 20:50   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavtlønnsyrker

Siden ingen vil høre på meg i den andre tråden så starter jeg min egen

Hva i alle dager skal vi gjøre med alle de tusen, på tusen av årsverk som stadig legges ned av lavlønnede vis det er slik at INGEN skal ta jobber som gjør dem ute av stand til å forsøge sin familie uten partner?

Bør bare single ta disse lavlønnsjobbene, slik at man ikke blir sårbar i forhold til partner og evt barn?
Det er flust av jobber lønnet så dårlig at det vil gi en svært vanskelig situasjon for den ansatte om partner faller fra.

Jeg har skjønt at disse bare kan steke i sitt eget fett og har seg selv å takke den dagen de ikke er deilige nok for partner ( ) så det jeg lurer på er hvordan vi skal få utført disse årsverkene når denne sammenhengen går opp for folk og de slutter å jobbe som ufaglærte, som vaskehjelper, som avløsere osv.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 20:52   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavtlønnsyrker

Var ikke svaret i den andre tråden (har ikke rukket å lese alt enda) å få opp lønna og betingelsen i disse yrkene da?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 20:53   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å livnære seg på de lønningene, og å være singel og bo i byen er så svindyrt at det er helt hinsides.

Jeg priser meg veldig lykkelig for at noen gjør disse jobbene, men jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til å henge i hop. Og jeg kommer sterkt til å oppfordre ungene mine til å ikke peke ut det som karrierevei.

Gammel 18-03-12, 20:56   #4
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det lurte jeg også på. Siden jeg har jobbet i renhold, så vet jeg hvor vanskelig det er med 100% stillinger i den bransjen. Det løser jo ingen samfunnsproblemer ved å selv jobbe fullt og å velge å hyre inn en renholder som ikke får jobbe mer enn 63,4 % heldigvis er det jo god bissniss med importert arbeidskraft til lavtlønnsyrker og sesongarbeid. Transport, jordbruk, renhold og omsorg - det popper fram seriøse og useriøse firma om hverandre som spesialiserer seg på å importere arbeidskraft. Det ER kanskje løsningen? Men jeg syns det virker litt ... rart.

Gammel 18-03-12, 20:59   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så en fulltids stilling i hvilketsomhelst yrke skal lønnes så godt at man greit kan forsørge en familie ?

Gammel 18-03-12, 21:02   #6
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Vi er vel i ferd med å løse det med å importere arbeidskraft til disse yrkene. Lenge siden vi har hatt renholdspersonale på jobben min som snakker norsk iallefall, det er ISS som har oppdraget.

Gammel 18-03-12, 21:07   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Så utlendingene kan steke i sitt eget fett og gjøre lavtlønnsarbeidet uten sikkerhetsnett.....

Gammel 18-03-12, 21:10   #8
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Men det løser vel ikke noe å importere arbeidskraft. De skal bo, spise og leve i Norge de også. Forøvrig så er det ikke bare utenlandske som jobber som f.eks. renholdere, i allefall ikke hvis du kommer ut på bygda. Jobber som renholder selv så kjender på kroppen hver dag hva det vil si å jobbe i et lavtlønnsyrke.

Gammel 18-03-12, 21:12   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Oljelandet Norge. Vi ser allerede utvklingen her i Oslo og det er her vi i økende grad får klasseskiller i Norge. Svenske ungdommer jobber i serviceyrkene, innvandrere dominerer i andre lavtlønnsyrker og masse helsepersonnell kommer/hentes av vikarbyråer fra Sørøst Asia til helsesektoren. I fremtiden kommer vi antakeligvis til å være avhengi av enorm arbeidsinnvandring til å fylle disse yrkene da svært få "norske" ungdommer vil/ønsker/søker seg til disse jobbene.

Så jeg vil svare arbeidsinnvandrere på spørsmålet ditt. De kommer til å ta disse jobbene i Norge i fremtiden, ikke "våre" barn.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:13   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Men det løser vel ikke noe å importere arbeidskraft. De skal bo, spise og leve i Norge de også. Forøvrig så er det ikke bare utenlandske som jobber som f.eks. renholdere, i allefall ikke hvis du kommer ut på bygda. Jobber som renholder selv så kjender på kroppen hver dag hva det vil si å jobbe i et lavtlønnsyrke.

Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene.

Gammel 18-03-12, 21:15   #11
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Oljelandet Norge. Vi ser allerede utvklingen her i Oslo og det er her vi i økende grad får klasseskiller i Norge. Svenske ungdommer jobber i serviceyrkene, innvandrere dominerer i andre lavtlønnsyrker og masse helsepersonnell kommer/hentes av vikarbyråer fra Sørøst Asia til helsesektoren. I fremtiden kommer vi antakeligvis til å være avhengi av enorm arbeidsinnvandring til å fylle disse yrkene da svært få "norske" ungdommer vil/ønsker/søker seg til disse jobbene.

Så jeg vil svare arbeidsinnvandrere på spørsmålet ditt. De kommer til å ta disse jobbene i Norge i fremtiden, ikke "våre" barn.

Lisa skriver litt mer utfyllende her enn det jeg gjorde!

Gammel 18-03-12, 21:17   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så utlendingene kan steke i sitt eget fett og gjøre lavtlønnsarbeidet uten sikkerhetsnett.....

Det er nettopp mtp på dette jeg blir helt uvel av fagbevegelsens dobbeltmoral. De snakker om sosial dumping samtidig som de på noen områder ikke ønsker at utenlands arbeidskraft skal ha samme rettigheter og sikkerhetsnett som norske.

Her er det store utfordringer.

Gammel 18-03-12, 21:19   #13
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Standard

Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene.

Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.

Gammel 18-03-12, 21:20   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Simen Sætre "Petromania" er en helt fantastisk bok som tar for seg kjernen i nettopp dette. Den er så fantastisk bra, får ikke anbefalt den nok. Han sammenligner Norge med andre små rike oljenasjoner og ser på alle parallellene. Fasinerende lesing.

http://www.bibsent.no/rss/mediestrom...2=687232642576

Gammel 18-03-12, 21:21   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.

Javisst, men i motsetning til mange andre land så er jo lavtønnsyker i Norge fullt mulige å leve av, særlig på bygda. I byene må man jo ofte ha 2-3 lavtsønnsyrker for å klare seg.

Gammel 18-03-12, 21:24   #16
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Standard

Javisst, men i motsetning til mange andre land så er jo lavtønnsyker i Norge fullt mulige å leve av, særlig på bygda. I byene må man jo ofte ha 2-3 lavtsønnsyrker for å klare seg.

Vet ikke hvor du har dine tall fra, men jeg vil ha store problemer med å leve av min lønn selv på bygda altså.

Gammel 18-03-12, 21:27   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Vet ikke hvor du har dine tall fra, men jeg vil ha store problemer med å leve av min lønn selv på bygda altså.

Jeg har ikke konkrete tall men bare for å bruke et personlig eksempel. Jeg kommer fra "bygda" og flere av de som gikk i klassen min jobber i dag i lavtlønnsyrker. Boligpriser er jo forholdsvis lave så de kan jo kjøpe bolig, bil og reise til syden på to lavtlønnsjobber. Det ville vært helt umulig i dyrere strøk i landet.

Men kanskje vi skal bli enige om hvor mye man tjener i året hvis man jobber i "lavtlønnsyker"? Vi snakker under 300 000 i året? Er ikke lærlingers minstelønn 282 000 etter de har bestått fagprøven? Hvis jeg husker rett blir det ofte brukt som definisjon på lav lønn.

Eller?

Gammel 18-03-12, 21:43   #18
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Standard

Jeg har ikke konkrete tall men bare for å bruke et personlig eksempel. Jeg kommer fra "bygda" og flere av de som gikk i klassen min jobber i dag i lavtlønnsyrker. Boligpriser er jo forholdsvis lave så de kan jo kjøpe bolig, bil og reise til syden på to lavtlønnsjobber. Det ville vært helt umulig i dyrere strøk i landet.

Men kanskje vi skal bli enige om hvor mye man tjener i året hvis man jobber i "lavtlønnsyker"? Vi snakker under 300 000 i året? Er ikke lærlingers minstelønn 282 000 etter de har bestått fagprøven? Hvis jeg husker rett blir det ofte brukt som definisjon på lav lønn.

Eller?

Med lavtlønnsyrker tenker jeg under 300 000 i året. Sjekket tariffavtalen jeg omfattes av. I 100% stilling ville jeg tjent ca 285 000.- brutto, full ansenitet.

Sist redigert av Anita72 : 18-03-12 kl 21:56. Årsak: tilleggsopplysning
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 23:08   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi er ikke lavtlønnede men har ikke veldig høye lønninger, i tillegg jobber jeg bare 80% så total sum inn er ikke allverden men vi klarer oss superbra. Bor på bygda, har enebolig, to biler, reiser på ferie og lever bra.
Kort: 20 000 til regningskonto (inkl lån), 7000 til mat, 4000 til sparing, resten til lommepenger oss mellom (blir brukt til klær, gaver ol)

Gammel 19-03-12, 08:07   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Vi er ikke lavtlønnede men har ikke veldig høye lønninger, i tillegg jobber jeg bare 80% så total sum inn er ikke allverden men vi klarer oss superbra. Bor på bygda, har enebolig, to biler, reiser på ferie og lever bra.
Kort: 20 000 til regningskonto (inkl lån), 7000 til mat, 4000 til sparing, resten til lommepenger oss mellom (blir brukt til klær, gaver ol)

Jeg sliter med å se hvordan noen er lavtlønnet når de har utbetalt godt over 30 000 i måneden netto?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.