|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Millionbabyer"Jan Thomas og Christoffer venter tvillinger.
Gutt 95 Jente 04 Sist redigert av cilen : 03-11-11 kl 11:56. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: "Millionbabyer"Tja, man kan jo generelt si at menn prøver å finne kvinner som de synes er egnede som mor, og dermed "designer" sine barn?
|
|
|
#3 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: "Millionbabyer"Vel - jeg har ikke tungtveiende innvendinger mot at Arve Juritzen fikk barn på denne måten, da er det vanskelig å rettferdiggjøre at det skal være verre at Jan Thomas og makker gjør det samme.
|
|
|
#4 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: "Millionbabyer"Jeg tenkte det først jeg å..
|
|
|
#6 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: "Millionbabyer"Jeg vil i så fall si at mine gutter er "designbarn" fordi jeg fant en "egnet far" til å lage de med.... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Millionbabyer"Jeg synes ikke dette er designerbabyer.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Millionbabyer"Hvis egget kommer fra en annen mor enn den som føder, så vil ikke akkurat utseendet på dama påvirke hvordan babyen blir.
|
|
|
|
#9 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: "Millionbabyer"Nå kjenner ikke jeg til Jan Thomas, det eneste jeg vet om han er det jeg har sett av overskrifter på forsiden av tabloidaviser.
|
|
|
#10 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: "Millionbabyer"Jeg sier som Tallulah, og fler med meg - så lenge det er mulig å benytte seg av donor på dette viset, ser jeg ikke større problem med at Jan Thomas & ektefelle gjør dette, enn at Arve Juritzen i sin tid gjorde det.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Millionbabyer"Så vidt meg bekjent kan man på alle donorklinikker, også storken i Danmark, velge donor ut ifra utseende og kulturell bakgrunn. Mange benytter seg av dette for å få en baby som er mest mulig lik seg selv.
|
|
|
#13 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: "Millionbabyer"Jeg synes det er flott at de betaler i dyre dommer for surrogati under ordnede former i USA heller enn å reise til f. eks. India hvor surrogati i beste fall utnytter kvinner og i verste fall kan minne om menneskehandel.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Millionbabyer"
Jeg vet ikke helt om jeg ser den store forskjellen her. På en måte kan man kanskje si at noen i India har mer brukt for pengene enn damene i Hollywood? Får litt inntrykk her over at det kan være at disse damene i Hollywood "lever av dette" og da "leier ut kroppen sin". Men de er kanskje ikke i en så presset situasjon til å gjøre det som de i India? De gjør det frivillig riktignok - det er ikke at de må, men samtidig - kan man se på det også som å hjelpe noen ved å bruke surrogat i India? Og da kanskje gi denne personen mulighet til å bygge opp en økonomi som for resten av livet er til stor hjelp for henne og hennes familie?
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nei, det syns jeg ikke. Det der er samme argumentet som de som har au pairer med barn hjemme bruker. Å gå gjennom et svangerskap er risikofyllt, og damene i India får temmelig lite betalt, sett med tanke på risikoen. Det mistenkes også at klinikkene som formidler dette tar størsteparten av kaka. Vil man hjelpe kvinner og barn i India foreslår jeg at man støtter organisasjoner som jobber med utdanning, samt kanskje legger en ferie dit, utenom resortene. Turisme skaper god økonomisk vekst og arbeidsplasser.
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er jeg grunnleggende uenig. Å ikke føle at man må, men ønske å bidra, er noe annet enn å føle at man man må ty til "drastiske tiltak" for å overleve. Å gi fra seg et barn man har båret fram fordi man skal overleve selv, ser jeg for meg er mye mer følelsesmessig komplekst og vanskelig - ikke minst å leve med - enn de som helt frivillig og av ideologiske årsaker velger å hjelpe andre. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hvordan skal man klare å skille slike surrogatmødre fra hverandre? Bør man ha en viss minimumsinntekt for å få lov til å bidra bare fordi man ønsker det?
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: "Millionbabyer"Jeg har på mange måter problemer med surrogati - f.eks. i India der fattige kvinner blir utnyttet for en, tross alt, rimelig penge. Da syns jeg det er bedre at Jan Thomas betaler 1 mill per baby i USA i grunn. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Nei, det synes jeg ikke. Å bestemme hvilken person man ønsker som biologisk opphav til sitt barn, det har folk alltid drevet med, og det synes jeg er helt greit i en donor-sammenheng også. Når man snakker om å "designe" barn tenker jeg på å velge ut spesifikke arveanlegg, f.eks. ved å teste på befruktede egg om de har/ikke har de aktuelle anleggene.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: "Millionbabyer"Jeg mener egentlig ikke så mye om dette, men det jeg vet er at hvis jeg skulle fått meg barn på denne måten så ville jeg jo valgt egg/sæd fra noen som lignet meg og mannen. (Hvis ingen av oss hadde hatt noe å bruke selv feks) |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|