|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Men det jeg nå lurer på, er om det er riktig eller galt å omtale noen som "lærer" dersom de har lektorutdannelse og innehar en undervisningsstilling. Jeg trodde "lærer" var en fellesbetegnelse for folk som underviser, mens lektor og adjunkt og slikt viser til "hva slags lærerutdannelse" man har, men jeg er åpen for informasjon om at jeg tar feil. (Jeg mener jo bestemt at jeg har hørt folk med lektorutdannelse si at de er norsklærere eller fysikklærere, men kanskje dette er muntlig og/eller datert terminologi?)
![]() |
#2 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Skilp: Jeg er adjunkt med tillegg, men jobber som lærer, og det er det jeg svarer når folk spør om jobben min.
![]() |
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Samme her. Det er ikke i andre tilfeller enn i kontakt med lønningskontoret jeg føler behov for å spesifisere at jeg er "adjunkt med tillegg".
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har aldri titulert meg som noe annet enn lærer til tross for mange års utdannelse. En ting er hva man er lønnet som en annen ting er at vi til syvende og sist er lærere vi som arbeider med å undervise barn og unge. |
![]() |
![]() |
#5 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Skilpadda: Jeg er lærer i vgs med utdanning fra universitetet. Jeg kaller meg selv for lærer fordi adjunkt med tilleggsutdanning tar for lang tid å si, selvom jeg er akkurat det. Jeg kan også kalle meg norsklærer, fransklærer eller samfunnsfagslærer fordi det sier noe om hvilke fag jeg underviser. Det er litt avhengig av hvem jeg snakker med. Grunnen til at man sier "norsklærer", "adjunkt", "lektor" o.l. er kanskje fordi en da slipper å forklare at en ikke er allmennlærer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Er det i seg selv en sekunda tittel? Å være allemennlærer, for jeg har hørt mange som ikke snakker om at de er almennlærerutdannet men flere som nevner dette med universitetsutdannede i skoleverket som ikke skjønner dette med pedagogikk. |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
Er "allmennlærer" en yrkesbetegnelse, eller er det noen som har den utdannelsen som het "lærerskole" før?
![]() |
#8 |
Passiv
|
Allmennlærerutdannelsen er den man får ved høgskolene. Det som het lærerhøyskole tidligere. |
![]() |
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Blir ikke forholdet mellom førskolelærer og pedagogisk leder, samt lærer og lektor det samme som f.eks sosionom og sosialkonsulent/førstekonsulent? Man er fortsatt førskolelærer som pedagogisk leder, lærer som lektor på samme måte som om man fortsatt er sosionom som sosialkonsulent?
![]() |
#12 |
Passiv
|
Er man ikke lektor som arbeider som lærer? |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Jo, og man kan være sosionom som arbeider som sosialkonsulent. Så det blir helt parallelt.
![]() |
#14 |
Passiv
|
: panneklasker seg selv: |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
Jeg har ikke lest tråden, men du kan jo prøve å gå ut i verden å finne en treårig høgskoleutdanning som er mer undervurdert enn denne og jeg tror du skal leite både lenge og vel. Hadde jeg hatt en utdanning som de fleste tydeligvis mente kvalifiserte til tittelen "tante" ville jeg nok også ha pukket på tittelen min. Vær du sikker.
![]() |
#16 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Meget godt skrevet!! Dette er sannhet så det holder.
![]() |
#17 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Sånn apropos, etter å ha hatt barnet mitt to år i en barnehage hvor så godt som samtlige ped.ledere var på dispensasjon eller innsatt/kommandert som ped.ledere, så ville en ansatt som presenterte seg som førskolelærer fått heltestatus prompte. Og det ville være fullstendig underforstått at vedkommende var ped.leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
WF: Sausnebbet
|
Det blir som da jeg startet i vikariatet som ledet til den jobben jeg har nå. I alle sammenhenger på skolen, for foreldre, nye kolleger osv. ble jeg presentert som "Den nye vikaren, og hun er utdannet lærer". |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har inntrykk av at de som irriterer seg mest over andres tittel er de som ikke har en selv, og som heller ikke har høyere utdannelse og er da full av mindreverdighetskomplekser over de som har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg steiler litt når en av de foresatte i klassen min kaller meg for "frøken"... De behøver ikke kalle meg allmennlærer eller noe annet fint. Enten kan de si lærer eller navnet mitt...
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|