Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 23:00   #141
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser beundring. Men en beundring med negativt fortegn, hvis du skjønner hva jeg mener. Sånn "wow, Posh spiser bare reker og cola light. Dama er jo stein hakke sprø, men du verden for en ståldisiplin hun tross alt må ha."

Jeg tror du har litt rett, men også at en god del av den beundringen du ser ligger i ditt hode i mulig tillegg til journalistens. Og har man ikke denne mer eller mindre motvillige beundringen i sitt eget hode, ser man den neppe i artiklene heller.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Da kan jeg jo si at overvektige har en jernvilje når det gjelder å spise. Det blir like logisk i mine ører.

Veldig godt poeng. (Og veldig fremmed tankegang for meg også.)

Gammel 05-03-08, 23:01   #142
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Selvfølgelig, så lenge man bare diskuterer overvekt. Men å dra slutningen om at det derfor må være lettere å være undervektig blir helt feil.

Selvsagt. Eller å dra slutninger om at andre har dratt den slutningen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 23:01   #143
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda, du skulle vært FN-diplomat.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 23:01   #144
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Selvsagt. Eller å dra slutninger om at andre har dratt den slutningen.

Næmmen kie, hinter du?

Gammel 05-03-08, 23:02   #145
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda, du skulle vært FN-diplomat.

Takk, det var absolutt den snille måten å beskrive min tendens til å blande seg midt inn i diskusjoner og fortelle folk hva de selv mener til høyre og venstre.

Gammel 05-03-08, 23:05   #146
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen, men mine erfaringer er at undervekt blir godtatt som en sykdom, mens overvekt blir sett på som selvforskyldt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 23:05   #147
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser beundring. Men en beundring med negativt fortegn, hvis du skjønner hva jeg mener. Sånn "wow, Posh spiser bare reker og cola light. Dama er jo stein hakke sprø, men du verden for en ståldisiplin hun tross alt må ha."

Jeg ser ikke beundring nei, det er ikke sånn jeg oppfatter at media fremstiller det. Virkelig ikke.
Min oppfatning er at media fremstiller disse som at man har mistet kontrollen (og det er jo det det handler om, å ha kontroll i nåtidens samfunn) når man blir "for" tynn. Selv om jeg er enig i at det skal en del til for det.

Gammel 05-03-08, 23:06   #148
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg synes er litt dumt er når man f.eks. rakker ned på undervektige og tror at dette liksom skal få meg som er overvektig til å føle meg bedre. Og kanskje omvendt for noen som er undervektig?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 05-03-08, 23:06   #149
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Næmmen kie, hinter du?

Huh?

Jeg synes jeg ordla meg ganske tydelig, jeg.

Gammel 05-03-08, 23:07   #150
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Huh?

Jeg synes jeg ordla meg ganske tydelig, jeg.

Det var, tross disse opphetede tider og disputter, en spøk.

Gammel 05-03-08, 23:09   #151
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

En ting jeg synes er litt dumt er når man f.eks. rakker ned på undervektige og tror at dette liksom skal få meg som er overvektig til å føle meg bedre.

Ja, det blir feil på så mange nivåer. Det er ekkelt og pinlig at noen snakker stygt om andres kropp på den måten, og det er egentlig rimelig fornærmende å anta at jeg skal bli glad over å høre på slikt. (Kanskje antar man at tjukke mennesker er så bitre over egen overvekt at de setter pris på å høre at man snakker dritt om andre på grunn av kroppen deres, eller noe slikt?)

Gammel 05-03-08, 23:10   #152
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det var, tross disse opphetede tider og disputter, en spøk.

Fnis.

*senker skuldrene*

Gammel 05-03-08, 23:11   #153
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det blir feil på så mange nivåer. Det er ekkelt og pinlig at noen snakker stygt om andres kropp på den måten, og det er egentlig rimelig fornærmende å anta at jeg skal bli glad over å høre på slikt. (Kanskje antar man at tjukke mennesker er så bitre over egen overvekt at de setter pris på å høre at man snakker dritt om andre på grunn av kroppen deres, eller noe slikt?)

Kanskje. I tillegg er det jo helbom, når det ofte nettopp er den utidige innblandingen og kommenteringen av andres kropp som er problemet for begge "parter".

Gammel 05-03-08, 23:13   #154
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Kanskje antar man at tjukke mennesker er så bitre over egen overvekt at de setter pris på å høre at man snakker dritt om andre på grunn av kroppen deres, eller noe slikt?)

Ja, det er jo en logisk forklaring. Jeg har nok slengt ut av meg et "stick insect with no soul" bak ryggen på noen på mine bitreste dager, men sluttet med det da jeg konkluderte med at da må jo vedkommende få kalle meg for "feit og schtøgg" også, og da ble det liksom ikke noe særlig lenger ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 23:13   #155
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Kanskje. I tillegg er det jo helbom, når det ofte nettopp er den utidige innblandingen og kommenteringen av andres kropp som er problemet for begge "parter".

Nettopp. Dessuten er den jo ganske talende, den underforståtte innledningen om at "du som er så tjukk har sikkert lyst til å høre at det ikke bare er bra å være tynn heller".

Gammel 05-03-08, 23:14   #156
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg er det jo helbom, når det ofte nettopp er den utidige innblandingen og kommenteringen av andres kropp som er problemet for begge "parter".

Just presis!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 23:15   #157
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, det var absolutt den snille måten å beskrive min tendens til å blande seg midt inn i diskusjoner og fortelle folk hva de selv mener til høyre og venstre.

Jeg surrer meg ofte inn i eget tankespinn, og kunne ha god nytte av å bli fortalt hva jeg selv egentlig mener en gang i blandt!

Kanskje det er en tjeneste du kunne ta betalt for - en liten bi-jobb;

"Forvirret? Fortvilet? Ikke fortvil, jeg veileder Dem mer enn gjerne på veien mot en større forståelse av hva De egentlig mener. Ta kontakt for en time - De vil ikke angre!"

Gammel 05-03-08, 23:20   #158
kie
weird

kie sin avatar

Standard

*bestiller time hos Skilpadda*

Hvordan er kapasiteten rundt PMS-tider? Jeg regner med at jeg vil trenge massiv hjelp da.

Gammel 05-03-08, 23:26   #159
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen, men mine erfaringer er at undervekt blir godtatt som en sykdom, mens overvekt blir sett på som selvforskyldt.

Det er en oppfatning jeg jevnt over deler med deg.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 00:18   #160
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvordan tror du sterkt undervektige jenter føler seg beglodd og hvisket om når de sitter med en vannflaske og et eple i kantina? Eller spiser en sjokolade, for den saks skyld. Tror du ikke *alle* tenker at hun sikkert går på do og kaster den opp etterpå? Eller når hun trener på tredemølla og alle tenker at hun sikkert er anorektisk og er i ferd med å trene seg helt vekk?

Og jeg skal love deg at de ekstremt tynne jentene jeg har sett, de blir pekt på og hvisket og tisket om temmelig åpenlyst.

Eller når de kommenterer at du som er så tynn burde da heller spise hamburger og pommes frites istedenfor en salat og grovt brød.
Samt at de sitter og vokter hver bit en tar, kommenterer og passer på at en spiser opp hver smitt og smule, og nærmest holder en igjen etterpå, av frykt for at en skal gå på do og kaste opp.
Jeg har fått masse kommentarer om jeg er så uheldig å måtte tisse etter et måltid, fordi folk tror at jeg kaster opp maten min.
Og det er en ting om de tenker det og hvisker det seg i mellom, men jeg er dritt lei av å hele tiden "bli konfrontert" med liksom spiseforstyrrelsen min.

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det at du tenker at en undervektig er heldig, og kanskje til og med sier det til vedkommende som et kompliment, kan føles like ille for en som er ufrivillig undervektig som at noen kommenterer en annens overvekt.

Det har du helt rett i!! Det virker som om det er fullt ut akseptabelt å fortelle en undervektig person hvordan en ser ut, til en hver tid.
Og det blir forventet at man skal ta som et kompliment, den er faktisk litt hard å svelge!

Vel. Som undervektig blir jeg tillagt egenskaper som forfengelig, med et skrudd forhold til mat (det kan jo forsåvidt stemme), svak o.l. Ikke veldig festlig det heller. I tillegg kommer alle de som da mener at "det er jo bare fint å være tynn, og deg kan jeg si hva faen jeg vil til om skjelett, stankelben og hva jeg egentlig vil."

Nå tror jeg ikke at det er bedre å være overvektig, men jeg tror at det er forskjellige måter det er kjipt på, og at det ikke kan sammenlignes. Og ikke bør sammenlignes.

*applaus*

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Men det er jo fordi samfunnet (kollektivt) ikke ser at undervekt kan være et problem. Og det er jo endel av lasten ved å være undervektig, andre forstår ikke at det kan være problematisk.

Du har jammen skjønt det!

Denne tråden beviser vel ganske tydelig at det muligens kan være problematisk å få aksept for at undervekt ikke bare er blomster det heller?

Jupp!

Det å være undervektig er ikke en dans på roser, det å komme inn i en butikk og høre at personalet tisker om at du er anorektisk eller narkoman fordi du er tynn og skranglete er ikke noe gøy!
Jeg har og opplevd å ikke bli ekspedert i butikker, der personalet høyt og tydelig klager over disse vrakene som kommer innom gidder ikke jeg å være hyggelig mot....
Jeg er tynn, ja, beinete ja, klærne henger på meg som sekker til tider, og jeg ser nok ganske sliten/syk ut til tider på grunn av undervekten min, men jeg har ikke spiseforstyrrelse ei heller er jeg narkoman. Hvorfor er det legitimt å fortelle meg at jeg ser helt jævlig ut bare fordi jeg er tynn?

Mitt største ideal er ei jeg jobber med, hun har nok en del kilo for mye på kroppen, men herregud så flott hun er! Jeg skulle virkelig ønske at jeg så ut som henne fremfor å se ut som et beinrangel uten kvinnelige former!

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.