|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?
![]() |
#2 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg tror faktisk at konfirmanten min er uvitende om at han kommer til å få andre gaver enn utenlandsturen fra oss. Med mindre han har snakket med kamerater om temaet, men det tviler jeg på.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Jeg tror Mave mener omtrent det motsatte:
Og jeg er enig. Jeg har da ingen problemer med å se at valget vårt kanskje er med på å drive galoppen videre. Så da får jeg tenke på det da; er det noe jeg vil? Kan jeg gjøre noe anderledes? Og hvis ikke, så får jeg stå for det valget. Ikke snurte om at de som ikke har råd får la være å bry nesa si.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Å bruke jantelov som argument kan lett punktere nyttige diskusjoner synes jeg. Dette har da ingenting med jantelov å gjøre. Dette dreier seg om bevissthet rundt hvordan egne valg påvirker andre.
![]() |
#6 |
Borte
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg syns ikke janteloven hører hjemme her i det hele tatt. Det handler ikke om at noen har mer penger eller status enn andre, men om hvilke hensyn man tar ift bærekraft og sosiokulturelle forhold. Det er ganske ensomt i dag å skulle kjempe for slike hensyn, og denne tråden er en godt speil på samfunnet forøvrig og allment syn på og rettferdiggjøring av eget forbruk. Og her er jeg 100% skyldig i å være altfor lite bevisst selv, så skyt meg gjerne.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg vet ikke hvilket sjikt du er i, og heller ikke om du hadde sluppet unna med å si at du ikke mente man burde legge seg så mye borti hvor dyre gaver andre kjøpte.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg kom i hvert fall på nå at jeg må huske å ta praten med barna om det å gnåle om konfirmasjonsgaver og penger. Eldste har overhodet ikke nevnt det hjemme, men mellomste nevnte her om dagen at "å, får man gaver når man konfirmerer seg? Penger?? Huii!!
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg husker ikke at det var noe særlig snakk om det da jeg konfirmerte meg. Men det kan jo ha med å gjøre at vi bare var tre fra klassen som konfirmerte oss humanistisk, resten i kirka, og det var et halvt år mellom de to arrangementene (jordbrukskommune, og konfirmasjon om høsten pga våronna). Mellom oss tre som konfirmerte oss samtidig kan jeg ikke huske at det var noen prat om det.
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Det kan jo ikke bli noe annet enn bråk av det.
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg husker heller ikke noe særlig gavesnakk. Jeg aner ikke hva venninnene mine fikk en gang.
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg husker definitivt gavesnakk. Alle visste hva alle hadde fått tror jeg. Men forskjellene var nok ikke like store som i dag.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Masse tråder om hvilke summer man bør gi, avhengig av relasjon. Jeg oppfordrer til at man ser litt på hvordan man utrykker seg i slike tråder. Når man sier "For oss var det helt uaktuelt å gi mindre enn 500/3000/whatever", eller "personlig syns 300 syns jeg er litt lite" så selv om det er en personlig mening, så er man med på å understreke at andre summer er uaktuelle. Så selv om andre har ansvar for å ikke la seg påvirke, så kan man samtidig se på hva man sier selv.
![]() |
#19 |
maler
|
Utsagn som "vi gir ikke så mye, vi gir bare..." eller "vi er ganske moderate..." kan også virke på samme måte. Jeg har fått presentert noe jeg synes er svimlende summer og gaver som ganske lite av folk jeg kjenner, og jeg må innrømme at jeg påvirkes av det.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Det var veldig mye snakk om det da mine klassekamerater konfirmerte seg.
![]() |
![]() |
Emneord |
bollefest, sjiraffbaby |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|