Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 22:55   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Bare gi opp. Selv etter at Lillebror hadde spydd av maten han fikk i barnehagen, kom de ansatte og sa at: "Jammen han fikk jo bare en halv skive."

Hvis det ikke er nok å se at ungen spyr av det, hvordan forventer du da at du skal kunne omvende synsere med friske barn? Selvsagt må babyer få is.

Dette sier så mye om holdninger til dem som har matproblemer i en eller annen form. Sånt opplever vi også veldig ofte. Man kan ikke bare pirke soppen ut av sausen eller spise bittelitt eplekake - fordi resultatet er flere timer på do med voldsomme magesmerter eller en lynrask tur til legevakta med opphovnet pusterør og åndenød. For ikke å snakke om de gangene man uforvarende tror at man tåler reker eller nektariner. Ånei, ikke det nei. Eller når øyet hovner opp så man ikke kan blunke fordi noen har tatt med katta på jobben. Det kan faktisk være veldig alvorlig å være allergisk. Det er stor variasjon på hvordan allergiske reagerer på allergener - etter å ha vært dritredd for at mine nærmeste skal dø flere ganger, så er det ikke noe stort offer å være nøye med maten til spedbarnet. Det burde det ikke være for noen.

Om noen mener jeg er hysterisk, uerfaren, bedreviter eller whatever så driter jeg i det. Det er mitt barn det gjelder og hennes helse, hennes fremtidige livskvalitet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:31   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, jeg mener ikke synsere, jeg mener synstere. Idioti og komme med "alt med måte" når det anbefales å vente med kumelk. Men, herregud, spedbarnet må få is, må vite.

Jeg tror faktisk ikke uttrykket alt med måte er brukt i denne diskusjonen. Og ja, da har du oppfattet poenget til flere av oss helt korrekt; vi ønsker at alle skal pøse på med masse is fra de er ca 3 mnd gamle, så mye som mulig og helst før de blir 6 mnd gamle. Jo før jo bedre. Gjerne en kartong h-melk også, det kan da umulig gjøre skade på tarmene. Ja, Skremmern, du har oppfattet oss helt riktig, det er akkurat sånn vi tenker.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:39   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg tror faktisk ikke uttrykket alt med måte er brukt i denne diskusjonen. Og ja, da har du oppfattet poenget til flere av oss helt korrekt; vi ønsker at alle skal pøse på med masse is fra de er ca 3 mnd gamle, så mye som mulig og helst før de blir 6 mnd gamle. Jo før jo bedre. Gjerne en kartong h-melk også, det kan da umulig gjøre skade på tarmene. Ja, Skremmern, du har oppfattet oss helt riktig, det er akkurat sånn vi tenker.

Hvem har oppfattet hvem riktig? Jeg skrev virkelig "alt med måte"-gjengen, som inkluderer deg og Elin, ikke et kløyva ord om de som pøser på med kilovis i uka.

Poenget er at du forsvarer det, det er jo derfor det er diskusjon akkurat nå, fordi noen ikke helt ser problemet med at en halvtåring får smake is. Og, ja, vi snakker om å smake. Alkohol, til dømes, frarådes i svangerskapet nettopp fordi man ikke vet hvor lite som faktisk kan være skadelig. Så å vente med å introdusere enkelte produkter av hensyn til barnets helse, bør være prioritert hos mor og eller far.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:33   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kasia og Majsa har ikke sagt noe som er mindre synsing enn det vi har sagt.

Ja, jeg forsjempel, syns at alle burde vente med kumelk til slutten av første leveår. Fordi det tror jeg.

Det skulle være unødvendig å grave opp info om dette nå igjen. Det har jeg gjort en million ganger før. Første gangen da jeg var gravid for å finne ut hvordan jeg best kunne forebygge allergi og astma hos barnet mitt. Senere i en hel haug av diskusjoner på NM. Dessuten får alle spedbarnsmødre rikelig med info om introduksjon av fast føde i møte med helsestasjonen. Det er common knowledge.

Gammel 13-11-06, 22:40   #5
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men personlig har jeg til gode å møte en mor som fremstår som perfekt.

Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?

Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.

Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.

Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.

Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.

Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.

Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:53   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?

Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.

Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.

Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.

Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.

Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.

Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår

Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
Man kunne faktisk bruke sunn fornuft da også, akkurat som nå. Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 22:57   #7
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
Man kunne faktisk bruke sunn fornuft da også, akkurat som nå. Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Jeg har også sunn fornuft, samt erfaring med kumelkallergi, og kan fortelle deg at en sleik av isen er altfor mye for en allergisk unge på 6 måneder.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:03   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg har også sunn fornuft, samt erfaring med kumelkallergi, og kan fortelle deg at en sleik av isen er altfor mye for en allergisk unge på 6 måneder.

Det er klart at for de få hyperallergikerne så er nok det ille med en sleik eller mer. Her fra matportalen:
Mellom 2-5% av europeiske barn er diagnostisert med kumelkallergi. Det finnes to hovedgrupper av allergireaksjoner mot melk: akutt og senreagerende. Disse har forskjellige underliggende mekanismer, noe som gjør det ekstra vanskelig å stille en riktig diagnose. Det er allment antatt at barn med kumelkallergi vokser dette av seg i 4-årsalderen, men undersøkelser viser at allergier kan henge ved en person langt opp i aldersgruppene unge og voksne.

Hos barn med akutt melkeallergi vil reaksjonen oftest komme like etter inntak av små mengder melk med symptomer som utslett, eksem, kløe og oppkast. I sjeldne tilfeller kan et livstruende anafylaktisk sjokk oppstå. Barn med allergisk senreaksjon tåler ofte noe mer melk, men etter 12-20 timer kan magesmerte, diaré, eksem og astma inntre. Noen pasienter reagerer med en blanding av alle disse symptomene. En australske undersøkelse har derfor foreslått at melkeallergikerne inndeles i tre grupper; akutt, intermediær og senreagerende. Mekanismene bak den intermediære og den senreagerende formen er lite forstått.

Små barn med melkeallergi utvikler ofte allergi mot andre typer matvarer, med egg, soya, appelsiner og peanøtter som de vanligste. En sammenheng mellom kumelkallergi og utvikling av inhalant allergi til for eksempel hund, katt og støvmidd, er også påvist. Ved avvenning fra morsmelk er vanligvis kumelk den første matvaren som blir introdusert. Normalt vil immunsystemet lære å tolerere kumelk.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 23:07   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hvis det ikke er verre enn litt magesmerter, litt infernalsk kløende utslett som ikke går vekk på et par dager eller oppkast gjør det jo ikke noe. De dør jo ikke. Det er jo noe alle ville utsatt babyen sin for, det er jo viktigere å smake is.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:32   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Djeez. Her var det mange besservissere. Og mye snål "kunnskap". Allergologi er er utrolig komplekst, og immunforsvarets virkemåter likeledes. Dessuten er det mye som er usikker kunnskap ennå. Jeg vil våge å påstå at virkelig dybdekunnskap, spesielt om reaksjoner på melk (les: kumelksproteiner) får man først når man har levd med problemet på kroppen.

Hvor matportalen.no har fått sin info fra aner jeg ikke, men det var mye snålt som stod der. Straksreaksjoner er generelt veldig uvanlig når det gjelder melk, spesielt anafylaksi. VELDIG uvanlig. Jada, det er sikkert noen som har hørt om noen eller som kjenner noen etc, men det er likevel ekstremt sjelden. Og det er ikke det vi snakker om når vi diskuterer is/ikke is.

Den tilstanden man kaller melkeallergi i alminnelig dagligtale er en umodenhetsreaksjon i tarmsystemet der kumelksproteinet (som er lite, og derfor passerer gjennom tarmbarriærene over i blodbanene slik at det kan eksponeres for immunforsvaret) feilaktig (eller er det egentlig det mon tro?) oppfattes som et farlig protein - et allergen. Som dermed trigger en immunrespons; vanligvis urolig mage og/eller utslett samt vantrivsel. Responsen er doseavhengig, dvs jo mere melk, jo mer utilpass unge, og responsen blir vanligvis mer "effektiv" for hver gang hvilket betyr det samme. Noen melkeallergikere tåler hydrolyserte (spaltede) kumelkproteiner som dem som finnes i MME, men ikke alle.

Umodenheten i tarmen minker vanligvis etter hvert som månedene går, og tilslutt så tåler man melkeproteinet uten å trigge noen immunrespons. Hos de fleste, bare rundt 2% får plager ut over barneårene.

Men hvordan vet man så om et eget lille nurk er blant dem som får en slik reaksjon? Svar: Det vet man ikke før man har prøvd. Men ut fra rasjonalet beskrevet over så er det jo da best å vente til mage/tarmsystemet erfaringsmessig tåler en trøkk og melkereaksjoner sjelden forekommer uansett. Dvs ett års alderen.

Så derfor blir det tryggeste og lureste å vente med å tilføre rene kumelksprodukter til denne alderen. Ja, også iskrem, bløtkaker og kakao. Og slutte med vanlige MME hvis man mistenker at barnet kanskje ikke tåler dette. Verre er det ikke. Og så får hver og en velge hva man gjør ut fra anbefalingene.

Jeg har også veldig respekt for at enhver mor kjenner sitt barn best, bare så det er sagt. Dette er også viktig kunnskap selv om den ikke er rent medisinsk basert. Og det går jo som oftest bra uansett, ikke sant?

Hilsen Missa, lege og mor (til melkeallergiker )

og nå også rytter

Sist redigert av Miss Norway : 13-11-06 kl 23:41.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:05   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er det stor forskjell på å la et barn med kumelkallregi få en sleik av isen en et barn uten den allergien da.............................
Det har jo IKKE vært snakk om å la et barn med kumelkallergi få smake på isen fordi det er nysgjerrig..............

Gammel 13-11-06, 23:08   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det stor forskjell på å la et barn med kumelkallregi få en sleik av isen en et barn uten den allergien da.............................
Det har jo IKKE vært snakk om å la et barn med kumelkallergi få smake på isen fordi det er nysgjerrig..............

Hvordan vet man at de har allergi da?

Som flere har påpekt, det vet man ikke på forhånd. Det er en grunn til at man anbefaler å vente til ettårs alderen.

Gammel 13-11-06, 23:09   #13
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men det var man jo gjerne ikke før barnet er litt eldre. Det er større sjans for at det går bra om man venter til barnet er i alle fall 10 mnd før det får kumelkprodukter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 01:33   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Nettopp! Kan det være så vanskelig å forstå forskjellen på det lykkeliten skriver her, og som også jeg har poengtert, fremfor det å drive en smak av is som om det skulle være det reneste vannvidd. Hysteri vil jeg kalle det, enda hvor mye jeg hater det ordet egentlig.

Enkelte av dere ser ikke nyanser, sammenligner ikke, trekker bare konklusjoner utifra en enkelt sak, denne gangen en iskrem. Enkelte av dere evner heller ikke å se sammenhenger, bare konkluderer med at is til spedbarn er farlig samme pokker. Men da ungen er 12 måneder og kan spise det meste, da er det helt greit å kokkulere frem et måltid bestående av halvfabrikata og melk, for da er ungen 1 år og tåler det. Jeg vil hysteriet til bunns.

Jeg aksepterer ikke på noen som helst måte at det blir stilt spørsmålstegn ved hvor seriøst jeg tar foreldrerollen bare fordi jeg ikke mener at en smak av is ikke fører til allergi og elendighet for resten av livet. Om dere tar foreldrerollen så innmari seriøst så gå i dere selv om noen år dersom dere får barn med allergi:
- Dere vet jo at dere ikke ga iskrem
- ikke ga dere MME heller, dere ammet jo tross alt i hvert fall 12 måneder.
- ikke ga dere fisk eller nøtter
- og dere hadde selvsagt ikke heller husdyr,
- dere bor i hus som selvfølgelig er sjekket for råte, muggsopp, radon og det
som verre er.
- dere har selvsagt brukt miljøvennlige og allergitestede vaskemidler og
såper
- og allikevel har den håpefulle jammen pådratt seg allergi, astma eller atopisk
eksem.

Sjekklisten er fulgt til punkt og prikke selvsagt, for dere er jo gode foreldre, og allikevel gikk noe galt.

Tenk etter litt!
Ikke vær så inn i granskauen snevre i tankegangen. Ta det med ro, slapp av, nyt foreldrerollen og ta sunne forhåndsregler. La ikke hysteriet gå til hodet!

Gammel 14-11-06, 01:38   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kjempebra skrevet Elin.
Signerer den jeg.
(fikk ikke prikket deg)

Gammel 14-11-06, 09:12   #16
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Miss Norway har talt.
Jeg er bare

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 09:26   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henger meg på hyllesten til Miss Norway. Takk for nyttig informasjon! Siden de fleste får en umodenhetsreaksjon på melkeprotein som babyer (som blir tolket som allergi), men ikke får det noen måneder senere høres det unektelig ut som en god ide å unngå å utsette dem for uspaltede melkeproteiner noen måneder til. Man vet ikke om de vil få en reaksjon da heller, men sjansen er mye, mye mindre.

Jeg er i prinsippet enig med Elin og co (nei, du har ikke brukt uttrykket "alt med måte" ordrett, men du mener (hvis jeg ikke har misforstått) at man kan bruke fornuft og la barnet smake, men ikke gi i mengder. Det er vel det som oppsummeres effektivt i uttrykket "alt med måte", er det ikke?), men ikke akkurat i denne saken her. Da jeg ikke ga jenta mi is på 17.mai var det ikke pga sukkeret, men på grunn av melka. Når det gjelder sukker og godteri er jeg enig med deg. Å smake på usunn mat/kaker/godteri innimellom er helt greit, det er det daglige kostholdet som teller. Når det gjelder matvarer som frarådes, fordi tarmsystemet deres ikke er godt nok utviklet til å fordøye det, velger jeg å vente til det har utviklet seg litt mer. Jeg har det ikke travelt. Spesielt hvis det er helt unødvendig.

Sist redigert av My : 14-11-06 kl 09:31.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 09:36   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Miss Norway!!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 08:33   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg aksepterer ikke på noen som helst måte at det blir stilt spørsmålstegn ved hvor seriøst jeg tar foreldrerollen bare fordi jeg ikke mener at en smak av is ikke fører til allergi og elendighet for resten av livet. Om dere tar foreldrerollen så innmari seriøst så gå i dere selv om noen år dersom dere får barn med allergi:
- Dere vet jo at dere ikke ga iskrem
- ikke ga dere MME heller, dere ammet jo tross alt i hvert fall 12 måneder.
- ikke ga dere fisk eller nøtter
- og dere hadde selvsagt ikke heller husdyr,
- dere bor i hus som selvfølgelig er sjekket for råte, muggsopp, radon og det
som verre er.
- dere har selvsagt brukt miljøvennlige og allergitestede vaskemidler og
såper
- og allikevel har den håpefulle jammen pådratt seg allergi, astma eller atopisk
eksem.

Sjekklisten er fulgt til punkt og prikke selvsagt, for dere er jo gode foreldre, og allikevel gikk noe galt.

Selvsagt kan allergi utvikles likevel.Det ser ut til at du har misforstått en god del her. Det finnes ingen absolutte sannheter. Tallene som foreligger sier noe om risiko. Det er statistikk og som alle vet så er det alltid mange unntak. Vi kan ikke vite hva en sleik med is gjør med tarmen til akkurat vårt barn. Men når jeg har fulgt alle anbefalinger og regler i forhold til allergiutvikling og andre kostholdsrelaterte plager, så vet jeg iallefall at jeg har gjort mitt aller beste for å forebygge med den kunnskapen jeg har hatt tilgjengelig. Og i det ligger det en enorm tilfredsstillelse for meg, jeg vil ikke gå resten av livet å tenke "om jeg bare hadde gjort ditt eller datt", for jeg har gjort det jeg har kunnet.

Forøvrig tar jeg de forholdsregler som trengs når det gjelder allergiforebygging jfr. ditt innlegg over. Men nå snakker vi om kosthold.

Nå skal jeg prikke Miss Norway for et fantastisk bra innlegg.

Gammel 14-11-06, 08:54   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Veldig bra Miss Norway, får ikke prikket deg.

Disse diskusjonene blir helt koko, hver eneste gang, fordi man føler man er nødt til å ty til ekstreme argumenter for å bli forstått. Desverre hjelper det ikke. Det gjelder nok begge sider. Jeg tror jeg har kastet meg ut i min aller siste "sunn fornuft"-diskusjon.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.