|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror faktisk ikke uttrykket alt med måte er brukt i denne diskusjonen. Og ja, da har du oppfattet poenget til flere av oss helt korrekt; vi ønsker at alle skal pøse på med masse is fra de er ca 3 mnd gamle, så mye som mulig og helst før de blir 6 mnd gamle. Jo før jo bedre. Gjerne en kartong h-melk også, det kan da umulig gjøre skade på tarmene. Ja, Skremmern, du har oppfattet oss helt riktig, det er akkurat sånn vi tenker.
![]() |
#3 |
Ringskrømt
|
Hvem har oppfattet hvem riktig? Jeg skrev virkelig "alt med måte"-gjengen, som inkluderer deg og Elin, ikke et kløyva ord om de som pøser på med kilovis i uka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Borte
|
Ja, jeg forsjempel, syns at alle burde vente med kumelk til slutten av første leveår. Fordi det tror jeg.
![]() |
#5 |
Pauset
|
Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nek er allrighte dyr
Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
![]() |
#7 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Det er klart at for de få hyperallergikerne så er nok det ille med en sleik eller mer. Her fra matportalen:
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Nei, hvis det ikke er verre enn litt magesmerter, litt infernalsk kløende utslett som ikke går vekk på et par dager eller oppkast gjør det jo ikke noe. De dør jo ikke. Det er jo noe alle ville utsatt babyen sin for, det er jo viktigere å smake is.
![]() |
#10 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Djeez. Her var det mange besservissere. Og mye snål "kunnskap". Allergologi er er utrolig komplekst, og immunforsvarets virkemåter likeledes. Dessuten er det mye som er usikker kunnskap ennå. Jeg vil våge å påstå at virkelig dybdekunnskap, spesielt om reaksjoner på melk (les: kumelksproteiner) får man først når man har levd med problemet på kroppen.
Sist redigert av Miss Norway : 13-11-06 kl 23:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
er grønn og fin.
|
Nå er det stor forskjell på å la et barn med kumelkallregi få en sleik av isen en et barn uten den allergien da.............................
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Hvordan vet man at de har allergi da?
![]() |
#13 |
Absolute Beginner
|
Men det var man jo gjerne ikke før barnet er litt eldre. Det er større sjans for at det går bra om man venter til barnet er i alle fall 10 mnd før det får kumelkprodukter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Nettopp! Kan det være så vanskelig å forstå forskjellen på det lykkeliten skriver her, og som også jeg har poengtert, fremfor det å drive en smak av is som om det skulle være det reneste vannvidd. Hysteri vil jeg kalle det, enda hvor mye jeg hater det ordet egentlig.
![]() |
#16 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Perfekte mødre"Miss Norway har talt.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: "Perfekte mødre"Henger meg på hyllesten til Miss Norway. Takk for nyttig informasjon! Siden de fleste får en umodenhetsreaksjon på melkeprotein som babyer (som blir tolket som allergi), men ikke får det noen måneder senere høres det unektelig ut som en god ide å unngå å utsette dem for uspaltede melkeproteiner noen måneder til. Man vet ikke om de vil få en reaksjon da heller, men sjansen er mye, mye mindre.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-11-06 kl 09:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Borte
|
Selvsagt kan allergi utvikles likevel.Det ser ut til at du har misforstått en god del her. Det finnes ingen absolutte sannheter. Tallene som foreligger sier noe om risiko. Det er statistikk og som alle vet så er det alltid mange unntak. Vi kan ikke vite hva en sleik med is gjør med tarmen til akkurat vårt barn. Men når jeg har fulgt alle anbefalinger og regler i forhold til allergiutvikling og andre kostholdsrelaterte plager, så vet jeg iallefall at jeg har gjort mitt aller beste for å forebygge med den kunnskapen jeg har hatt tilgjengelig. Og i det ligger det en enorm tilfredsstillelse for meg, jeg vil ikke gå resten av livet å tenke "om jeg bare hadde gjort ditt eller datt", for jeg har gjort det jeg har kunnet.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Veldig bra Miss Norway, får ikke prikket deg.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|