Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den nye operaen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-08, 19:52   #81
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Den nye operaen...

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Det er et vakkert og monumentalt bygg som representerer Norge som kulturnasjon. Det er omsider et konsert- og kulturhus i Norge som er bygget med tanke på musikken som skal spilles der og og samtidig bygget tidløst og flott.

Opera kan kanskje virke elitistisk, men det er en gammel og folkelig underholdningsform.

Enhver kulturnasjon med respekt for seg selv skal ha en opera - synes jeg.

Dette siterer jeg på!
Jeg gleder meg masse til jeg skal dit i juni.

Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 19:53   #82
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye operaen ...

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

"Et land uten kultur er intet å forsvare!"

Knallbra sitat!

Gammel 17-04-08, 19:55   #83
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er flott at Oslo endelig har fått et skikkelig operahus, og gleder meg veldig til å besøke det (Har gått på taket da, sammen med halve Oslo på søndag. ). Jeg er heller ikke spesielt opptatt av opera, men som flere andre sier, så er det ikke bare opera som vises. Jeg skal se flere ting der det neste året, både ballett og moderne dans. Gleder meg vilt til Worlds Beyond

Og jeg har også lyst til å se en opera etterhvert, men venter til en av de jeg "kan" kommer.
Jeg har besøkt den gamle operaen to ganger på de ni årene jeg har bodd i Oslo, og har kjøpt biletter til tre forestillinger i år. Så hvis det er flere som meg (og det er jeg rimelig sikker på at det er), så vil det nye huset øke oppslutningen til den norske opera betrakterlig, og det er flott, synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

.

Må vel ta oss en Oslotur i desember og se Nøtteknekkeren. Greit nok så er det litt sviskete, men for oss er det likevel morsomt.

Da er det lurt å kjøpe billetter nå, det begynner å bli ganske utplukket.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 20:01   #84
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg bare sier at jeg får en litt ekkel følelse i magen når jeg først ser et program på tv hvor tragisk og vond avlsutning mange eldre får på livet sitt, spesielt i Oslo, og så etterpå får vi høre om hvor mange millioner som er brukt på Operaen i Oslo.

De eldre i Oslo ville fått det ebdre om Oslo kommune prioriterte annerledes, og det er helt uavhengig av opera.

Gammel 17-04-08, 20:21   #85
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guniss

Jeg sier ikke at vi ikke fortjener en Opera. Men det skurrer likevel litt i ørene mine når vi ikke har råd til å bemanne tilstrekkelig på blant annet sykehjem.

Handler ikke dette like mye om mangel på sykepleiere og pleieassistenter?
( Bare lurer altså.)

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 20:42   #86
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Operaen kostet grovt regnet 4 milliarder. Oljefondet er på ca 2000 milliarder. Vi kunne puttet disse 4 milliardene vi brukte på operaen inn i oljefondet, og investert litt ekstra i våpenproduksjon, for eksempel. Da ville disse 4 milliardene gledet oss like mye som de 2000 milliarder andre kronene vi ser så mye til. Hva skal vi med et operahus, liksom, når vi kan plassere "alle" pengene våre i all slags mer eller mindre tvilsomme foretak rundt om i verden?

Hvorfor sier du at oljepengene våre investeres i tvilsomme foretak? Statens Pensjonsfond Utland har strenge etiske retningslinjer for sine investeringer, såpass strenge at forståsegpåere mener etikken begynner å bli rimelig kostbar.

Her kan du lese om det etiske rådet, og retningslinjene som gjelder: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=434894

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 20:46   #87
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvorfor sier du at oljepengene våre investeres i tvilsomme foretak? Statens Pensjonsfond Utland har strenge etiske retningslinjer for sine investeringer, såpass strenge at forståsegpåere mener etikken begynner å bli rimelig kostbar.

Det kommer nå opp saker til stadighet om tvilsomme investeringer. Noe av det verste er investeringer i våpenindustri og selskaper som raserer regnskog, syns jeg. Det er flott det er kommet etiske retningslinjer, bare de blir etterlevd. Og forøvrig kan etikk og miljø lett være to forskjellige saker.

Sist redigert av ElinM : 17-04-08 kl 20:54.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 20:53   #88
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det kommer nå opp saker til stadighet om tvilsomme investeringer.

Ikke egentlig. Det hender det dukker opp at et datterselskap langt ut i rekkene kanskje har en eller annen kjip tilhørighet, det etiske rådet titter på det, og kaster det ut av porteføljen. Etter at retningslinjene kom i 2004 har det vært et enormt fokus på akkurat dette.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:11   #89
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ikke egentlig. Det hender det dukker opp at et datterselskap langt ut i rekkene kanskje har en eller annen kjip tilhørighet, det etiske rådet titter på det, og kaster det ut av porteføljen. Etter at retningslinjene kom i 2004 har det vært et enormt fokus på akkurat dette.

I følge Regnskogfondet er det mange selskaper som må kastes ut : http://www.regnskog.no/html/562.htm Fokuset kan ikke være så stort. Jeg hører i alle fall om tvilsomme selskaper som oljefondet har investert i, litt for ofte, for å si det slik.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.