Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 10:05   #81
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jø og fyse sier jeg bare:

Gammel 18-05-11, 10:11   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Akkurat den siste konklusjonen er jeg altså ikke enig i, men jeg tror ikke vi trenger å krangle så mye. Jeg bare "tenker mitt" når jeg ser folk i bunad med joggesko, solhatt, lilla neglelakk eller hijab.

Så du tenker ditt om folk ikke bruker hodeplagget, eller ikke har hjemmestrikkede strømper? Hva med moderne hårfrisyrer? Kort hår på damer? Vanlig hverdagsminke?
Hva med bunadssko? Godtar du det, eller bør det helst være nedarvede knappestøvler? Bunadskoene er jo virkelig ikke korrekte de heller. Det er helt greit at du er uenig altså, jeg prøver bare å forstå grunnlaget.

Mitt poeng er at det er svært mye som er ukorrekt ved bunadsbruk, og selvsagt kan man skille mellom "mindre korrekt" og "svært ukorrekt", men en matchende hijab syns jeg faktisk ligger nærmere "korrekt" enn udekket hode, med moderne hårfrisyre. Og sistnevnte ville det jo ikke falle meg inn å reagere på. Men selvsagt er hijab mye mer uvant.

Sist redigert av Tallulah : 18-05-11 kl 10:20.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:16   #83
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns hijab til bunad er problematisk, og jeg ville ha reagert på det om jeg kom over noen som brukte det. Hvis det var noen jeg kjente ville jeg også ha sagt fra om at jeg syns det er en dårlig ide.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:19   #84
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns hijab til bunad er problematisk, og jeg ville ha reagert på det om jeg kom over noen som brukte det. Hvis det var noen jeg kjente ville jeg også ha sagt fra om at jeg syns det er en dårlig ide.

Hvorfor?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:22   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundebunad?? :skingrestemme:

Gammel 18-05-11, 10:24   #86
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok også litt bunadspoliti (for voksne) og tenker da litt...

Vel, jeg så en bunad av samme type som jeg har på tv, med hijab. Førstetanken min var nemlig den at hadde hun brukt det skautet som hører til, så hadde hun også fint klart å dekke håret (i alle fall om hun ikke har veldig langt hår, evt satte det opp under skautet) og derved hadde hun kunne brukt bunaden slik den egentlig skal, og likevel dekket håret... (Ja, for på sunnmøre er vi som Tallulah sier så pietistiske at både piker og gifte koner skjuler håret under skaut...)

Men jeg er jo litt sånn sær at jeg synes det å bruke bunaden uten tilhørende hodeplagg er feil jeg da, så derved blir det jo like feil med hijab som med caps eller bart hår...

Hundebund utgår med høye kneløft, hunder kan få sløyde på halsbåndet, der stopper det. (Vår ble forøvrig hjemme...)

(For barn er jeg langt mer åpen altså, Knerten har festdrakt fra Cubus...Med hjemmestrikkegt ulllue (sånn som bunaden der jeg kommer fra, som den ligner veldig på, skal ha...))

Gammel 18-05-11, 10:25   #87
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hundebunad?? :skingrestemme:

Barna mine syntes den var fin.

Gammel 18-05-11, 10:27   #88
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så du tenker ditt om folk ikke bruker hodeplagget, eller ikke har hjemmestrikkede strømper? Hva med moderne hårfrisyrer? Kort hår på damer? Vanlig hverdagsminke?
Hva med bunadssko? Godtar du det, eller bør det helst være nedarvede knappestøvler? Bunadskoene er jo virkelig ikke korrekte de heller. Det er helt greit at du er uenig altså, jeg prøver bare å forstå grunnlaget.

Mitt poeng er at det er svært mye som er ukorrekt ved bunadsbruk, og selvsagt kan man skille mellom "mindre korrekt" og "svært ukorrekt", men en matchende hijab syns jeg faktisk ligger nærmere "korrekt" enn udekket hode, med moderne hårfrisyre. Og sistnevnte ville det jo ikke falle meg inn å reagere på. Men selvsagt er hijab mye mer uvant.

Personlig er jeg ganske så streng. Jeg har ikke brukt bunaden min etter at jeg giftet meg. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke lua hvis jeg bruker den igjen. Lua sitter ikke pent på meg, og faller av hele tiden. Ellers forsøker jeg å ha korrekte strømper, men bruker vanlige bunadsko (men ville ikke stilt opp i joggesko selv om jeg hadde hatt problemer med føttene ... da hadde jeg heller droppet bunaden).

Hårfrisyre og sminke synes jeg ikke er med i diskusjonen.

Og det er selvfølgelig noen ting som er mer "ulovlig" enn andre. Jeg synes det er verre å tilføre noe som ikke hører til.

Gammel 18-05-11, 10:34   #89
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor?

For meg er bunaden et tradisjonsplagg, og hijab er ikke en del av den tradisjonen. Jeg reagerer imidlertid ikke på solbriller og neglelakk som en del andre, og jeg reagerer heller ikke på at man dropper koneskaut etc. om man vil det. Det jeg reagerer på er at man introduserer et helt nytt element til bunaden - et religiøst hodeplagg, og jeg liker det ikke.

Hvordan ville dere reagere hvis jeg tok på meg hijab og bikini? Er det greit? Hvis det er greit å bruke hijab til bunad så kan vel jeg bruke hijab til bikinien min?

Gammel 18-05-11, 10:35   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan ville dere reagere hvis jeg tok på meg hijab og bikini? Er det greit? Hvis det er greit å bruke hijab til bunad så kan vel jeg bruke hijab til bikinien min?

Er du seriøs nå? Mener du at det finnes regler for hva det er OK å bruke til bikini?

Gammel 18-05-11, 10:36   #91
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er du seriøs nå? Mener du at det finnes regler for hva det er OK å bruke til bikini?

Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???

Gammel 18-05-11, 10:38   #92
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???

Mulig, jeg kjenner ikke til noen eventuelle sånne regler. Gjør du? Uansett blir det jo veldig irrelevant i denne sammenhengen, synes jeg. (Og ganske komisk. )

Gammel 18-05-11, 10:38   #93
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?

Det er introdusert mye nytt når det gjelder bunader. Min bunad ble forresten designet på 80-tallet, så hvis man tenker som deg, Darth, er bunaden min rett og slett diskvalifisert som bunad.

Gammel 18-05-11, 10:38   #94
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Ja, det var det jeg mente .

Gammel 18-05-11, 10:39   #95
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, men tror muligens enkelte "moralpoliti" fra de grupper som bruker hijab ville reagert minst like mye som "bunadspolitiet" gjør på bunad og hijab-kombinasjonen?

Men en anelse irrelevant er det muligens, og når jeg ser for meg bunad og hijab ser det noe komisk ut i mitt hode ja... )

Gammel 18-05-11, 10:40   #96
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, det var det jeg mente .

OK. Hva går disse reglene ut på, da? (Og, ikke minst: hva er relevansen til bunadsregler? Er det sånn at fordi de som går med hijab har regler for hva de kan ha på seg ellers, så er det et argument for at vi ikke bør la dem bruke hijab til bunad? Jeg ser nemlig ikke den sammenhengen i det hele tatt.)

Gammel 18-05-11, 10:40   #97
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?

Det er introdusert mye nytt når det gjelder bunader. Min bunad ble forresten designet på 80-tallet, så hvis man tenker som deg, Darth, er bunaden min rett og slett diskvalifisert som bunad.

Jeg er ikke blant dem som mener at bunaden skal være en uforanderlig tradisjon. Og jeg kunne nok ha gått med svarte joggesko hvis jeg hadde hatt problemer med beina, selv om jeg neppe hadde likt meg særlig godt med joggesko til bunaden. For min del blir hijab noe annet.

Gammel 18-05-11, 10:42   #98
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, men tror muligens enkelte "moralpoliti" fra de grupper som bruker hijab ville reagert minst like mye som "bunadspolitiet" gjør på bunad og hijab-kombinasjonen?

Ja, helt sikkert. Men jeg synes da ikke det at det finnes strengt religiøse moralpolitifolk som vi ikke liker å identifisere oss med er noe særlig godt argument for at vi skal være strenge.

Gammel 18-05-11, 10:42   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo greit å huske at bunader i stor grad er konstruerte plagg av relativt moderne grad, og reglene for strømpefarger og riktig tilbehør er nok temmelig langt fra hva folk egentlig la vekt på i "gamle dager".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:44   #100
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er bunaden et tradisjonsplagg, og hijab er ikke en del av den tradisjonen. Jeg reagerer imidlertid ikke på solbriller og neglelakk som en del andre, og jeg reagerer heller ikke på at man dropper koneskaut etc. om man vil det. Det jeg reagerer på er at man introduserer et helt nytt element til bunaden - et religiøst hodeplagg, og jeg liker det ikke.

Men hva er forskjellen på hijab og solbriller, utover den religiøse betydningen? Og hvorfor spiller det en rolle hvilken religiøs overbevisning man har når man bærer en bunad. Er du sikker på at det ikke er ideen om "muslimer i bunad" som plager deg, mer enn at noen har feil hodeplagg til bunaden?

Sitat:

Jeg ville utvilsomt reagere om du valgte dette som antrekk i 17. mai-toget, ja, men da på grunn av bikinien og ikke på grunn av hijaben.

Utover det: hvorfor skulle du ikke kunne bruke hijab til bikinien din?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.