Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Matvareindustriens hemmeligheter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-13, 12:28   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matvareindustriens hemmeligheter

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men det er jo ikke sånn at valget kun står mellom Grøstad gris og svinekjøttdeig fra Rema, slik mange ser ut til å mene. Det går faktisk an å velge vegetarisk noen ganger når man ikke får tak i, eller ikke har råd til annet. Det gagner miljøet også. Det er den der "kjøtt på bordet for enhver pris" jeg synes er tragisk.
I klekkeriene drepes forresten alle nyklekkede hannkyllinger ved å gasses eller kvernes ihjel. De brukes ikke i kjøttproduksjonen fordi de er for små, ikke riktig rase. Såvidt jeg vet får jo økologiske gårder også høns fra klekkerier.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:44   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Men det er jo ikke sånn at valget kun står mellom Grøstad gris og svinekjøttdeig fra Rema, slik mange ser ut til å mene. Det går faktisk an å velge vegetarisk noen ganger når man ikke får tak i, eller ikke har råd til annet. Det gagner miljøet også. Det er den der "kjøtt på bordet for enhver pris" jeg synes er tragisk.

Det er begrenset hvor mange biffer det er på em ku. det er problematisk at folk bare skal ha muskelkjøtt. Jeg har begynt å spise lever hver uke. Jeg ønsker å spise mer organer og innmat, men det er irriterende vanskelig å få tak i. Vi kjører 6 mil i blant til et slakteri. Noen ganger bestiller jeg på nett. Hvis folk hadde spist mer sv hvert dyr så hadde man ikke trengt å slakte så mange.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i hjerter fra lam eller vilt?

Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:49   #3
konsulenten
Passiv

Standard

I min butikk finnes det heller ikke kjøtt med bein på. Det er biff eller karbonadedeig. Hvor blir det av beina som jeg kunne kokt kraft på? Blir det kastet? Har funnet noen frosne kraftbein fra gilde, det er det eneste. Og i fiskedisken så de rart på meg da jeg ba om haler, bein og hoder til kraftkoking. De får bare fileter inn i butikken. Sukk.

Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:52   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Det er begrenset hvor mange biffer det er på em ku. det er problematisk at folk bare skal ha muskelkjøtt. Jeg har begynt å spise lever hver uke. Jeg ønsker å spise mer organer og innmat, men det er irriterende vanskelig å få tak i. Vi kjører 6 mil i blant til et slakteri. Noen ganger bestiller jeg på nett. Hvis folk hadde spist mer sv hvert dyr så hadde man ikke trengt å slakte så mange.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i hjerter fra lam eller vilt?

Kom hit i oktober, så kan du høste selv. Vi slakter både lam og gris hjemme
Evt ring og hør med nærmeste slakteri. Du får helt sikkert kjøpe derifra.

Gammel 07-01-13, 13:42   #5
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kom hit i oktober, så kan du høste selv. Vi slakter både lam og gris hjemme

Jeg er troendes til å komme, jeg altså. Sender deg en pm i oktober.

Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:18   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser minst to kjøtt/fiskefrie middager i uken, Dixie.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:18   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flinka.

Gammel 07-01-13, 12:29   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den der "kjøtt på bordet for enhver pris" er ganske så ukjent i min omgangskrets, Dixie. Derimot var den vel svært mye mer utbredt da jeg vokste opp på bøgda. Midt blant alle fjøsene og beitemarkene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:38   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Den der "kjøtt på bordet for enhver pris" er ganske så ukjent i min omgangskrets, Dixie. Derimot var den vel svært mye mer utbredt da jeg vokste opp på bøgda. Midt blant alle fjøsene og beitemarkene.

Gammel 07-01-13, 12:50   #10
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Her i byen pleier faktisk Eurospar å ha lammehjerter i sesongen, men om de har det over hele landet, eller om det er mulig å få tak i ellers i året, vet jeg ikke.

Og angående kjøtt med bein på; jeg har funnet bibringe både hos Eurospar og diverse Coop-butikker; pleier å koke dem til kjøttet er helt mørt, plukke av det fineste kjøttet for å bruke det til mat, og så koker jeg videre på beina og andre rester til jeg har fantastisk kjøttkraft.

Gammel 07-01-13, 13:45   #11
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Og angående kjøtt med bein på; jeg har funnet bibringe både hos Eurospar og diverse Coop-butikker; pleier å koke dem til kjøttet er helt mørt, plukke av det fineste kjøttet for å bruke det til mat, og så koker jeg videre på beina og andre rester til jeg har fantastisk kjøttkraft.

Det er supermat, det. Har pleid å finne på coop jeg og, men nå er det minst en mnd siden de hadde det sist.

Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:52   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min butikk har de rikelig med kjøtt med bein i. De har fiskeavskjær og hel fisk og innmat og høns. Jeg Centra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 23:02   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte egg på et småbruk i dag. De har ca 15 høner, tre ender og to påfugler. Var med inn i fjøset der de holder til når de er inne. Og som de koste seg! De var kjæledyr ja. De gikk forøvrig fritt ute når de var ute. Nå er det vel kanskje litt kaldt til det?

Skal prøve å kjøpe egg på den måten fremover tror jeg.
Kjenner folkene da, så var inne og drakk kaffe, så tidsbesparende er det jo ikke å unngå å gjøpe egg av høns som er såkalt frittgående i butikken. Men mye koseligere, og så føles det bra også.

Gammel 11-01-13, 23:10   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat når det gjelder egg, så får vel økoindustrien også høner fra klekkeriene, og det er jo ikke bra.

Gammel 12-01-13, 01:05   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Fordinde da egentlig ikke er økologiske?

Hun her har hatt kyllinger selv, og hadde en nå også.
Fått tak i kyllinger og høner litt her og der oppgjennom de siste fem årene. De er nok rimelig økologiske nå altså. Men det viktigste for meg er egentlig at hønene har det fint. Om de ikke er økologiske så syns jeg de fortjener å ha det fint da også.

Gammel 12-01-13, 01:11   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Fordi klekkriene dreper alle nyklekkede hanekyllinger, dvs. milliarder på verdensbasis, ved gassing eller ihjelkverning (dette i Norge, i endel andre land legges de levende i søppelsekker for å dø). Og for hva? For en matvare som er like unødvendig som et pelsplagg. Jeg blir sinnsyk av å tenke på det. A-magasinet hadde en stor artikkel om det i sommer.

http://www.steinslandco.no/Aktuelt/2...et-123-134.pdf

Sist redigert av Dixie Diner : 12-01-13 kl 09:45. Årsak: La inn link
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 08:31   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Fordi klekkriene dreper alle nyklekkede hanekyllinger, dvs. milliarder på verdensbasis, ved gassing eller ihjelkverning (dette i Norge, i endel andre land legges de levende i søppelsekker for å dø). Jeg blir sinnsyk av å tenke på det. A-magasinet hadde en stor artikkel om det i sommer.

Akkurat dette er så sjukt at det er vanskelig å tenke på.
Fy faen for en sløsing og for et syn på hva som er et liv!!!

Gammel 12-01-13, 12:36   #18
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De avliver 2,5 millioner (hann)kyllinger i året, i Norge?!

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 12:49   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, alle, uten unntak, går rett i kverna. Milliarder på verdensbasis. Kjempeetisk.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.