|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#721 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
Det må ikke være sånn, men jeg tror også at det er konkurransebiten som faktisk motiverer og driver de alle fleste som driver med idrett. Hvis de ikke får konkurrere så forsvinner også interessen for idretten. De aller fleste synes jo at konkurransene er gøy. Jeg har to helt ulike barn der. Min eldste skjønte ikke vitsen med å være med på en idrett hvis hun ikke fikk konkurrere. Gikk på breddeturn, der hovedfokus var å ha det gøy, fra hun var 5 til hun var 8-9. Hun kjedet seg og sluttet også i en periode, men begynte igjen. Hun var ikke der for å leke og fjase rundt, hun ville lære, og hun ville bli god. Først da hun ble tatt ut på konkurransepartiet ble det virkelig gøy, og høydepunktet var konkurransene. Hun sluttet riktignok på grunn av det sosiale, som ikke var bra, og som det dessverre ble jobbet alt for lite med. Det sosiale er selvsagt også en svært viktig del av idretten, også individuell idrett.
![]() |
#722 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dølt for hvem? Det er massevis av folk som driver med idrett uten at det er konkurranse i det hele tatt. Folk som trener skiskyting fordi det er gøy, spiller fotball fordi det er gøy osv. Tror du virkelig at alle som driver med idrett konkurrerer? Den store majoriteten av voksne som driver med idrett deltar ikke i konkurranser eller konkurrerer på en slik måte at resultatet ikke betyr noe. Det er ingenting dølt over det. Tvert om er det et viktig poeng at det er mulig også for barn og ungdom, fordi de vanene man har som ungdom, tar man med seg videre i voksenlivet. Dersom man læres opp til å tro at idrett "selvfølgelig er konkurranse, og handler om å bli best, og det kommer man ikke unna", læres man også opp til at det kan man ikke drive med om man ikke vil eller kan bli best. Og det er rett og slett farlig.
![]() |
![]() |
#723 |
Shake it out!
|
![]() |
#724 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvorfor mener du det er sånn for barn, når det ikke gjelder for voksne? Ref. Skilpaddas kommentar om bedriftsidrett, og ikke minst de utallige kompisfotball-øktene som spilles rundt omkring i gymsaler og på løkker rundt omkring.
![]() |
#725 |
Semiaktiv
Dette er også konkurranser. Det gjelder å skåre flest mål, også i løkkefotball. Og i bedriftsfotball. Man kan selvsagt gå på ski uten å prøve å gå fortest mulig. Da kaller vi det skitur, og det er ikke en idrett (men en veldig fin aktivitet, selvsagt).
![]() |
#726 |
Make it count!
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJa, og der hadde Input sagt akkurat det samme, ser jeg. Jeg var bare litt treig.
![]() |
#727 |
Make it count!
Det er ikke nivåinndeling, progresjonstrapper og topping av lag. Det er først og fremst lek.
![]() |
#728 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDu leser meg med vrangbrillene på, Input. Jeg skriver jo rett ut at jeg mener det bør være plass for dem også i idretten. Jeg vet ikke h or mange ganger jeg har skrevet BÅDE/OG. Jeg spiller feks frisbeegolf fullstendig uten ambisjoner.
![]() |
#729 |
Shake it out!
|
Jeg snakket om idrett generelt nå, ikke barneidretten.
![]() |
#730 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Pappa (75) spiller på det lokale old-boys-laget. Han har slutta med kamp (fordi gamlis, laget spiller fortsatt kamper), men er på trening hver uke. Tipper han hadde svart at joda, han driver med idrett hvis noen hadde spurt. Eller mener du det er fotballtur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#731 |
Semiaktiv
Nei, det var heller ikke det jeg mente med at idrett først og fremst handler om konkurranse. Jeg snakker om selve konkurransen. Fotballkampen, skirennet, judokampen, turnstevnet, friidretsstevnet, O-løpet. Det man trener og øver fram mot. Det er konkurranser som den bestemte idretten er bygget opp rundt, og har sprunget ut fra.
![]() |
#732 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Korpset vårt er i alle fall slik jeg leser om korps generelt. Ingen reservebenk, her er alle med, også de som ikke kan lese noter. (da skrives det hjelpetekst for dem, det sitter en voksen ved siden av og spiller og peker på notene innimellom etc. Det tildeles første og andre og tredjestemme utfra hvilke noter de behersker, i den grad det er mulig. (Så er korpset for tiden bare 10 stk, så nivået er litt deretter. Tre i ungdomsskolen og resten 4-6 klasse ...)
![]() |
#733 |
Semiaktiv
Hva gjør de på treningene? Løper alle rundt med hver sin ball? Spiller alle sammen på samme laget, mot den ene enden av rommet? Eller deler de seg opp i to lag, og spiller mot hverandre, men de forsøker ikke å få mål, hvis det skjer er det bare på slump og ingen teller? I tilfelle mener jeg de leker med ball ja, de driver ikke idrett. Hvis de faktisk spiller fotball på treningene, det vil si deler inn i to lag, som prøver å få mest mål, så mener jeg de spiller fotball, som er en idrett. En konkurranseidrett. Uhøytidelig konkurranse i deres tilfelle, ja, men fortsatt konkurranse. Det er det som gjør det gøy.
![]() |
#734 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg taler overhode ikke for min syke mor og har ingen barn som har eller ønsker å satse i idretten. Mine barn er helt klart på den sosiale siden av idrett. Jeg synes likevel det bør være rom for dem som synes idrett er dødens alvor. Og at det er trist det settes opp mot hverandre som noe som umulig kan eksistere side om side.
![]() |
#735 |
Dårlig husmor
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 |
Shake it out!
|
Det tilpasses og legges til rette. Som det gjøres i fotballen. Og når det bare er 10 er det lettere enn når de er 25. Som i fotballen.
![]() |
#737 |
flisespikker
|
Det tror jeg også. Litt som at de fleste som driver med musikk liker å spille.
![]() |
#738 |
|
Men man kan fint drive med idrett, f.eks. i form av fotballtreninger, uten at det er noe konkurranse man øver fram mot.
![]() |
![]() |
#739 |
flisespikker
|
Det er jo åpenbart rom for dem som synes idrett er alvor. De aller fleste idrettslag fokuserer jo på dem. Dermed er det ikke så rart at de fleste som diskuterer her, snakker om å gjøre ting bedre for dem som det per i dag gjøres mindre for.
![]() |
#740 |
Semiaktiv
Det er jo strengt tatt dette som gjøres i ungdomsfotballen også, ved inndeling i lag på ulike nivå, og spill i ulike divisjoner eller med ulik banestørrelse. Men det er ikke tillatt før etter de har fylt 12 år. Og da er det også klare regler for minimum spilletid (noe som av og til ikke er mulig å oppfylle, fordi de som trener minst ikke holder ut så lenge, og ber om å bli byttet av).
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|