|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg synes også det er veldig rart å ikke se det som en fordel om man kunne bli kvitt kriminaliteten knyttet til narkotika.
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
Veldig mye av dette burde være mulig å løse uten å legalisere narkotika. Finnes det noen land i verden der narkotika er helt legalt? Det ville i så fall vært interessant å hørt hvordan det fungerer. Altså at framstilling og salg også er tillat. Ikke avkriminalisering av bruk.
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMå si jeg syns argumentene for et forbud mot alkohol er koko-tynne. Å stjele noe vil så godt som alltid gå utover en annen person. Man kan ikke si det samme om å drikke alkohol, altså.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ok, men hva baserer du dette på? Hvilken forskning? Det spurte jeg om tidligere også, og det du kom med var helt på siden av spørsmålet.
Problemet er at du ikke kan fjerne mat og reiseliv fra det regnestykket. At færre går ut for å spise og drikke når de ikke kan drikke alkohol, det så vi under pandemien. Folk går ikke på pub for å drikke cola og de går som går på restaurant for å drikke eplecider til maten er langt færre enn de som gjør det for å drikke vin til maten. Selvfølgelig var det andre faktorer involvert også, men likevel. Jeg vet ikke hva du mener er "mange nok", men det ville jo vært en god del. Bare i Vinmonopolet ville rundt 3000 mistet jobben, noe som ikke er så mange på landsbasis, men det er jo bare ett av mange selskap som ville måttet avvikle.
Hva er "ikke så lenge siden" i denne sammenhengen? Hvilken skandale sikter du til da? For når det gjelder utrygge rusmidler har vi jo slike utfordringer hver eneste dag i et eller annet omfang, knyttet til narkotika som ingen egentlig kjenner innholdet av.
Dette blir helt meningsløst. Om jeg stjeler pengene dine, får det konsekvenser for deg på en helt annen måte enn om jeg drikker et glass vin. Selv om det er helt uforståelig for meg at folk gidder å drikke vin/øl/rusbrus/sprit hver eneste helg og at det er veldig langt over grensa for hva jeg kunne levd med om det f.eks. er min partner det er snakk om, så skjønner jeg jo faktisk at den store majoriteten av nordmenn ikke har et alkoholproblem, selv ikke de som har et ukentlig alkoholinntak.
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
Det er i og for seg en tråd om upopulære meninger
![]() |
![]() |
#6 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg hater folk og partier
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
Det var det med å barbere seg og skjøre av seg hodet da.
![]() |
#10 |
Klare sjøl
![]() Sv: Unpopular opinion-trådFor dere som tror at lov mot alkohol er det beste:
![]() |
#11 |
Klare sjøl
![]() Sv: Unpopular opinion-trådAngående dette med høyttaler på tlf i samfunnet både telefon, spill, film osv. Her er det skrevet kronikk om akkurat det.
![]() |
#12 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Takk for tips. Den var ganske pent og "rolig" skrevet syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådA propos å forby ting vi ikke liker og siden sexkjøpsloven ble nevnt her. I tråd med trådens formål:
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDer er jeg enig med deg Polyanna. Det er kanskje en av mine mest unpopular opinions, at jeg ikke tror at sexkjøpsloven er rett vei å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg kjenner faktisk ei som selger sex og gjør det helt frivillig. Hun sier det er en hyggelig jobb, med god lønn og at hun ser på det som en form for sosialarbeid. Mange av kundene hennes er menn som ellers ikke opplever fysisk nærhet med andre mennesker. Hun forteller også at ofte kommer menn for å kjøpe sex, men ender opp med å bare ligge inntil henne, snakke eller være stille, spille kort eller andre ting. Men for veldig, veldig mange kvinner (og menn, som også tvinges til prostitusjon) er det jo ikke sånn.
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
Jeg tror også at det kan være sånn for noen. At det finnes menn som kun kan få nærhet (og sex) ved å kjøpe det. Det har vel også vært snakk om menn som er fysisk utviklingshemmet (hva er riktig å si her, man kan umulig bruke hemmet lengre??) som har kjøpt sex. Så jeg er veldig splitte mht sexkjøpsloven. Det har neppe gjort ting bedre for dem som selger sex. For sex selges jo enda. Det er jo ikke forbudt. Som i mitt hode er helt idiotisk. Det er jo akkurat som om de skulle legalisere det å selge narkotika, men fremdeles forby å bruke det. Hva var tanken bak det liksom??
![]() |
#17 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMeningen med å gjøre kjøp straffbart, men ikke salg, er jo en tanke om at de som selger sex er ofre, og da skal de ikke straffes mer. Akkurat det er jo en god innretning. Men jeg er fremdeles mot. Jeg mener selvsagt at vold, tvang og menneskehandel skal straffes strengt, men ikke det å kjøpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg leste nettopp en bok (fiction, men basert på virkeligheten) om trafficking, og det gjorde vondt langt inn i sjelen. Jeg tror det er vanskelig å få stopp på faenskapen, men lurer på om ting kunne blitt bedre og markedet ødelagt en smule av lovregulert prostitusjon som skjedde i «dagslys» og med rettigheter som arbeidstakere. Jeg aner virkelig ikke. Men når ting er ulovlig så skaper det jo er marked hvor onde jævler kan utbytte mennesker på en måte som hadde blitt hakket mindre attraktiv om det fantes et hvitt marked for det samme?
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådHelt generelt, så mener jeg at det man må forby, er det man er imot. Ikke via-via.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|