|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk[quote=Irma;2801573
![]() |
#2 |
frakoblet
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMeissa, jeg ser du har slettet innleggene dine, så jeg skal la være å kommentere dem selv om jeg har aldri så lyst.
![]() |
#3 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Jeg slettet alle meldingene mine fordi jeg opplevde at folk tok setninger ut av kontekst og tilla meg en masse meninger jeg ikke hadde. Det er nesten umulig å forsvare seg når folk tyr til slike taktikker og ikke skulle det være nødvendig heller. Det er jo ens meninger man skal argumentere for ikke ens person. Folk må jo gjerne være uenige, det er hele poenget med å diskutere, syns jeg, men det burde være mulig å diskutere på et saklig nivå uten å henge ut folk.
![]() |
#4 |
flisespikker
|
Jeg synes det høres ut som om denne jenta fant stor glede i pengene. Og jeg har ellers heller aldri gitt gaver til folk fordi de "trengte" dem, tror jeg, men fordi jeg ønsket å glede dem. (De fleste jeg kjenner har i stor grad det de trenger fra før. Også femtenåringer, som stort sett bor hos foreldrene sine og får det de trenger der.)
![]() |
#5 |
|
Var det noe argument der, egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så sa jeg for det første ikke at de fleste ungdommer har alt de trenger, men at alle dem jeg pleier å gi gaver til har det meste de trenger, så det er ikke akkurat "bidrag til livets opphold" de får fra meg. For det andre tror jeg definitivt de aller fleste ungdommer i Norge har det de trenger. (Joda, det finnes helt sikkert unntak.)
At man har bruk for penger er ikke det samme som at man trenger dem. Hun vil sikkert få seg en jobb en dag, ja, og kan da fint kjøpe seg de tingene hun trenger, helt uten å ha spart pengene hun fikk fra konfirmasjonen.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Men, om hun hadde tatt vare på pengene på en sparekonto og når hun ble 18 funnet ut at hun da skulle donere alle konfirmasjonspengene sine til en veldedig organisasjon, du hadde vel neppe reagert på det? For det er jo ikke det at det blir gitt til veldedig organisasjon i seg selv du har noe mot?
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan synes du hun skal vise det da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
Men er det å gi til et veldedig formål å "gi bort" pengene? Slik jeg ser det så kjøper man faktisk noe ved å gi til et veldedig formål. Det være seg x-antall vaksiner, eller medisiner til trengende. Det blir ikke som å motta en dyr sekk i konfirmasjonsgave, himle med øynene og gi sekken til naboen. Det ville vært utakknemmelig. Det er sikkert mye utakknemmelig ungdom her til lands, men å henge ut denne jenta som en av dem synes jeg grenser mot usmakelig.
![]() |
#11 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Jeg klarer ikke å følge tankegangen din...
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Kunne ikke en farmor glede seg over at barnebarnet valgte å tenke på andre framfor seg selv? Er det ikke en varig glede å vite at man har klart å fostre opp barn/barnebarn som evner å tenke lenger enn sin egen nese?
Mener du virkelig at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling? Hvis hun på forhånd hadde forkynt at hun ønsket penger for å gi dem til Leger uten grenser, ville det derimot minnet mer om en pengeinnsamling, men når hun hadde fått penger til å bruke til noe hun synes er viktig, og hun så velger å gi dem bort, blir det nettopp noe mer enn en pengeinnsamling i mitt hode.
Jeg vil påstå at for "ungdommen" som ikke tjener penger selv i særlig grad og for hvem 10000 kroner er en anseelig sum penger, så er det nettopp ikke en enkel sak å gi dem bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() |
#14 |
godtemonster
Eh, nei - hvorfor lurer du på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
godtemonster
Jeg har da ikke skrevet om noen som kun konfirmerer seg for å få penger til veldedighet eller om motivene for å konfirmere seg i det hele tatt? Derimot spurte jeg deg om du virkelig mener at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
godtemonster
Jenta i artikkelen sier ikke det, hun sier:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
Nå har kun lest ett avisoppslag om saken (VG?), og det er mulig det er formulert litt forskjellig fra sted til sted. Men slik jeg har oppfattet det så oppdaget hun også innholdet i borgerlig konfirmasjon, og ønsket å konfirmere seg borgerlig. Står det noe sted at hun heltmodig gikk igjennom en konfirmasjonstid hun egentlig ikke ønsket for å tafse til seg slekts og venners hardt oppsparte konfirmasjonsgavepenger på Leger uten grenser sine vegne? Og isåfall, hva er forskjellen etisk sett på å gjøre det på den måten, og det å stå i kirken og juge for å fylle opp egen bankkonto?
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Jeg forstår ikke argumentasjonen. På hvilken måte er et telt en starthjelp til fremtiden? Og på hvilken måte er ikke pengene konfirmanten har fått hennes egne penger? (Og "svindel", da. :målløs: )
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|