|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg synes vi skal lære av erfaringer i Europa hvilket kaos sympatistemmer på småpartier med ulike grader av ekstrempolitikk kan føre til. Jeg sier dette til meg selv også. Jeg ønsker å stemme på et ansvarlig og erfarent parti med tanke på hvor krevende politisk lederskap er nå tildags.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Vel, USA er da stjerneeksempelet på hvor ille det kan gå uten småpartier. Småpartiene er med på å nyansere bildet. Som du sier selv; AP og Høyre har blitt komisk lite. Jeg syns Høyre i regjering har vært horribelt, i mye større grad enn de har vært tidligere. Kulturministeren som hisser opp nasjonalisme, statsministeren som er veik og som sier at nynazister likner på ytre venstre og sekter (meg bekjent har ikke ytre venstre som vane å kverke folk, bombe minoriteter og hate folk med annet hudfarge) og en dragning vekk fra sentrum. Og slik det ser ut nå, så er ikke AP noe særlig bedre. Verken politisk eller retorisk. Jeg skjønner godt at folk da stemmer på særpartier som fokuserer massivt på miljøet eller deling av godene. Sentrum gjør det jo ikke.
![]() |
#3 |
anglofil
Og Frankrike er stjerneeksemplet på hva som skjer når du ender opp på motsatt side? Man ender opp med et ekstremparti og en kandidat uten politisk forankring i de etablerte partiene som man kan stemme på?
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
Det er jo det som er så forbaska irriterende (og frustrerende). Jo mer dritt hun slenger ut av seg, desto mer tid får hun i media.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Kan du komme med noen konkrete eksempler (linker) på hva du sikter til her?
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men så er det jo sånn at man ofte ikke kan være enig i alt, og jeg synes det må være greit å tenke at så lenge Rødt er et så lite parti som det er, er det usannsynlig at de får gjennomslag for de mer ekstreme sidene ved politikken sin og dermed kan man som velger ønske seg at de får større innflytelse. Det er totalt urealistisk at de får gjennomslag for å melde Norge ut av NATO.
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
Syns du? Jeg syns det ville vært STRÅLENDE om Venstre hadde flertall i Stortinget og tror virkelig det ville gjort Norge bedre, og jeg kunne ikke stemt på et parti jeg ikke følte sånn for, tror jeg.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgNei, det finnes ingen partier i Norge i dag som jeg ønsker at skal ha makten alene. Jeg kan ikke se for meg at det skal finnes heller.
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg tror heller ikke det finnes noen jeg vil at skal ha makten alene. Hvertfall ikke Venstre. Goodbye kulturpolitikk, lzzm.
![]() |
#10 |
|
Kan du fortelle litt mer om dette? Jeg er oppriktig kunnskapsløs når det gjelder Venstres kulturpolitikk.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgEg såg Dagsrevyen i går, der Storberget gjekk ut med nokre utspel om eiendomsskatt og buplikt i kommunar som Hvaler. Han sa at han var klar over at han var på kollisjonskurs med eige parti og det blei så tydeleg for meg kor høyrevridd AP har blitt under Støre. Tajik og Storberget er så mykje meir av det eg ser på som tydelige AP- politikarar. Eg kunne godt ha stemt rød-grønt, dersom ein av dei var statsministerkandidat.
Ja. Nettopp.
Dei er ekstreme. Og MdG har vel strengt tatt ikkje tatt klart stilling til kva side dei vil assosierast med, ein gong. Eg skulle gjerne sett at Rødt og MdG kom over sperregrensa. Men likevel er eg usikker på om det betyr at det er riktig å stemme på dei. Å svekke Forsvaret (noko dei blå-blå og har gjort!) med Trump, Putin og Kim Jong-Un som virrer rundt og kan sette "alt" på hovudet er svært lite gunstig. Samtidig som eg er einig i kritikken av bombefly-innkjøp og Libya, er eg ikkje "Norge ut av NATO" (Trump ut av NATO, derimot ...)
Abort er den største bakdelen med KrF, i mine auge og. Eg har fleire KrF-politikarar på vennelista og spurde korfor dei sette demne enkeltsaken så høgt, når det er så mange andre ting dei kan søke samarbeid om.
Dette. Eg fekk vondt i magen då eg såg det.
![]() |
![]() |
#13 |
anglofil
For meg er Sp et ekstremt populistisk parti med sine utspill både om konfliktlinjene de får lov til å lage av by-land diskusjonen og ikke minst hva politikere som Lundteigen kan lire ut av seg. Jeg hørte han på Litteraturhuset også i EØS-debatt og jeg bare måpte av det han fikk lire ut av seg uten at han ble konfrontert med det.
![]() |
#14 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Jeg er SÅ enig. Jeg har mistet litt respekt også for TSV, også. Jeg skulle ønske meg politikere generelt, som kunne være fair nok til å innrømme når de tar feil, og gi kred til motstandere når tiltak eller innsats har vist seg å gi resultater. Lysbakken er god på det, og selv om jeg er lynende uenig med SV i mye, så viser det gode lederegenskaper å ikke være klovn i alle sammenhenger.
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgFrukt: Valgomater gir deg ein peikepinn på kva som betyr mest for deg. Deretter følgje med på kva partia står for, sjå debattar på TV/radio, følgje politikarar i sosiale medier og så vidare.
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgSå med argumentet at å stemme Venstre er å støtte populistene i FrP, så gjelder jo det samme for SV/AP og SP, så skal man stemme taktisk så er man screwed uansett. Hvis man ikke stemmer for det eneste (litt) reelle alternativet uten FrP eller SP, som er H/V/KrF.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
Det er eigentleg det som plager meg og gir meg grunnlag for å ha starta denne tråden.
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgInteressant. Jeg har også lest både Klassekampen og Morgenbladet i årevis uten å sitte igjen med det samme inntrykket som deg. Klassekampen har da nettavis, men jeg har aldri sjekket (eller tenkt over) om de samme artiklene er på nett og i avisen, og nå har jeg sluttet å abonnere.
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
Du synes ikke det var "spesielt" at ikke Klassekampen tok klarere avstand fraTrump i valgkampen, eller at de hele tiden skrev artikler som bygget opp under hatet mot Hillary og "eliten"? Hva med retorikken rundt proteksjonisme og EØS, de underliggende nasjonalistiske føringene den har?
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgLisa, det understreker jo poenget med at vi ikke har noen ytre føyer i politikken, men heller en slags sirkulær skala hvor ytre høyre og venstre møtes på et sted lengst unna sentrum.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|